Gå til innhold

Hva gjør (egentlig) en ingeniør?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er veldig usikker på hva jeg vil bli, og det er ingenting jeg virkelig brenner for. Jeg har grublet og grublet, og begynner å helle litt mot ingeniør. Det er nesten bare gode ord å høre om både utdanningen og yrket, og jeg syns det høres interessant ut.

 

Likevel lurer jeg på hva det å jobbe som ingeniør egentlig vil si. Jeg er klar over at det er uendelig med forskjellige retninger man kan velge, men tenker litt sånn generelt. Hva gjør egentlig en ingeniør? Da tenker jeg alt fra hva hverdagen består av til hvor mye ansvar man har osv.

 

Takker for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir jo veldig generelt om man skal favne om alle typer ingeniør, men generelt kan man vel si at ingeniører utvikler teknologien vi bruker i hverdagen. Om det er bygninger, programmer på PCen, bilene vi kjører eller hva det måtte være.

 

Akkurat hvordan hverdagen er er jo også vanskelig å svare på. Noen er "ute i felten", mens andre sitter på et kontor. Noen har mye ansvar, andre har lite. ;)

Lenke til kommentar

En grei definisjon er vel problemløser. I den bedriften som jeg jobber i, er alle Ingeniører Prosjektledere. Det vil da si at vi følger prosjektene fra behovsfasen til det står klart til bruk.

Slik som vi jobber er det få dager som er like. Selvfølgelig blir det dager på kontoret, men det er også mange dager på befaring. Og det er dager med kurs og dager som går bort i reising. mye kontakt med bruker og leverandører. Og mange møter der man forsøker å bli enige om framdriften.

alt i alt en drømmejobb for meg og noe jeg trives svært godt med.

Lenke til kommentar

I tillegg til alle dei forskjellige typene av ingeniører, så er det i all hovedsak tre typer ingeniøroppgåver.

Enten å utvikle ny teknologi/teknikk, bruke ingeniørkunnskapen til å planlegge kompliserte strukturer, eller ved å kontrollere at det dei fyrste ingeniørane har gjort er korrekt.

 

Kva type ingeniør du utdanner deg til vil væreav betydning for kva du i all hovedsak kjem til å jobbe med.

 

 

Felles for dei fleste ingeniørane er at mesteparten av arbeidstida er kontortid, og ein mindre del er arbeid ute i feltet.

Det store fleirtallet av ingeniørane har ikkje spesielt stort ansvar då det vanligvis sitter ein overingeniør som har det overordna faglige ansvaret i større bedrifter.

Lenke til kommentar

Kan jo komme med meg selv som eksempel.

 

Utdannet med bachelorgrad i mekatronikk ved UiA.

 

1. jobb etter studiene var som serviceingeniør for et selskap som leverer boreutstyr og kraner til offshoreindustrien. Reiste rundt på borerigger, semi-sub og drillskip offshore rundt i verden på reperasjon og vedlikehold av utstyr, hovedsaklig mekanisk og hydrauliske systemer. Siste året jeg hadde i denne stillinger var på på "installation & commissioning" i Sør-Korea på drillskip. Dvs igangkjøring og testing av utstyr før det ble overlevert kunden. Jobbet med dette i 2,5år. Her reiste jeg ca 6mnd av året og hadde fri resten. Flott erfaring og ha med seg i bagasjen og jeg tjente godt.

 

2. Sitter nå som designingeniør i samme bedrift hvor jeg har det mekaniske ansvaret for et produkt, som jeg også har jobbet med i felten. Bedriften er så stor og det leveres utrolig mye utstyr så alle har "små" roller. Jeg har kun ansvaret for designet og tegningsunderlaget. Når det gjelder innkjøp, forsendelser og det meste annet sender jeg over til andre. Jeg mottar min oppgave etter at salgsgruppen lander en kontrakt.

Hverdagene har vært lærerike og spennende så langt. Om det skulle bli kjedelig i lengden kan jeg evt bytte stilling til noe annet, i samme bedrift eller en helt annen. Mulighetene er mange og jeg har mulighet til å påvirke min egen hverdag og videre karriere med de valgene jeg tar og hvor mye jeg engasjerer meg.

 

 

Kan anbefale det å gå ingeniørveien :) Det er jo forskjellig utdanningsløp, de vanlige er vel mekanisk, elektro og kontrollsystemer. Jeg tok mekatronikk som er en slags potet og blanding av alle disse.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for gode svar!! :) Dette hjalp veldig, føler jeg fikk mye mer innsikt av dette enn å lese standard formuleringer på nettet.

 

Forresten, hvordan er det for kvinner i bransjen? Stiller jeg som kvinne likt som menn?

Kvinner stiller i mange tilfeller bedre enn menn på grunn av at bedriftene allerede har overvekt av menn.

Lenke til kommentar

Forresten, hvordan er det for kvinner i bransjen? Stiller jeg som kvinne likt som menn?

 

Veldig mange bedrifter ønsker å forbedre balansen mellom kjønnene, så det er på den ene siden positivt at du er en kvinne.

 

På den andre siden blir du ofte vurdert ut fra dine ferdigheter, så man kan på en måte si at real-karrierene ikke ser din hudfarge eller kjønn. Ferdigheter betyr ikke bare de faglige (som jo er viktige), men også de mellommenneskelige egenskapene er viktig. Man kan være den smarteste personen i klassen, men man må også kunne samarbeide med andre og møte kunder.

Lenke til kommentar

Jeg er serviceingeniør som Hyd var, bare at jeg jobber med elektriske kraftsystemer for skip og offshore.

Reiser verden rundt og tjener en million i året med 6 mnd fri.

 

Jobber helt fritt på min egen måte. Ingen bestemmer hvordan jeg skal få systemene til å virke så lenge alt virker innen da og da. Fyll og moro på kveldene og man blir en veldig sammensveiset gjeng.

Helt kurrant

 

Akkurat nå sitter jeg i New Orleans og skal ut i helikopter i mexicogulften om et par dager for å gjøre noen små justeringer på kraftverket ombord et flytende offshorehotell.

 

Kartet under viser hvor jeg har vært på jobb de siste tre årene.

post-49706-0-17262200-1392493622_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg er serviceingeniør som Hyd var, bare at jeg jobber med elektriske kraftsystemer for skip og offshore.

Reiser verden rundt og tjener en million i året med 6 mnd fri.

 

Jobber helt fritt på min egen måte. Ingen bestemmer hvordan jeg skal få systemene til å virke så lenge alt virker innen da og da. Fyll og moro på kveldene og man blir en veldig sammensveiset gjeng.

Helt kurrant

 

Akkurat nå sitter jeg i New Orleans og skal ut i helikopter i mexicogulften om et par dager for å gjøre noen små justeringer på kraftverket ombord et flytende offshorehotell.

 

Kartet under viser hvor jeg har vært på jobb de siste tre årene.

attachicon.gifplaces.PNG

 

Er det lov å spørre i hvilket firma du jobber? Evt. om du kan sende meg det på PM dersom du ikke vil skrive det på forumet? Er selv på utkikk etter en lignende stilling.

Lenke til kommentar

 

Jeg er serviceingeniør som Hyd var, bare at jeg jobber med elektriske kraftsystemer for skip og offshore.

Reiser verden rundt og tjener en million i året med 6 mnd fri.

 

Jobber helt fritt på min egen måte. Ingen bestemmer hvordan jeg skal få systemene til å virke så lenge alt virker innen da og da. Fyll og moro på kveldene og man blir en veldig sammensveiset gjeng.

Helt kurrant

 

Akkurat nå sitter jeg i New Orleans og skal ut i helikopter i mexicogulften om et par dager for å gjøre noen små justeringer på kraftverket ombord et flytende offshorehotell.

 

Kartet under viser hvor jeg har vært på jobb de siste tre årene.

attachicon.gifplaces.PNG

 

Er det lov å spørre i hvilket firma du jobber? Evt. om du kan sende meg det på PM dersom du ikke vil skrive det på forumet? Er selv på utkikk etter en lignende stilling.

 

 

Vi har ingen ledige stillinger ute akkurat nå.

 

Men jeg så at GE har, sjekk finn.no

Lenke til kommentar

Jeg jobber som flere av de som allerede har kommenteret også som serviceingeniør. Forskjellen er vell at jeg jobber innenfor en annen bransje, altså robotics/logistikk/IT.

 

Reiser ca 70-100 dager i året(Har kun jobbet her ca 10 måneder så er litt vanskelig å si hvor mye det blir etterhvert, men kan se ut som om det er omtrentlig sånn det blir). I 2013 var jeg i, Tyskland, Sveits, England, Italia, Singapore & Norge. Er som regel korte turer på 3-10 dager omtrentlig. Arbeid jeg typisk gjør on site er trening av folk som skal bruke systemet, commissioning, garantisaker(her kan det være alt som innebærer systemet, mekanisk, elektronikk m.m), preformance tester og generell systemstøtte om de føler de trenger det i perioder.

 

Når jeg er hjemme på kontoret sitter vi som ett lag på 5 personer og tar i mot support saker via telefon og en mail "pool". Vi har også 24t support så hver 5 uke har jeg vakt uke på telefon.

Målet er å holde alle systemene gående, så vi jobber en del remote inn i systemene rundt om i verden.

Ellers håndterer vi bestilling av reservedeler og utvikling av software og hardware(Mye av tiden går til analysering av logger for å finne ut hvor SW/HW feiler for så å sende videre til utviklerene våre.).

 

Har også ansvar for en bråte systemer som en "key account manager" som det heter på fint. Jeg følger disse opp på ukentlig basis og passer på at de oppnår den oppetiden som vi har garantert for(98%). Om noen faller under må jeg sørge for å veilede dem på hvordan de skal komme opp igjen ift service eller hva det måtte være de sliter med.

 

Det jeg liker godt med denne jobben kontra en offshore basert jobb er at jeg somregel er i områder der jeg kan finne på ting. Gå ut å spise, shopping, fest osv. Om man er strandet på båt/rig så er det jo ikke så lett. Men klart,

lønna er nok ett hakk under men ikke så veldig langt i fra tror jeg ;)

Lenke til kommentar

Jeg er serviceingeniør som Hyd var, bare at jeg jobber med elektriske kraftsystemer for skip og offshore.

Reiser verden rundt og tjener en million i året med 6 mnd fri.

 

Jobber helt fritt på min egen måte. Ingen bestemmer hvordan jeg skal få systemene til å virke så lenge alt virker innen da og da. Fyll og moro på kveldene og man blir en veldig sammensveiset gjeng.

Helt kurrant

 

Akkurat nå sitter jeg i New Orleans og skal ut i helikopter i mexicogulften om et par dager for å gjøre noen små justeringer på kraftverket ombord et flytende offshorehotell.

 

Kartet under viser hvor jeg har vært på jobb de siste tre årene.

attachicon.gifplaces.PNG

Jobber dere i NOV?

 

__________

 

 

Jeg er ingeniør i Nordsjøen. Jobber 2--4. Ingen kontor, og fri når jeg er hjemme. Lønnen er ikke like bra. Rett rundt 700 i året, + div tillegg. Jeg ender nok opp på en del mer siden jeg tar en ekstra uke her og der, men fortsatt mindre.

 

3 års bachelorgrad i petroleum.

 

Vurderer å komme meg over i mer serviceingeinør-aktige yrker på sikt, evt. bytte selskap og få en mer global kontrakt. Men usikker på hvordan det virker å få norsk lønn i serviceingeniørjobb (gjennom et norsk selskap) når jeg bor i Spania.

Endret av Atmosphere
Lenke til kommentar

 

Jeg er serviceingeniør som Hyd var, bare at jeg jobber med elektriske kraftsystemer for skip og offshore.

Reiser verden rundt og tjener en million i året med 6 mnd fri.

 

Jobber helt fritt på min egen måte. Ingen bestemmer hvordan jeg skal få systemene til å virke så lenge alt virker innen da og da. Fyll og moro på kveldene og man blir en veldig sammensveiset gjeng.

Helt kurrant

 

Akkurat nå sitter jeg i New Orleans og skal ut i helikopter i mexicogulften om et par dager for å gjøre noen små justeringer på kraftverket ombord et flytende offshorehotell.

 

Kartet under viser hvor jeg har vært på jobb de siste tre årene.

attachicon.gifplaces.PNG

Jobber dere i NOV?

 

__________

 

 

Jeg er ingeniør i Nordsjøen. Jobber 2--4. Ingen kontor, og fri når jeg er hjemme. Lønnen er ikke like bra. Rett rundt 700 i året, + div tillegg. Jeg ender nok opp på en del mer siden jeg tar en ekstra uke her og der, men fortsatt mindre.

 

3 års bachelorgrad i petroleum.

 

Vurderer å komme meg over i mer serviceingeinør-aktige yrker på sikt, evt. bytte selskap og få en mer global kontrakt. Men usikker på hvordan det virker å få norsk lønn i serviceingeniørjobb (gjennom et norsk selskap) når jeg bor i Spania.

 

 

Nei, jeg jobber ikke i NOV.

 

I teamet mitt, som er basert i Norge, så har vi flere som bor i utlandet. Italia, Litauen etc. De er i tillegg ikke norske engang, så det er fullt mulig for en nordmann å være bosatt et annet sted enn hvor kontoret er.

 

Man må jo uansett reise et sted når man skal på jobb, og medarbeidersamtalen på kontoret er bare én gang i året og blir som piss i havet å regne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...