Gjest Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Heisann!Jeg ønsker å administrere mine Linux-maskiner på enkel måte utenifra, jeg ønsker å styre hvilke maskiner jeg skal kunne koble til utenifra. Det jeg tenkte var å sette opp en SSH-Gateway eller såkalt login-node jeg bare kobler meg til, så kan jeg SSH-e meg inn på andre maskiner fra den ene serveren. Jeg er klar over sikkerheten, og skal installere brannmur på maskinen + bruke SSH-Keys. Noen som har noe erfaring med dette som kan hjelpe meg på veien?Planen er som følger:* Installere siste CentOS * Oppdatere pakker osv * Installere CSF (Brannmur) & Webmin * Sette opp nøkkler * Bruke Chef / Puppet til å legge inn maskiner i hosts fila Det jeg lurer mest på, er hvordan jeg skal gå frem med dette. Siden alle Linux-maskinene kjører på Proxmox under en OpenVZ-Container så kjører alle samme Kernel, har planer om å bruke CentOS på alle Linux-installasjoner. Noen maskiner vil ha tilgang ut mot internett. Burde maskinene ha to nettverkskort med VLAN på det ene kortet slik at jeg separere SSH trafikken fra internett-tilgang?Chef / Puppet er også noe jeg så vidt har tittet på, tenkte å automatisere en del av miljøet mitt her, noen som har peiling og tid til å hjelpe meg litt? ( f.eks legge IP-adresse + hostname i hosts-filen til login-node) Tar i mot alle innspill! Endret 10. februar 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå