Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forskjellige syn på prostitusjon

MRP

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er tre jenter på vgs som har et prosjekt angående Holberg prisen 2014.

Vårt emne er forskjellige syn på prostitusjon, før og nå. Vi har noen spørsmål som vi trenger svar på. Det hadde vært flott om dere kunne brukt litt av tiden deres til å svare på disse 6 spørsmålene. Dere kommer til å være anonyme, men det ville vært flott om dere kunne skrive kjønn og alder på slutten av svaret.

Vi setter pris på både korte og lange svar.

Tusen takk! :)

Spørmålene:

1. Er du negativ eller positiv ovenfor yrke prostitusjon?

2. Føler du at du ser mer ned på kvinnelig prostituerte enn mannlige

prostituerte?

3. Tror du prostitusjon er mer akseptabelt enn det var lengre tilbake i historien (antikken) ?

4. Syns du det er greit at det finnes prostitusjon i Norge?

5. Synes du de som kjøper sex er dårlige mennesker?

6. Er det noe som har fått deg til å endre syn på prostitusjon i løpet av dine leveår? Hvis ja. Hva var det?

Endret av MRP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Vi er tre jenter på vgs som har et prosjekt angående Holberg prisen 2014.

Vårt emne er forskjellige syn på prostitusjon, før og nå. Vi har noen spørsmål som vi trenger svar på. Det hadde vært flott om dere kunne brukt litt av tiden deres til å svare på disse 6 spørsmålene. Dere kommer til å være anonyme, men det ville vært flott om dere kunne skrive kjønn og alder på slutten av svaret.

Vi setter pris på både korte og lange svar. Takk! :)

Spørmålene:

positiv

prostituerte?

nei

3. Tror du prostitusjon er mer akseptabelt enn det var lengre tilbake i historien (antikken) ?

ikke egentlig. de aller fleste er fortsatt ekstremt fordomsfulle.

ja, så lenge de er norske og såkalte "luksusprostituerte"

de som kjøper sex er like forskjellige som mennesker som kjøper flaxlodd, så det er umulig å gre alle under en kam.

6. Er det noe som har fått deg til å endre syn på prostitusjon i løpet av dine leveår?

Ja.

Anonymous poster hash: c6495...8c0

Lenke til kommentar

Hverken eller. Spørsmålet er litt for komplisert til å gi et enstavelsessvar, nemlig fordi prostitusjon er så mangt. 100% frivillig prostitusjon, hvor to voksne mennesker møtes og har sex, den ene betaler og de går hver til sitt - synes jeg ikke er særlig anderledes enn "one night stands". Jeg ser ikke ned på prostituerte og har ingen grunn til å heve meg over de som velger å prostituere seg.

Dessverre er det slik at prostitusjonsmarkedet også preges av at en del av markedet består av mennesker som ikke gjør dette frivillig. De kan være utsatt for trafficking eller det kan være lokale gutter og jenter som tvinges av kjærester, foreldre eller andre til prostitusjon. Dette er ikke og vil aldri være OK, dog har vi lovverk som spesifikt tar for seg denne delen av markedet.

prostituerte?

Nei? Hvorfor skulle jeg det? Jeg har ikke noe behov for å se ned på prostituerte i det hele tatt. Selv om jeg hverken kunne kjøpt eller hatt sex mot betaling, så har jeg ingen grunn til å si at mitt valg er bedre enn andres. Folk får gjøre som de vil, så lenge de ikke plager meg med sine valg. Jeg bryr meg heller ikke så mye om hva andre gjør, så lenge de ikke plager andre med valgene sine.

Din frihet stopper, der hvor andres begynner - så dette er et samspill. Om noen velger å prostituere seg, så kan jeg ikke se at det skal være noen andres sak.

Nei, snarere tvert om! Det er først i den senere tid at prostitusjon er blitt ulovlig og tabu.

Prostitusjon har jeg ingen umiddelbare problemer med så lenge det ikke er snakk om trafficking.

Nei, selv om jeg aldri kunne tenkt meg å kjøpe sex selv - så ser jeg ingen grunn til å dømme de som gjør andre valg enn meg. Dette er igjen under forutsetning av at den prostituerte er over 18 år og ikke utsatt for trafficking.

6. Er det noe som har fått deg til å endre syn på prostitusjon i løpet av dine leveår? Hvis ja. Hva var det?

Nei, egentlig ikke. Jeg har alltid vært liberal og opptatt av at voksne mennesker skal kunne gjøre mer eller mindre hva de vil, så lenge de ikke skader andre eller begrenser andre menneskers frihet. At enkelte lar moralhysteri og sine egne følelser angående seksualitet få styre og dømmer andre menneskers valg, synes jeg er en uting. Hvem andre har med seg i senga er ikke noe jeg har noe med, så lenge det skjer mellom to voksne mennesker og uten tvang.

Mann, 33 år

Lenke til kommentar

Positiv, tjenestene trengs i samfunnet og så lenge det er frivillig er det helt ok, og en god ting.

prostituerte?

Nei

Ja, i noe grad grunnet mindre religiøsitet, men mange holder fremdeles fast ved gammel moral.

Ja

Nei, ikke i utgangspungtet, men kjøper man sex av prostituerte man vet er tvunget ut i yrket er man et dårlig menneske, på samme måte som man er et dårlig menneske om man går med Canada Goose jakke,

Nei, jeg har altid ment at prostitusjon i skikkelig form er en god ide.

- Gutt 23

Anonymous poster hash: 9efae...db4
Lenke til kommentar

1: Positiv I guess. Ville ikke likt at dattera eller sønnen min jobbet som sexarbeider, men det samme kan sies om mange andre yrker.

2: Nei

3: Nei, tror det var mer akseptert tidligere.

4: Ja

5: Nei

6: Nei

Hilsen mann, 33.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

1. I utgangspunktet positiv, men desverre er et biprodukt av dette yrket og norske lover at det gjør harmløse personer til kriminelle, dette aspektet er jeg veldig negativ til.

2. Ser ikke ned på noen av de, men mannlige prostituerte må kansje gjøre en litt bedre jobb med å markedsføre seg så vi får mindre av disse nyhetsartikkelene om norske kvinner som reiser til utlandet for smågutter.

3. Jeg tror det har blitt mer tabu og norske lover har vertfall blitt værre.

4. Jeg synes det ikke er greit i den form det er nå, alle taper med gjeldende lovverk og det er ikke en bra ting. Hvis derimot kjøp og salg var lovlig hadde jeg synes det var greit.

5. Vi betaler mennesker for alt annet vi behøver, eneste grunn til at jeg ser annerledes på en som leier en prostituert kontra en annen form for konsulent er fordi den som kjøper sex har brutt loven. Men det er mange måter å bryte norsk lov som bryr meg mindre og jeg mener ikke gjør dem til dårlige mennesker.

6. Nei.

Mann 30

Lenke til kommentar

I ei ideell verd, er eg i mot prostitusjon. Eg synest ikkje ein skal kunne kjøpe andre menneskers kropp. Men me lever dessverre ikkje i ei ideell verd. Det vil alltid vere eit behov og ei marknad for sexkjøp. Prostitusjon er ein betre løysing enn mange andre alternativ.

prostituerte?

Nei.

3. Tror du prostitusjon er mer akseptabelt enn det var lengre tilbake i historien (antikken)?

Eg trur tvert om det er mindre akseptert no. Idag veit me meir om nokon av dei mindre heldige aspektene prostitusjon fører med seg.

Det er greitt, men ikkje optimalt..

Ja. Dei bidrar med pengar til ein gjevnt over ganske tvilsom bransje.

Ja. Når "bølgen" lukkelege horer sto fram i avisen, vart eg ganske provosert. Dei regelrett drit på menneske som har det jævleg, som lever under forferdelege kår og gjerne vert tvunge ut i prostutisjon.

Før det gav eg totalt f*** i prostitusjon, eigentleg.

Mann, 23

Endret av Mendelssohn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...