Gå til innhold

Billigpc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vifter til 800 kr på en PC til 3000?! Med den PCen der regner jeg med at overklokking er et ikke-tema, og de aller fleste kabinetter idag kommer med bra nok kjøling stock. Jeg hadde ihvertfall kjøpt bedre hovedkort og prosessor enn å legge igjen 1000,- i vifter, selvom de kan gjenbrukes.

Om det er gjenbruk som verdsettes, så kjøp ihvertfall en god strømforsyning. Av erfaring er det det, kabinett og harddisker som brukes i neste bygg.

Ellers; ja prosessorkjøleren passer, og strømforsyning er ok

Lenke til kommentar

Ja, her er det noe som kan forandres.

Bytt ut AMD prosessoren med en Intel Pentium. Du trenger nesten ikke vifter på en slik maskin. Bruk den som følger med prosessoren og prioriter litt bedre HK. Det kan lønne seg for fremtiden! :) En litt bedre PSU kan også gjøre seg så slipper du å bytte den ut etter ett år.

Lenke til kommentar

Vifter til 800 kr på en PC til 3000?! Med den PCen der regner jeg med at overklokking er et ikke-tema, og de aller fleste kabinetter idag kommer med bra nok kjøling stock. Jeg hadde ihvertfall kjøpt bedre hovedkort og prosessor enn å legge igjen 1000,- i vifter, selvom de kan gjenbrukes.

Om det er gjenbruk som verdsettes, så kjøp ihvertfall en god strømforsyning. Av erfaring er det det, kabinett og harddisker som brukes i neste bygg.

Blingsa på viftene, mente 3 :) Bytte ut den som er på kjøleren og to i kabinettet (evt. ingen?) Tror du psuen holder i to-tre år?

Kjøp heller Noiseblocker eLoop's bedre, og stillere ;)

Nei, er Noctua eller ingenting ;)

Bytt ut AMD prosessoren med en Intel Pentium. Du trenger nesten ikke vifter på en slik maskin. Bruk den som følger med prosessoren og prioriter litt bedre HK. Det kan lønne seg for fremtiden! :) En litt bedre PSU kan også gjøre seg så slipper du å bytte den ut etter ett år.

Kommer ikke til å bruke kjøleren som følger med prosessoren. Builden må være ekstremt stillegående! Tror du psuen holder i to-tre år? Hvorfor Pentium? I så fall, hvilken sokkel bør jeg finne?

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Ok, den skal være stillegående, men da bør du gå opp i budsjett for å få ett godt Hovedkort og en god PSU. Det er ikke sikkert at PSUen holder så lenge med den kvaliteten der så det er ikke noe jeg kan si. Kan i alle fall ikke garantere at den holder i såpass som 2 år og det sier sitt. Grunnen til at du skal ha Pentium er at Intel yter bedre enn AMD generelt. Da sa jeg pentium i og med at den prosessoren ligger på det ønskede nivået ditt når det gjelder prosessor.

Uansett så bør du investere mer i PSU og HK og en Optisk stasjon hadde også kanskje gjort seg hvis du ikke har dette fra før av.

Lenke til kommentar

Ok, den skal være stillegående, men da bør du gå opp i budsjett for å få ett godt Hovedkort og en god PSU. Det er ikke sikkert at PSUen holder så lenge med den kvaliteten der så det er ikke noe jeg kan si. Kan i alle fall ikke garantere at den holder i såpass som 2 år og det sier sitt. Grunnen til at du skal ha Pentium er at Intel yter bedre enn AMD generelt. Da sa jeg pentium i og med at den prosessoren ligger på det ønskede nivået ditt når det gjelder prosessor.

Uansett så bør du investere mer i PSU og HK og en Optisk stasjon hadde også kanskje gjort seg hvis du ikke har dette fra før av.

Men Intel sine integrerte skjermkort er søppel sammenlignet med AMD'en. Jeg ville valgt AMD APU i denne prisklassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blingsa på viftene, mente 3 :) Bytte ut den som er på kjøleren og to i kabinettet (evt. ingen?) Tror du psuen holder i to-tre år?

Kjøp heller Noiseblocker eLoop's bedre, og stillere ;)

Kommer ikke til å bruke kjøleren som følger med prosessoren. Builden må være ekstremt stillegående! Tror du psuen holder i to-tre år? Hvorfor Pentium? I så fall, hvilken sokkel bør jeg finne?

Med det budsjettet du har, så ville jeg holdt meg til AMD APU. Spesielt visst du har planer om filmbruk, og spesielt spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mest surfing (det jeg oftest gjør med spillpcen in fact) men også litt spilling av enkle spill som minecraft og CS, når venner er på besøk. Har ikke bruk for mer enn 30fps i 720p. Skjermkort kommer kanskje senere, men da det blir nok en full oppgradering i stedet. Blir nok brukt til en del film og serier, og dokumentredigering. Den blir også brukt som hjemmeserver etter hvert. Hovedgrunnen til at jeg vil ha denne pcen er egentlig bare å fylle et tomt kabinett jeg har stående. Jeg tror jeg heller går for en billig PSU siden jeg ganske sannsynlig vil komme til å fjerne garantien av den med en gang jeg får den, avhengig av hvor jeg putter den i kabinettet. Prisen burde egentlig ikke overstige 4k. Tror en APU er en veldig bra løsning i denne riggen.

Lenke til kommentar

[...]

Builden må være ekstremt stillegående! Tror du psuen holder i to-tre år?

Noctua er ikke det mest stillegående. På dette punktet er de "ok.

Det du må se etter er støy vs ytelse. "Alle" vifter kan være stillegående om de spinner lavt nok.

Kjøp heller Thermalright MUX-120 (CPU-kjøler), denne er stillere og bedre. Og så kan du legge mer penger i PSU, dette vil være effektivt for støynivået, ettersom viften spinner lavere på lavere duty cycle. Ang. kabinettvifter så finnes det bedre alternativer enn Noctua. Du kan teste Arctic Cooling, jeg mener disse skal være gode. Men som sagt, kvalitet og behagelig lyd er viktigest ettersom du alltids kan justere hastighet. Store vifter er en fin ting.

Be-Quiet kan du se på, jeg har ikke undersøkt billigmodellene deres, men de lager stillegående produkter ihvertfall! Fractal Design lager gode strømforsyninger i mellomsjiktet, har ikke sett på billigmodellene. Det samme gjelder Corsair sine, disse skal være greie, men støynivået er trolig ikke det beste (egen synsing). XFX bør du undersøke, de har laget strømforsyning uten viktige sikkerhetsfunksjoner før, men tror egentlig ikke dette gjelder nye billigmodeller.

EDIT: Ser at Noctua-viften er en F-modell, noe som tyder på at du hadde tenkt å sette den på CPU-kjøleren? Som sagt, kjøp deg MUX120, Be-Quiet eller kjør på med Scythe Gentle Typhoon (1150 RPM). Men du må kanskje handle fra en annen nettbutikk, og det er nok like greit.

SSD-en bytter du med fordel til SanDisk Ultra Plus! Den er bedre og billigere (usikker på prisen på Komplett dog).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Mye synsing, uten og sjekke ut fakta først ;)

Den PSU'en du har valgt er nok uslåelig til den prisen! Johnnyguru testet denne, og fant ut at det var Seasonic S12II psu på innsiden. Dvs god kvalitet på komponentene. Eneste trekket den fikk var litt tullete spenningsregulering på høy belastning.

Totalscore ble 8,5/10. Så jeg ville gått for denne, visst du er på ett stramt budsjett.

Forresten, du ser at det er bare småkroner som skiller opp til neste CPU trinn? Velger du noen stille og rimeligere vifter, så kan du få en vesentlig kraftigere APU i budsjettet ditt.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye synsing, uten og sjekke ut fakta først ;)

Den PSU'en du har valgt er nok uslåelig til den prisen! Johnnyguru testet denne, og fant ut at det var Seasonic S12II psu på innsiden. Dvs god kvalitet på komponentene. Eneste trekket den fikk var litt tullete spenningsregulering på høy belastning.

Totalscore ble 8,5/10. Så jeg ville gått for denne, visst du er på ett stramt budsjett.

Det jeg skrev stemmer fortsatt, jeg påsto ingenting om den strømforsyningen. Skrev også at jeg ikke trodde det var noe i veien med de nye, noe som jeg her får bekreftet. Atpåtil nevnte jeg at jeg ikke hadde undersøkt noe om slike billig-PSU-er.

Men jo, takk for bidraget. ;) Johnnyguru har peiling og lager gode tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...