SnowDOG_ Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Hei! eg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvordan man overklokker en pIII 800mhz? skrur man bare volten på cpu'n??? kan noen fortelle meg kordan man gjør det? CPU: Pentium III 800mhz Model info: P6C(Coppermine) Pentium III E 500-1.13g 1.13-1.75v Hovedkort: Micro star inc. ms6309 apollo pro/133/133a system controller Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Hei Dette er en generellt svar. Å overklokke går ut på å kjøre prosessoren på en høyere hastighet enn den er oppgitt til å være. Siden du har en intel prosessor kan du ikke forandre multipler. (X multipler ganger X FSB= 800MHz) Det du må gjøre er å justere opp FSB tallet. (i BIOS eller med "dip-swiches" på hovedkortet) Når du justerer opp FSB klokker du ikke bare CPU, men ALT. (CPU, RAM, grafikkort osv.) Somregel justerer man opp FSB i små trinn. Husk å teste maskinen litt hardt mellom hvert trinn. Når maskinen blir ustabil (låser seg eller gjør rare ting) kan man prøve å øke spenningen (volt) til CPU. Høyere spenning gjør somregel at CPU tåler mer. Husk at overklokking/høyere spenning øker strømforbruket til CPU, og dermed blir CPU varmere. Varme er CPU`s verste fiende. Bruk derfor et program der du kan lese av temp på CPU. (orginalt eller HardwareMonitor el.) Over 60c er for varmt. Dette er bare en pekepinn på hva det går ut på, resten må du lese deg til, eller prøve deg fram til. Lykke til, det kan være mye å hente, men bruk hodet. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 17. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2002 Takk takk! nå er det bare til å sette seg ned og lese litt før eg gjør noe som heslt! Eg sier ifra når eg har fått brae resultater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå