person Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hei Har en linux stasjon og en linux laptop. Jeg reiser snart og tar laptopen med og trenger full tilgang til den stasjonære som blir igjen hjemme, som en slags Remote Admin Tool (som å sitte foran PCn fysisk) Hvordan går jeg frem? Trenger ingen enkrypsjon eller rare proxyer. Har forresten en kompis med windows som også skulle hatt tilgang, er det mulig? TeamViewer sucks. Trenger full tilgang fra den booter opp, uten teit inlogging og styr. Kjører Lubuntu på begge. Takk! Lenke til kommentar
hansmariush Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Linux kan fint benytte seg av VNC. Installer denne vncserver-tjenesten f.eks: http://linuxlubuntu.blogspot.no/2011/02/setup-vnc-server-for-lubuntu.html Deretter trenger du bare å finne en VNC klient. Dette finnes både for Windows,Mac og Linux Lenke til kommentar
hansmariush Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det finnes helt sikkert enklere og bedre vnc software enn dette. Mulig pakkebehandleren har dette liggende også. Lenke til kommentar
bricklin Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Splashtop streamer er også ett greit alternativ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Må det være grafisk? Jeg bruker alltid SSH, worst case så kan du bruke X11 Forwarding. http://unix.stackexchange.com/questions/12755/how-to-forward-x-over-ssh-from-ubuntu-machine Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 x2go kan være ett alternativ. Har også en windows klient. http://wiki.x2go.org/doku.php Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Merk at standard VNC ikke er kryptert og at du bør slenge den inn i SSH. 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Trenger full tilgang fra den booter opp, uten teit inlogging og styr. Altså du skal ha full tilgang fra BIOS? Da må du inn med IP-KVM utstyr i så tilfelle. Skal du i tillegg ha strømstyring må du enten kjøpe IP-PDU eller bare bytte ut hele maskinen med en server som har IPMI/ILO/IDRAC eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Er jo heller ikke så voldsomt lurt å åpne opp helt uten noen form for innlogging.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Min mening er at Nomachine/NX er det beste alternativet for "remote desktop". Enkelt å installere, raskt, sikkert og med mange features. 2 Lenke til kommentar
person Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 sa jeg fra den booter opp? jeg mente etter innloggingen til operativsystemet.. ikke bios tilgang Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Da er det vel egentlig to alternativer. xrdp og nx, begge kan forøvrig kjøre samtidig på samme server. Så xrdp for kompisen din, og freenx for deg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Tingen med X11-forwarding er at man ikke trenger noen fancy klienter i bakgrunnen eller bruke spesiell programvare. X11-forwarding er bare at man kobler til over OpenSSH med "-X" og skriver f.eks inn Firefox i terminalen, så blir den sendt til klienten istedet for på hosten. Det eneste X11-forwarding ikke er fullstendig overlegent på er ytelse, da det er ganske mye krypterings-overhead i SSH. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå