Gå til innhold

Komponering av bilde med SLR

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, jeg vet. Jeg hakke peil.

Når man skal ta et bilde med et digitalt speilreflekskamera, er det sant at man ikke kan se/komponere bildet på lcd-skjermen!? Må man bruke optisk!? Og at man da bare kan se bildet på skjermen etter man har tatt det!? Dette er jo helteit! Var en som sa det....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Du kan ikke se bildet "live" på lcd-skjermen. Grunnen er et du har et speil (som i navnet "speilrefleks kamera"..) foran ccd/cmos brikka som reflekterer bildet opp i søkeren. Speilet vipper opp først når du tar bildet.

På noen speilreflekskamera kan en vippe opp speilet før en tar bilde, men det kommer likevel ikke lys inn på filmen/brikken siden du har lukkeren som sitter bak speilet.

Eneste mulighet er nok å bli vant med søkeren, eller å knipse vilt og bruke litt tid på å sortere ut drittbildene etterpå... :wink:

I søkeren ser du forresten 98-100%, avhengig av hvilket kamera.

Lenke til kommentar

Det å kunne komponere bildet med LCD-søker synes jeg er både praktisk å hensiktsmessig, men det går dessverre ikke med dagens speilreflekskameraer. Jeg mener det kunne vært løst ved at speilet kunne låses i "lukket/åpen" stilling, og da ville bildebrikken vært eksponert for lys. Det hadde også gjort at SLR-kameraer kunne tatt opp video, noe de ikke kan gjøre i dag. Man ser heller ikke histogrammet før etter at bildet er tatt.

Når man se gjennom en normal søker ser man absolutt ikke det som lagres i bildebrikken. Man ser f.eks ikke hvordan hvitbalansen er, man ser ikke hvordan blender påvirker lyset (noen kameraer har forøvrig en knapp for å "sette" blendern, bla. 300D).

Dette er det negative med SLR i dag. Fordelen er vel at man dermed ikke bruker så mye batteri, ved at man ikke benytter LCD hele tiden. Og man kan jo uansett sjekke bildet med en gang etter at bildet er tatt.

Skal man ha et SLR-lignende kamera med mulighet for å komponere bildet via LCD må man satse på kameraer med EVF (eletronic viewfinder) som Sony 828, Minolta A1 eller Fujifilm S5000/S7000...

Lenke til kommentar

Vel, men det er jo fint å kunne se om bilde er skarpt og kunne vurdere dybdeskarphet. Det kan man ikke med LCD. Nå er det vel noen kameraer der man kan velge om man vil bruke søkeren eller LCD. Det burde det ikke være noe problem å få til på alle DSLR.

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke så mange fordeler med å komponere bilder på lcdskjermen på et speilreflekskamera.

Du bruker mye mer strøm. Det er håpløst å fokusere manuelt. Det gjør det enda lettere å få støv på brikken, og det er mer enn lett nok som det er. Å holde kameraet på en armlengdes avstand gjør det vanskeligere å holde kameraet støtt, noe som gir bevegelsesuskarphet. Lys på skjermen gjør at du ikke ser en dritt.

Hva er fordelene?

Vippe opp lcdskjermen ved lave macrobilder? Kjøp en vinkelsøker!

Fotografere over folkemengder? Fotografer har klart det lenge med analoge kamera. Løsningen er stor dybdeskarphet og maaange bilder. Du har allerede en stor fordel, siden "filmen" ikke koster noe lenger. Hvitbalansen må være ganske langt ute før du ser det på den lille lcdskjermen. Hvis det er et problem kan en jo alltids lagre i RAW format, og fikse hvitbalansen på pc'en etterpå.

Lenke til kommentar

Synes du oppsummerte dette greit, Medi8or.

Husk at søkeren på SLR er noe helt annet å kikke gjennom en glugga på et lite kompaktkamera. Det er fint lite du kan få ut av en LCD når du komponerer bildet. Men et histogram hadde vært fint å ha!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...