Gå til innhold

Seriekoble eller parallellkoble LED strip


Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis jeg skal koble til 1 LED lys til 2 12v batteri, bør jeg da seriekoble, eller parallellkoble?

 

Hvordan blir det hvis jeg skal ha 4 LED strip, bør jeg velge serie, eller parallellkobling?

Batteriene jeg har er 12v AAA batteri, med batteri holder, som det kommer + og - ledere ut ifra.

-og hva er egentlig forskjellen?

Hva anbefaler dere? :-)

Endret av t0mb-exe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må vite hva "LED lys" er i ditt tilfelle. Er det snakk om en lampe, eller bare en lysdiode komponent?

I tittelen spesifiserer han LED strip i det minste.

 

 

Hei!

Hvis jeg skal koble til 1 LED lys til 2 12v batteri, bør jeg da seriekoble, eller parallellkoble?

Skulle gjerne fått spesifisert akkurat hva slags strips det er. LED strips flest er 12V, og du må da parallellkoble batteriene og så koble de til LED-stripsen. Ps: Batteriene må/bør være helt like og likt oppladet for å kunne parallellkoble.

 

 

Hvordan blir det hvis jeg skal ha 4 LED strip, bør jeg velge serie, eller parallellkobling?

Batteriene jeg har er 12v AAA batteri, med batteri holder, som det kommer + og - ledere ut ifra.

-og hva er egentlig forskjellen?

Hva anbefaler dere? :-)

Hvis det stemmer at LED-stripsene fortsatt er 12V, så parallellkobler du alle fire til batteriet.

Har du to batterier som i forrige spørsmål, så kan du også seriekoble batteriene (ikke like viktig med lik ladning lengre), for deretter å seriekoble to og to LED strips.

Altså: Seriekoble batteriene, og så parallellkobler du to LED-strips slik at de blir et par. (du gjør det samme med de tot siste slik at du får totalt to par) Hver par kobles så i serie med hverandre.

 

 

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...