Gå til innhold

Trådløs styring av 12v led


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har endel 9w led downlight liggende, som jeg tenkte at jeg skulle bruke nå.. Downlight'ene har en driver hver, (altså 10 lys 10 drivere). Primærside på driver er 230v og 12v på sekundærsiden.

 

Er det mulig å koble dette slik at jeg kan styre lysene trådløst, slå på/av lysene, samt dimme?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type dimmer tenker du å bruke (Nextre, ELKO-Wireless, Eaton xComfort, el.l.) ?? Har du typenummer på LED og driver?

 

Hei, det spiller ingen rolle hvilke type merke det blir, men kan være greit at bryter passer i elko bryter panel. Jeg prøvde Eltako fud61 NPN - Fungerte greit i 2 dager så døde den, tror ikke denne tåler så mange drivere etter hverandre.

 

Det er ikke noe typenr. på driver eller lampen, tror jeg. Kan ta et bilde av de å legge ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, kjøpte noe kinamekk for det på ebay en gang. Det fungerer fint det, men kina er kina ;p

 

http://www.ebay.com/itm/12-24V-5A-8A-Dimmer-Brightness-Wireless-Remote-Dimmer-for-Single-Color-LED-Strip-/360784854173?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&var=&hash=item540073fc9d

 

Hvis du har et spor av DIY-ånd kan du lage deg en finfin fjernkontroll i stedet for den kjempestygge nøkkelringen. Jeg kjøpte to og man kan ikke endre kanal (i alle fall ikke så enkelt som f.eks med en dip-switch), så det er en drawback om du skal styre lys individuelt.

 

Du kjøper en vanlig lysbryter og "trikser litt" slik at den i stedet styrer den stygge fjernkontrollen... voila!

 

Krever et minimum-moderat nivå av elektronikkferdigheter, men du sparer mange penger og.

 

Om du heller vil ha IR (kan være kult om man har f.eks Logitech Harmony) så er det også mulig, men det er en rimelig utdatert teknologi...

 

Edit:

 

10 lys skulle bli 90W, og den saken jeg linker til skal klare 92W. Litt på kanten...men det skal gå. Du kan eventuelt kjøpe to stykker siden de går på samme kanal og styre fra både fjernkontroll og vegg :)

 

Ellers er det en uting å bruke TI drivere for helt vanlig 12V DC, men jeg regner med at dette er noe du har fått levert av noen. Det koster

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...