Gå til innhold

Soundbar - lydforskjell på optisk VS aux/rca?

Anbefalte innlegg

OK, jeg er rimelig grønn på dette, så dere får ha meg unnskyldt.

Har kjøpt en soundbar, og det er to måter å koble til lyd på. Den har en optisk (digital?) lydinngang, og en AUX (analog?). TV'en min har optisk ut, samt RCA ut.

Antar man da kan koble på to måter: RCA ut fra TV'en går til AUX på soundbaren, og optisk fra TV går til optisk på soundbaren. Mitt spørsmål er: hva gir best lyd av disse koblingsmulighetene?

Til info bruker jeg ikke blu-rayspiller, men kobler PC'en min til TV'en via HDMI. Så all media blir enten konsumert via PC eller fra tuneren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hva slags lydsignal du vil ha inn på lydplanken. - Hvis den tar imot 5.1 Dolby-Digital-lyd (6 kanaler)og lager virtuell surround så får du kun dette med optisk. - Via RCA vil du bare få Dolby Pro-Logic som er 4 analoge kanaler som blir multiplekset inn i de 2 stereokanalene.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Som kjetilkl er inne på avhenger dette av hvordan signal vi snakker om (bitstrem vs pcm 2ch), men går vi ut fra at det alltid er snakk om et stereosignal ut av tven din er det hele avhengig av kvaliteten på DAC. Er den best i TVen eller i lyd-planken? Sannsynligvis sistnevnte, men ikke garantert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...