EvilSeagull Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Broren min har sansynligvis gjordt noe ulovlig og han fortalte meg at jeg kanskje blir innkalt som vitne. Er jeg nødt til å vitne mot han? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Broren min har sansynligvis gjordt noe ulovlig og han fortalte meg at jeg kanskje blir innkalt som vitne. Er jeg nødt til å vitne mot han?Nei. § 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år. Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold. Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_3-1#KAPITTEL_3-1 Du kan bli innkalt og da plikter du å møte, men kan da si at du ikke ønsker å vitne. (Etter hva jeg har forstått.) Men hvis de veit at du ikke kommer til å vitne mot han tviler jeg på de kommer til å innkalle deg til rettsaken. Endret 11. februar 2014 av L4r5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå