Aeyoun Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Bankene gir ikke lengre ut ID-kort med legitimasjonsdel. Nasjonalt ID-kort er ikke klart. Jeg har ikke førerkort. Så … jeg må gå rundt med passet for å kjøpe Flax-lodd og hente pakker på Posten? Det er jo direkte upraktisk. Kjempeupraktisk om det skulle bli borte fordi jeg har det med meg overalt også. Tror dere biltilsynet kan utstede et førerkort uten noen kjøretøysklassesertifikat? Andre forslag? Jeg har ikke tenkt til å ta lappen for å hente pakker på Posten. Norge — det eneste landet hvor du må kjøre bil for å få kjøpe øl. Endret 10. februar 2014 av Aeyoun Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Er du gammel nok til å stikke innom Vegvesenet og hente et sertifikat for moped? Om jeg husker riktig, får alle over en viss alder sertifikat for moped. Det er fordi moped tidligere ikke var sertifikatpliktig. Da kravet om sertifikat kom, var det bare å hente sertifikatet sitt for de som var gamle nok, uten å stille krav om opplæring. Mitt bankkort har bilde. Tror det funker som ID, hvis ikke det har kommet nye regler. Endret 10. februar 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Djn Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 bankkort å pass funker Les hva han skriver før du svarer? 1 Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Men som han nevner. Har har vel flere og flere banker sluttet å tilby bankkort med ID. Gjensidige har blant annet. Mitt bankkort er på sitt siste vers, men siden de har sluttet å tilby bilde på kort. Så avventer jeg med å bestille nytt.Så finnes det egentlig noe annet man kan benytte som ID, utenom pass og førerkort? 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Som sagt, hvis du er gammel nok til å hente moped-lappen uten oppkjøring, bør du gjøre det. Det er jo et sertifikat, selv om det ikke gjelder for bil. Tror det ser likt ut, og er gyldig på samme måte. Klasse AM145 (Tohjuls moped)Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. I tillegg til tohjuls moped, kan du med klasse AM145 også kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt høyst 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). Førerkortplikt for mopedFra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerettigheten krever førerkort i klasse AM med kode 145 før den kan benyttes. Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil. Endret 10. februar 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Djn Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Som sagt, hvis du er gammel nok til å hente moped-lappen uten oppkjøring, bør du gjøre det. Det er jo et sertifikat, selv om det ikke gjelder for bil. Tror det ser likt ut, og er gyldig på samme måte. Jeg kan (og burde), men såvidt jeg vet er trådstarter litt for ung. Lenke til kommentar
Aeyoun Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Postens ID-kort Utgikk i 2010. Produseres ikke lengre. 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg vet iallefall om en kompis av meg som mista kortene sine, og siden han ikke ville drasse med seg passet over alt så tok han en kopi av det, var ingen butikker som nektet han å kjøpe øl o.l selv om de var litt skeptisk. Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Hva med å ta kopi av passet ditt, tror du det blir godkjent? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Nordea nevner dette: Pass (ikke nødpass) Norske bankkort med bilde. Nasjonale ID-kort utstedt i enkelte EU-land. Norsk førerkort - Ikke førerkort av eldre dato (grønt førerkort). Nordiske førerkort av EU/EØS-standard Forsvarsdepartementets ID-kort (fra 2004) Norsk Utlendingspass (Blått pass) Norsk Reisebevis for flyktninger (Grønt pass) Lenke til kommentar
Djn Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Nordea nevner dette: Pass (ikke nødpass) Norske bankkort med bilde. Nasjonale ID-kort utstedt i enkelte EU-land. Norsk førerkort - Ikke førerkort av eldre dato (grønt førerkort). Nordiske førerkort av EU/EØS-standard Forsvarsdepartementets ID-kort (fra 2004) Norsk Utlendingspass (Blått pass) Norsk Reisebevis for flyktninger (Grønt pass) So. * Pass: Lite aktuelt; det er anbefalt å ikke gå med det daglig (det er lett å slite ut, og det er et populært tyverimål) * Norsk bankkort med bilde: Utgår i løpet av de neste ... ukene? * ID-kort fra andre land? Nei. * Norsk førerkort: Virker hvis man faktisk har førerkort. En del her har ikke. * Utenlandsk førerkort: Vel. * Forsvarsdepartementets IDkort: Litt vanskelig å få tak i som sivil. * Utlendingspass: Altså... * Reisebevis for flyktninger: ... nei. Endret 11. februar 2014 av Djn 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Bank-kort med ID er omtrent like farlig å gå rundt med som pass. Der står all infoen din, inkludert personnummer. Dette er en gullgruve for id-tyver. Det skjedde nemlig med meg. Jeg kastet bankkortet mitt i søpla, og et halvt år senere fikk jeg rare kredittsjekk-brev i posten, pluss beskjed om at et nytt mobilabonnement var opprettet som SMS (fordi jeg har abn fra telenor fra før). Det var søkt om forbrukslån fra elkjøp bl.a. Like etter forsvant 15000 fra bankkontoen min på en ettermiddag, uttak fra bank i butikk på Kiwi rundt i oslo. Jeg ringte selvsagt og kansellerte alle sammen. politianmeldte uttakene og snakket med banken min. Men så skjedde det skumleste. Jeg fikk 2 vognkort på biler fra forskjellige bilforhandlere i regionen. Denne "noen" hadde altså klart å lure seg til 2 nye biler i mitt navn, tømt bankkontoen min for penger, søkt om flere mobilabbonementer. De hadde ikke fattet noe mistanke enda karen hadde vært i butikken selv og brukt MIN id og faket min signatur. Jeg har grei økonomi så kredittsjekken til bilforhandlerne gikk helt greit, og fyren fikk "kjøpe" bil (aka ta opp lån i mitt navn). Alt dette fordi det var ID på bankkortet han hadde fått tak i. Endret 11. februar 2014 av Bytex 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Helt sikker på at bankkort med ID utgår allerede nå? Siste jeg hørte var i alle fall ut året hos de som har tilbudt dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 ingen mulighet for å godsnakke litt med banken din? var faktisk ikke klar over at dette skjedde, så snart er med andre ord x antall nordmenn id løse. hvordan går man faktisk frem for å få norsk pass når man ikke lenger har noen id? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvor har du fått høre/lest at bankene ikke gir ID på bankkort lenger? Spurte DNB nå akkurat og de sa de forsatt sender ut bankkort med ID, og spurte samtidig også om dette faktisk kommer til å forsvinne i nærmeste framtid, og de tvilte de på... 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvor har du fått høre/lest at bankene ikke gir ID på bankkort lenger? Spurte DNB nå akkurat og de sa de forsatt sender ut bankkort med ID, og spurte samtidig også om dette faktisk kommer til å forsvinne i nærmeste framtid, og de tvilte de på... http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvor har du fått høre/lest at bankene ikke gir ID på bankkort lenger? Spurte DNB nå akkurat og de sa de forsatt sender ut bankkort med ID, og spurte samtidig også om dette faktisk kommer til å forsvinne i nærmeste framtid, og de tvilte de på... http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon Det der er jo tross alt en 2 år gammel artikkel, så tviler på at dette er noe som kommer til å skje i nærmeste framtid. Kundeservice i DNB sa ihvertfall at det ikke er noe som kommer til å skje på en god stund. Og sist jeg sjekket er det vanlig med ID kort i schengen land, aldri sett noen gå rundt med pass for å legitimere seg i schengen land, slik det står nevnt i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Hvor har du fått høre/lest at bankene ikke gir ID på bankkort lenger? Spurte DNB nå akkurat og de sa de forsatt sender ut bankkort med ID, og spurte samtidig også om dette faktisk kommer til å forsvinne i nærmeste framtid, og de tvilte de på... http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon Det der er jo tross alt en 2 år gammel artikkel, så tviler på at dette er noe som kommer til å skje i nærmeste framtid. Kundeservice i DNB sa ihvertfall at det ikke er noe som kommer til å skje på en god stund. Og sist jeg sjekket er det vanlig med ID kort i schengen land, aldri sett noen gå rundt med pass for å legitimere seg i schengen land, slik det står nevnt i artikkelen. Brev fra gjensidige med nytt kort uten bilde (selv om det gamle ikke holder på å gå ut), med beskjed om at de slutter å ha ID på kortet, og at jeg skal ødelegge kortet med bilde før 1. Mars. Det er rett nok bare én bank, men det er i det minste mer enn en teoretisk problemstilling. Endret 11. februar 2014 av Djn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå