Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fortsatt inngrodd tånegl etter 5 inngrep

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Skip gjerne denne lille historien min og hopp rett til rådgivning, men min erfaring med inngrodd tånegl er som følger:

Jeg har de siste 3 årene slitt veldig med en inngrodd tånegl på venstre storetå. Første gang visste jeg ikke hva det var før det var for sent, da var det ikke noe annet valg enn å skjære bort siden av naglen sa legen, og jeg gikk med på dette. Fikk diverse tips for å hindre at dette skulle skje igjen, forsøkte å følge disse, men til liten nytte. Etter et par måneder vokste det ut igjen, og en annen lege sa da at bare ved å fjerne hele neglen og å etse vekk negleroten på ene siden kunne dette bli bra igjen. Jeg gikk også med på dette, men det funket ikke.

Da problemet etterhvert kom tilbake for 3. gang, ble jeg sendt på sjukehus til spesialist for å ta hånd om problemet. Det var 4 stk tilstede som alle forsikret meg om at dette skulle gå så fint så, da de skulle skrape vekk delen av negleroten som var problematisk. Kjør på, sa jeg, ettersom jeg trodde jeg var i gode hender (Og det var jeg sikkert også) og dette var viktig for meg, ettersom jeg skulle inn i militæret om en måned og ville ikke bli dimmet på stedet. Jeg trodde det endelig hadde ordnet seg, men etter et halvt år var problemet tilbake.

I militæret var det såpass mye aktivitet at det ble akutt verre, og jeg måtte rett til legen for å skjære vekk siden av neglen for 4. gang. Dette måtte gjøres med en gang sa de, fordi jeg ville ikke få plass hos spesialist på flere måneder og det var såpass ille allerede. De forsøkte ikke å hindre at det grodde ut igjen, da de ikke hadde ekspertise til det på saniteten i Forsvaret. Etter et par måneder var det samme visen på nytt igjen, hos samme spesialist (på sjukehus) som tidligere, og de sa de skulle være ekstra nøye med å skrape vekk alt. Denne gangen funket det ikke heller.

Historie slutt

Dette har ødelagt for meg både sosialt, faglig og satt meg langt tilbake fysisk hver eneste gang. Jeg klarer meg bra et par måneder, så blir jeg plutselig en krøpling og skikkelig nedfor. Har virkelig lyst å få slutt på dette, og spør derfor om råd. Vet at det er mange som har gode tips her, enten ukjente eller sjeldne, og spør derfor om hjelp;

Hvilke metoder eller tips har dere for å kvitte seg med inngrodd tånegl og forebygge videre inngrodd tånegl over udefinert tid? Det jeg har forsøkt er som følger: (Ikke nødvendigvis i rekkefølge)

1. Rense foten/tåen i grønnsåpevann

2. Skubbe bomullsdotter under neglen

3. Brette små papirbiter og skubbe dem så langt under som mulig

4. Ikke klippe neglen for langt ned

5. Strips under neglen (Påsatt av fotterapeut)

6. Forsøke å klippe helt ned i siden på neglen så den ikke gror seg inn i huden (Dette virker ut til å bare gjøre vondt verre, da en får skarpe kanter og sår som konstant presser mot hverandre)

7. Fotsopp- og bakteriedrepende salver (Forebygge infeksjon)

8. Lufte føttene mest mulig når en er hjemme

9. .....

Setter stor pris på alle innspill. Vil tro det er flere enn meg som sliter med dette tilbakevendende problemet.

Har vært mye i kontakt med fagpersonell, men har over lengre perioder forsøkt å følge tipsene deres men til liten nytte. Dette innebærer altså allmennleger, ortoped, fotterapeut samt fotpleiere. Kanskje noen her inne kan noen knall triks?

Dere som har hatt det før og anser dere som kvitt problemet, forebygger dere enda? Hvilke rutiner har dere på dette?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde lignende problem, (men ikke like ille) for mange år siden. Fikk trukket ut en tånegl, og fikk beskjed om å fotbad med grønnsåpevann etc.

Det hjalp ikke. etter en stund var neglen tilbake, og det ble etter en stund like ille.

Jeg fant ut at det var var siden/hjørnet/kanten av neglen som ble tykkere enn den skulle, og derfor presset kanten av neglen innover og nedover.

Husker ikke hva jeg brukte, men tror det var sandpapir.

Pusset hjørnet av neglen tynnere, og merket med en gang at det hjalp meg.

Presset ble borte.

Måtte gjøre dette hver uke i perioder, men er helt kvitt problemet nå, og har ikke vært plaget på mange år.

Pass bare på å ikke puss for mye - du merker det når neglen blir litt mykere - da er du i mål.

Kosthold har også mye å si på negler. Jeg har aldri orket å lese meg opp på hva som egentlig hjelper, men jeg vet at jeg i perioder med mye reiser (og junk food underveis) har merket at neglene blir harde og sprø.

Legger ved et fantastisk kunstverk som viser hva jeg pusset på for mange år siden.

NB - Ikke skyld på meg om ting bare blir verre. - Jeg er ikke lege, fotpleier, kvakksalver eller noe i den gata - legene som har prøvd å hjelpe deg BØR kunne hjelpe bedre enn meg.

post-23486-0-55399200-1392110896.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

kjent problem. jeg har selv vært plaget med dette opp gjennom årene. første gangen jeg var inne er vel 15 år siden.

Nå vet jeg ikke hvilken eksperter du har vært i kontakt med, men jeg har vært inne hos en i dag og tatt en annerledes operasjon en den tradisjonelle metoden hvor man evt klipper av og tar bort halve neglen og etser bort/skraper vekk neglerot osv. (noe som førte meg hit) det viser seg at mesteparten som gjennomgår denne prosedyren får komplikasjoner eller tilbakefall etter kort tid.

Dette har jeg blitt fortalt: Basert på nye studier fra Canada er det ikke selve tåneglen som er problemet. det er ikke neglen som vokser inn i tåa, men huden som pakker seg rundt tåa.

Den nye operasjonen jeg har vært igjennom i dag har man ennå liten erfaring med i Norge, men ifg lege fra canada har man operert en mengde personer der med denne metoden - uten komplikasjoner, tilbakefall og kosmetisk bedre resultat.

det man gjør er at man skjærer bort huden på hver side av tåneglen, brenner igjen blodkarene så det ikke blør så mye. deretter blir den bandasjert så tåa får mulighet til og gro fra bunnen av på nytt.

det er foreløpig første dagen så jeg kan ikke fortelle hvordan resultatet er så langt.

jeg kan komme tilbake hit og poste informasjon når det har gått 3 uker og vært inne for inspeksjon. =)

fant forresten denne som viser hva jeg har vært igjennom:

Se «Vandenbos procedure for ingrown toenails» på YouTube

Vandenbos procedure for ingrown toenails:

Endret av haavadah
Lenke til kommentar

Hadde fredag operasjon på St. Olavs Hospital, var 2 ortopeder i 35-40-årsalderen som styrte på og pratet og lo, håper de kan ha klart det nå. Vil vises rundt november.

Til deg ovenfor: Hvor går man for å få ordnet en slik operasjon? Mulig å få gjort det her i Norge, forhåpentligvis?

Førøvrig veldig nedbrytende å lese om andre som har hatt problemer med dette i sååå lang tid. Vanskelig å holde håpet oppe om at "denne gangen skal det lykkes", spesielt da kroppen allerede har vist seg motstandsdyktig mot vanlig kilereseksjon flere ganger.

Lenke til kommentar

Hei.

Det har nå gått noen dager. jeg lurer virkelig på hvordan det ser ut under bandasjen. det får jeg vite i morgen. da skal det renses med fotbad og skifte bandasje. det svir intest innimellom også kan det gå noen timer uten å kjenne noe som helst.

må du vente helt til november for å vite om det er bra? det var da voldsomt. hva har de gjort?

denne operasjonen ble gjort i Kongsvinger Sykehus. var det noen måte å kontakte deg på kunne du fått bedre informasjon om lege osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...