Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kupevifteproblemer Toyota Camry 2002-modell

Jonhei

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2002-modell Toyota Camry 2.4. Sliter med vifta (kupevifta) på den. Styrken på vifta er delt opp i 5 steg, tror jeg. På steg 3 og 4 lager den en pipelyd/surklelyd. I tillegg så gir den ikke nok varme. Det vil si at for at det skal bli fin temperatur innendørs så må vi sette tempen på 28-31 grader. Tror, men er ikke helt sikker på, at vifta ikke gir like mye luft som tidligere. Noen tips/tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir jo bare gjetting, men hvis det piper, uler, eller rister i viften er det ofte et symptom på at lagrene i viften er slitt eller tørre. Hender det går an å smøre, men som regel kommer problemet fort tilbake. Det starter gjerne på bestemte hastigheter, og etterhvert som det slites blir den sånn på alle, eller begynner å gå tregt.

Som regel hører man om viften går fort eller sakte, og hvis den går fort men det likevel blåser lite kan det hende at friskluftfilteret er tett. Hvis filteret sitter helt i inntaket, kan man kjenne med hånden foran en av utblåsningene med vifta på full, også skru over på resirkulering, blåser det mye hardere da, så er filteret tett.

Sist jeg trodde jeg hadde med en sltt vifte å gjøre (vibrasjoner), viste deg seg å være en mus som hadde valgt å avslutte livet sitt inni vifte-huset. Så fremmedlegemer som løv, rusk, og dyr, kan også lage lyd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...