foenix Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg har innstallert windows på en ssd disk og får følgende melding når jeg prøver å lagre en fil på den andre vanlig hdd-en. Du har ikke tillatelse til å lagre i denne plasseringen.Kontakt administrator for å få tillatelse. Hva må jeg gjøre for å få til dette. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 The easiest way I found for solving this: Step 1: take ownership of all files in the hard drive - execute this on the command line: X:\> takeown /R /F * /D Y (where X: is the drive you want to fix permissions for) Step 2: change the permissions of all files in the drive, giving full access to the current user and the administrator - right click on the drive- select security tab & click advanced - click change permissions and add full control to the current user and administrator and system, for example. Remember to select Replace all child object permissions with inheritable permissions from this object. - go to Owner and change it to be SYSTEM instead of current user. Remember to select Replace owner on subcontainers and objects. That's all. All folders have now the same inherited permission from the 'data' drive/partition. (http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/just-reinstalled-windows-permissions-on-secondary/df00a0fe-061a-43e9-92e0-5fcb11c191f4?tab=question&status=AllReplies#tabs ) Lenke til kommentar
foenix Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg fikk følgende melding. C:\Windows\system32>e:\> takeown /R /F * /D YIngen tilgang. Jeg har full tilgang til å lese alle filene, men ikke til å lagre noe.. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Forsøk med denne: icacls X: /T /Q /C /RESET Lenke til kommentar
foenix Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Forsøk med denne: icacls X: /T /Q /C /RESET Jeg prøvde denne også og fikk en hurtiggående rulletekst på uendelig mange linjer, men etter hver linje stod det: Ingen tilgang.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Feilen tror jeg er at du ikke har åpner en cmd prompt med administrative tilgang (elevert). Enkleste metode er å bruke søk etter cmd. Høyreklikke cmd.exe og velge kjør som admin. Da står det Administrator på menybaren til cmd vinduet. Endret 10. februar 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Feilen tror jeg er at du ikke har åpner en cmd prompt med administrative tilgang (elevert). Enkleste metode er å bruke søk etter cmd. Høyreklikke cmd.exe og velge kjør som admin. Da står det Administrator på menybaren til cmd vinduet. Denne gangen gikk rulleteksten uendelig mange ganger tregere og jeg fikk følgende melding: Kan det være noe annet som er feil enn sikkerhetssperren? Endret 10. februar 2014 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Forsøk takeown på nytt og icacls igjen etterpå. Da bør du ha tilgang til de viktigste filene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Satt på nettbrett måtte flytte meg til en PC jeg har : Her er inholdet i en batch fil jeg benytter til samme (ekstern disker med security) sette noSecurity , dvs grant Everyone. Stasjon G: endres til den man har behov å gjøre på. Windows 7Åpne en Administrator CMD prompt#Computername = HOME-W7#Sett administrator som owner over alt på G:takeown /f G:\*.* /r /a /d y#Gi Everyone full access til alt på G:icacls G:\*.* /grant Everyone:f /t Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Jeg prøvde to forskjellige varianter men fikk samme svar. Muligens jeg har missforstått noe. C:\Windows\System32>#Computername = QUAD#Computername gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando,kjørbart program eller satsvis fil.C:\Windows\System32>#quad = HOME-W7#quad gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando,kjørbart program eller satsvis fil. ---------------------------------------------------------- Ellers fikk jeg følgende melding da jeg forsøkte meg på denne: C:\Windows\system32>takeown /f E:\*.* /r /a /d yFEIL: Ugyldig syntaks. Verdien y er ikke tillatt for alternativet /d.Skriv inn TAKEOWN /? for bruk. ---------------------------------------------------------- Da jeg skrev inn dette, fikk jeg følgende Eksempler: TAKEOWN /? TAKEOWN /F lostfile TAKEOWN /F \\system\share\lostfile /A TAKEOWN /F-katalog /R /D N TAKEOWN /F-katalog /R /A TAKEOWN /F * TAKEOWN /F C:\Windows\System32\acme.exe TAKEOWN /F %windir%\*.txt TAKEOWN /S system /F MyShare\Acme*.doc TAKEOWN /S system /U bruker /F MyShare\foo.dll TAKEOWN /S system /U domene\bruker /P passord /F deling\filnavn TAKEOWN /S system /U bruker /P passord /F Doc\Report.doc /A TAKEOWN /S system /U bruker /P passord /F MinRessurs\* TAKEOWN /S system /U bruker /P passord /F Hjem\Pålogging /R TAKEOWN /S system /U bruker /P passord /F MinRessurs\katalog /R /A Endret 11. februar 2014 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvilken windows versjon og språk er det. Det var ikke meningen at du skal legge kommentarene i bat filen ( de med # foran) Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Hvilken windows versjon og språk er det. Det var ikke meningen at du skal legge kommentarene i bat filen ( de med # foran) Jeg forstod jo det etterhvert. Ikke så lett for oss som ikke er eksperter. Men uansett så fungerte ikke det andre heller, jeg fikk jo følgende melding C:\Windows\system32>takeown /f E:\*.* /r /a /d y FEIL: Ugyldig syntaks. Verdien y er ikke tillatt for alternativet /d. Skriv inn TAKEOWN /? for bruk. Jeg har Win 7 home edit. norsk 32 bit Endret 11. februar 2014 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Jeg har Windows 7 - Eng Test og resultat ta eierskap av mappe C:\Users\mee\test og filene under denne directory: C:\Users\mee>takeown /f C:\Users\mee\test /r /a /d ySUCCESS: The file (or folder): "C:\Users\mee\test" now owned by the administrators group.SUCCESS: The file (or folder): "C:\Users\mee\test\test.txt" now owned by the administrators group.C:\Users\mee> /D prompt Default answer used when the current user does not have the "list folder" permission on a directory. This occurs while operating recursively (/R) on sub-directories. Valid values "Y" to take ownership or "N" to skip. /? Displays this help message. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Y er for Yes Prøv med J for JA med Norsk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Prøver du : takeown /f E:\*.* /r /a /d j icacls E:\*.* /grant Everyone:f /t Lenke til kommentar
foenix Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Det så ut til å fungere nå. Jeg fikk følgende melding etter hver linje i rulleteksten: "Eies nå av administratorgruppen" Takker så mye for all hjelp! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Bra. Utrolig at til og med syntaks på "engels klingende kommandoer som takeown" også ødelegges av locale windows språk utgaver. Dette minnet meg på at er en god grunn til at jeg i alle år har passet på å benytte us-eng windows utgave både hjemme og i jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå