Petter_1989 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Har en laptop som skal sendes til reprasjon (innenfor garanti). Står at jeg må sende med kvittering? Kjøpte PC over nett, hva er egentlig kvitteringen? Ordrebekrefelses emailen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 En utskrift/kopi av ordrebekreftelsen bør holde lenge (ikke send med eneste original/kopi du har) Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Kvitteringen der det står kjøpsdato og kjøpsted er hva du må sende med ja. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Kvitteringen der det står kjøpsdato og kjøpsted er hva du må sende med ja.Bør, ikke må. Og i dette tilfelle er det vel ordrebekreftelsen som er slik kvittering. En ordrebekreftelse bør i alle fall holde som dokumentasjon. Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Skal du sende inn til de du kjøpte den fra bør vel en ordrebekreftelse være greit. Hvis det er en tredjepart (ala infocare) kan en ordrebekreftelse kanskje ikke være nok? Litt søkt, men man kan jo bestille varen men returnere på angrerett. Og da vil du jo sitte med en ordrebekreftelse uten å ha kjøpt noe. (dette vil egentlig også gjelde hvis du har fått en kvittering også når jeg tenker meg om, dog det vil være tryggere med en ordentlig kvittering) Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Litt søkt, men man kan jo bestille varen men returnere på angrerett. Og da vil du jo sitte med en ordrebekreftelse uten å ha kjøpt noe. Har man benyttet angrerett, så har man vel ikke behov for service på produktet? Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Litt søkt, men man kan jo bestille varen men returnere på angrerett. Og da vil du jo sitte med en ordrebekreftelse uten å ha kjøpt noe. Har man benyttet angrerett, så har man vel ikke behov for service på produktet? Tror du misforsto litt. Man har jo ikke kvittering på et stjålet produkt, men kan lett skaffe seg en kvittering i form av en ordrebekreftelse, ved å legge inn en ordre for så å kansellere den noen dager senere. Hvis produktet er et typisk samlebåndsprodukt som blir solgt overalt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ja, og man kunne også tatt en kopi av kompisens kvittering. Shit happens. Med mindre det er konkret grunn til å tro at noe slikt har skjedd må man nesten legge ta en ordrebekreftelse for god fisk. Hva annet skulle man bruke? Det finnes alltid en mulighet for at dokumentet ikke knytter seg til den tingen man leverer inn. Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Helt enig. Dog, har hatt litt å gjøre med Infocare og Nordisk film, og der var det bare kvittering som gjaldt, og hadde du ikke det ville de ikke se på produktet en gang, men sendte det i retur. Så er ordrebekreftelse sterk nok indikasjon på faktisk kjøp. Kommer kanskje an på hvem man har kjøpt av/verksted? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Tøvete av dem. Ordrebekreftelsen er et dokument som beviser at avtale er inngått. Hva som skjer etter det er fullstendig opp til partene, og en kvittering som bekrefter faktisk levering vil like lite være en garanti for at akkurat denne PCen er kjøpt fra akkurat den leverandøren på et tidspunkt som gjør at en fortsatt har reklamasjonsrett. Man kan kopiere kompisens kvittering, eller man kan ha hevet kjøpet eller levert den inn av andre grunner, eller selger kan ha akseptert en retur av helt andre grunner. Kort fortalt: Å kreve kvittering heller enn ordrebekreftelse gir ingen mening. Lenke til kommentar
Fornuften selv Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Men det er jo Gull, og bra å vite. Ser på mailen nå at Komplett sender med kvittering på pdf, men CDON ikke gjør det, så der må jo ordrebekreftelsen være nok. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Tror du misforsto litt. Man har jo ikke kvittering på et stjålet produkt, men kan lett skaffe seg en kvittering i form av en ordrebekreftelse, ved å legge inn en ordre for så å kansellere den noen dager senere. Hvis produktet er et typisk samlebåndsprodukt som blir solgt overalt. Gjenstander man kan få behov for service på, har gjerne serienummeret. Matcher ikke serienummeret på produktet overens med serienummeret på kvitteringen/ordrebekreftelsen, kommer man ingen vei. Nå er det imidlertid ikke alltid serienummer på ordrebekreftelsen da, og ettersom man bare trenger å sannsynliggjøre kjøpet, så er det alltid måter å lure systemet på. Men jeg tror det er et veldig lite problem. Endret 12. februar 2014 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå