Qwertyx Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Hei, jeg er en mann på 29 år og har tanker om å begynne med høyere utdanning til høsten. Det er noe jeg ikke var så interessert i tidligere men nå har jeg fått en økende interesse rundt tanken om en karriere innefor økonomi i framtiden. Jeg fyller nok ikke alle kravene for å begynne direkte på en siviløkonom utdannelse, men jeg har sett en interessant bachelor hos BI, internasjonal markedsføring. Det inkluderer et helt utvekslingsår i bla. Kina eller Singapore. Jeg lurer på hva som skal til etter fullført bachelorgrad innenfor dette for å kunne ta master hvor jeg kan få tittelen "siviløkonom" og hvor viktig denne tittelen egentlig er innenfor norsk næringsliv. Jeg snakker forresten 5 språk nærmest flytende (inkludert norsk og engelsk da) og lurer på hvilken verdi dette vil ha for fremtidige jobbutsikter. Jeg planlegger mest sannsynlig å ta master etter bachelor før jeg søker jobb. Ville satt pris på innspill fra noen som har utdanning innenfor økonomi, spesielt internasjonal markedsføring på BI og hva dere har klart å gjøre videre med det i ettertid i forbindelse med videre studier (mastergrad) og jobb etter endte studier. Endret 10. februar 2014 av Qwertyx Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Dersom du vil bli siviløkonom, er internasjonal markedsføring et dårlig valg. For å kvalifisere for mastergrad (sivøk ) må du da ta opp fag. Markedsføring generelt er nok ikke det lureste valget, det er mange som sliter med å få relevant jobb. Tittelen siviløkonom er nok ikke så alfor viktig i seg selv, men du må nesten ha en mastergrad dersom du ønsker en karriere innen økonomi. Lenke til kommentar
Qwertyx Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Takk for innspillet. En framtidsutsikt jeg har sett for meg er å jobbe for et norsk selskap i utlandet. Da i hovedsak Asia. Den eneste utdanningen jeg har tatt etter befalsskolen var årsstudium i kinesisk. Bortsett fra det er jeg nært flytende i spansk og thai etter lengre utenlandsopphold. Jeg tenkte da et internasjonalt rettet økonomistudie med studieår i Kina ville være lurt, men hvis det er så labert med muligheter med å kun ha markedsføring kunne man vel lagt til en master innenfor f. eks en av disse som jeg har sett på: MSc i Strategi og Innovasjon MSc i Internasjonal ledelse MSc i Innovasjon og Entrepenørskap Hvilken av disse masterstudiene virker som har mest nytteverdi i kombinasjon med bachelor i internasjonal markedsføring med tanke på fremtidige jobbmuligheter? Lenke til kommentar
Qwertyx Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Hvis det er helt bak mål å ta den bachelorgraden med tanke på framtidsutsikter så kunne jeg tatt opp matte som privatist for å komme inn på økonomi og ledelse hos BI eller evt NHH. Det ville jo da innebært et år til før jeg begynner, men jeg har jo brukt lang tid allerede på å bestemme meg om noe, så ett år til før jeg kommer inn på det riktige studiet ville ikke vært verdens undergang. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Du kan jo ta utveksling på den såkalte "sivøk"-linjen også. Les spesielt om QTEM her http://www.bi.edu/master/msc-in-business/ Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Hvis det er helt bak mål å ta den bachelorgraden med tanke på framtidsutsikter så kunne jeg tatt opp matte som privatist for å komme inn på økonomi og ledelse hos BI eller evt NHH. Det ville jo da innebært et år til før jeg begynner, men jeg har jo brukt lang tid allerede på å bestemme meg om noe, så ett år til før jeg kommer inn på det riktige studiet ville ikke vært verdens undergang. Du kan ta en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, krever bare generell studiekompetanse, og søke deg inn på master (sivøk) etter bachelorgraden. Lenke til kommentar
Qwertyx Skrevet 13. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Dette var jo veldig viktig informasjon å få med seg, takk for alle svar. Kan hende dette er en mulighet jeg skal tenke på. Jeg tenker dog på om jeg vil være forberedt på nivået på matten når jeg begynner på økad og om det ville være anbefalt å ta evt et intensivkurs i matte på sonans før jeg starter. Jeg lurer og på om det er veldig å foretrekke fra BI's side at denne bacheloren i økad er fra BI eller om den kan tas via f. eks Universitetet i Tromsø uten at det skulle telle for negativt for å bli tatt opp i Master på BI. Jeg skulle tro det var karakterene man får på Bachelor studiet som teller mest, men jeg kan jo ta feil. Nå blir dere bombardert med spørsmål her, men jeg lurer og på det med hvor stort pluss det ville være senere som uteksaminert og jobbsøkende i næringslivet å ha ekstra språkkunnskaper som thai (c1), spansk (c1) og kinesisk (b2, under utbedring). Endret 13. februar 2014 av Qwertyx Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Ikke uro deg for matten på økad. Matten er beregnet for studenter som ikke har hatt mye matte før, den er helt overkommelig dersom du gir litt innsats. Les jevt og gjør oppgaver, så går det nok bra. Forutsatt at du ikke har unormalt store problemer med matte. Det å ta bachelorgraden på en annen skole skal i prinsippet gå helt fint. Du må muligens se over fagplanen på skolen du vil gå på og sammenligne med fagkravene BI krever, det står forklart på hjemmesiden til BI. Jeg tror nok det skal gå bra. Er du usikker så får du velge valgfag som passer inn med fagkravene. For å søke deg inn på master fra økad kreves det i overkant av 3,5 i snitt. Som er en svak B (A=5), dette skal også være overkommelig for de fleste med litt innsats. Når det gjelder språkspørsmålet er jeg ganske usikker. Språk er alltid et pluss, men det er ikke nødvendigvis slik at det er så mange stillinger som krever/trenger det. Utenom engelsk. Så du må nesten søke litt rundt på ulike stillingsannonser og se hva du finner. Endret 13. februar 2014 av Christeven Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Tok selv bachelor en annen plass enn BI og har blitt tilbudt plass på mastergrad der nå til høsten, så det er ikke noe problem det. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Dette var jo veldig viktig informasjon å få med seg, takk for alle svar. Kan hende dette er en mulighet jeg skal tenke på. Jeg tenker dog på om jeg vil være forberedt på nivået på matten når jeg begynner på økad og om det ville være anbefalt å ta evt et intensivkurs i matte på sonans før jeg starter.Hvis du begynner på BI, så har de lagt matte som et fag som går over 2 semester, nettopp for å oppfriske det vi allerede egentlig skal kunne fra vgs det første semesteret. Nå blir dere bombardert med spørsmål her, men jeg lurer og på det med hvor stort pluss det ville være senere som uteksaminert og jobbsøkende i næringslivet å ha ekstra språkkunnskaper som thai (c1), spansk (c1) og kinesisk (b2, under utbedring).VELDIG positivt, uten tvil. Hvertfall om du er interessert i å gjøre en internasjonal karriere. Hvis du satser hardt på studiene og får gode vil du med gode språkkunnskaper stille veldig sterkt på de aller mest ettertraktede stillingene. Endret 14. februar 2014 av Nimrad Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 VELDIG positivt, uten tvil. Hvertfall om du er interessert i å gjøre en internasjonal karriere. Hvis du satser hardt på studiene og får gode vil du med gode språkkunnskaper stille veldig sterkt på de aller mest ettertraktede stillingene. Hvilke jobber er dette? Ettersom du skriver at det er de aller mest ettertraktede stillingene, burde det jo være en del kjennskap til disse stillingene blandt økonomistudentene. Det er mange som sier språk er så ekstremt viktig for mange stillinger, men jeg ser sjeldent en jobb som etterlyser disse språkkunnskapene. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg oppriktig lurer på dette. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Flere stillinger i utlandet som har større krav til språk enn det vi har her hjemme Christeven. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Hvilke jobber er dette? Ettersom du skriver at det er de aller mest ettertraktede stillingene, burde det jo være en del kjennskap til disse stillingene blandt økonomistudentene. Det er mange som sier språk er så ekstremt viktig for mange stillinger, men jeg ser sjeldent en jobb som etterlyser disse språkkunnskapene. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg oppriktig lurer på dette. Vel... DNB sier: "internasjonal (studie-)erfaring og gode språkkunnskaper er også en fordel" Statoil sier: "gode engelskkunnskaper (gjerne flere arbeidsspråk i tillegg)" Pga enorm søknadsmengde til disse stillingene har det nesten blitt et krav(hvertfall i statoil) å enten snakke så og si flytende engelsk eller å kunne 2 språk sånn noenlunde godt utenom norsk. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Det å beherske engelsk mer eller mindre flytende ser jeg som en selvfølge etter en mastergrad i økonomi. Det gjør vel de aller fleste, litt norsk uttale fra eller til spiller ikke så stor rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå