tomacro Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Hei. Jeg er ute å investere i mitt første kamera som det er litt kvalitet over.Vet dette ikke er blant de dyreste, men vil tro til rundt 3500-4000 kroner vil den dekke mitt behov på ferie og den slags. Jeg har lyst på et kompaktkamera som er enkelt, men som er solid og ikke for stort.Et jeg så for meg var dette: http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100BK/sony-dsc-rx100-kompaktkamera Dere som har satt dere inn i dette.Er dette et som kan passe meg og hvor bra mener dere det er? Endret 11. februar 2014 av tomacro Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det det er ikke et kompaktkamera, kun et objektiv som du bruker sammen med mobiltelefonen din. Det er helt håpløst treigt på oppstart, selvom bildekvaliteten er god. Jeg ville anbefalt deg en Sony RX100. Det er faktisk samme objektiv og bildebrikke som mobildingsen du linket til, men det er et fullverdig kamera. Svært god bildekvalitet, lite og lett. https://prisguiden.no/produkt/sony-cyber-shot-dsc-rx100-161453 Lenke til kommentar
tomacro Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Det det er ikke et kompaktkamera, kun et objektiv som du bruker sammen med mobiltelefonen din. Det er helt håpløst treigt på oppstart, selvom bildekvaliteten er god. Jeg ville anbefalt deg en Sony RX100. Det er faktisk samme objektiv og bildebrikke som mobildingsen du linket til, men det er et fullverdig kamera. Svært god bildekvalitet, lite og lett. https://prisguiden.no/produkt/sony-cyber-shot-dsc-rx100-161453 hehe, som du sikkert ser så mente jeg et kamera til rundt 3500 og det var selvfølgelig RX100 jeg ville forhøre meg om Var bare feil link jeg la til:) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det er helt i toppen av de kameraene som du får ned i en vanlig lomme. Bildekvaliteten er meget god, ytelsen i dårlig lys er meget god og det fungerer bra som videokamera. Formen er konturløs og glatt så det er ikke veldig bra å holde i men det veier ingenting i hånden så man blir ganske fort vant til det. Sett det på grønn auto og det tar fantastiske bilder, i tillegg kan du kjøre manuell styring for å få ting akkurat som du vil når du har lært deg det grunnleggende. Lenke til kommentar
tomacro Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Det er helt i toppen av de kameraene som du får ned i en vanlig lomme. Bildekvaliteten er meget god, ytelsen i dårlig lys er meget god og det fungerer bra som videokamera. Formen er konturløs og glatt så det er ikke veldig bra å holde i men det veier ingenting i hånden så man blir ganske fort vant til det. Sett det på grønn auto og det tar fantastiske bilder, i tillegg kan du kjøre manuell styring for å få ting akkurat som du vil når du har lært deg det grunnleggende. takk for svar,så dette er med andre ord et av de bedre kompaktkameraene i denne prisklassen? Og for en amatør som meg er dette et kamera som er enkelt å ta i bruk? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Ja, det er helt på toppen i klassen og meget enkelt i bruk. Hvis du prøver å forstå alt med en gang så blir det veldig forvirrende, men du kan trygt ignorere alle instillingene i starten. Sett det på grønn auto mens du lærer deg grunnprinsippene og spør på forumet hvis det er noe du lurer på, det er mange her som har det kameraet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Du kan ikke gå feil med Sony RX100 - det er helt i topp. Kikk gjerne på Panasonic LX-7, Olympus XZ-2, Fuji X10/X20 og andre, men personlig ville jeg gått for RX100 eller RX100 mkII. Endret 12. februar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
tomacro Skrevet 12. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2014 Mange takk for svar folkens, da høres det ut som jeg sitter igjen med det kameraet jeg hadde ønsket meg i første omgang. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg kamera neste måned.Et spørsmål jeg hadde var om det kanskje kommer noen gode kompaktkameraer de neste 1-2 månedene som det er verdt å vente på?Vet at RX100 har vært ute en god stund allerede? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Ja det har vært ute en stund og etterfølgeren RX100 mk II har kommet. Men det gir mindre for pengene hvis du ikke absolutt må ha vippbar skjerm, wifi, blitskontakt eller den aller ypperste ytelsen i dårlig lys. Det kommer alltid nye kameraer som er bedre så en fare for at du aldri får deg kamera hvis du skal vente på det beste og nyeste. RX100 mk II koster 5745, kommer det noe nytt som er betydelig bedre så blir det også dyrere og da må du vente et år eller to før det kommer under budsjettgrensen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå