Gå til innhold

pcen bruker undødvendig mye RAM

Anbefalte innlegg

hei hadde problemer med masse plass som tok i SDD'en tid tilbake hvor jeg fikk hjelp av dere

Det jeg gjorde var å slette de gjemte filene (hyberfil) og den andre som het noe annet.. en av disse deaktiverte jeg, husker ikke om det var hyberfil eller den andre. kan det være grunnen til at pc'en tar opp så mye ram UTEN spill?

prøvde å spille battlefield 4 men det funka ikke fordi jeg hadde ikke nok ram

yLLNxrf.jpg

fra min forrige tråd om hva jeg gjorde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1562737&do=findComment&comment=21331802

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se hva som bruker rammen? Det der er ikke unormalt forbruk hvis du har en del oppe. Min laptop med 32gb ram bruker rundt 20gb under vanlig bruk (ikke noe gaming), men det skal sies at jeg ofte har 3 chrome vinduer oppe med 50+ faner i hver, pluss utorrent, spotify, thunderbird osv oppe hele tiden. Jeg bruker også hvilemodus aktivt, og dette lagres vell i minnet.

Lenke til kommentar

Man skal ikke gå tom for minne ved start av et spill med windows på et slikt oppsett som ditt (8GB ram)

Du har kanskje tuklet med pagefile ?

Man må også skille mellom minne som er cachet (hurtigbufret) og minne som aktivt benyttes.

PAGEfile var det ja!!!

Gjorde noe med det. Ene filen slettta jeg (enten Hyberfil eller pagefile), og den andre deaktiviterte jeg (enten hyberfile eller pagefile)

Hvordan kan jeg finne ut av det

Lenke til kommentar

Slå på pagefile igjen og la den være system managed.

Instruksjoner er det bare og google etter.

Google på engelsk f.eks noe ala følgende uten hermetegn "how to enable pagefile and set system managed size windows 7"

Hiberfile kan du godt la være inaktiv. Det har kun med rask oppvåkning fra dvale modus = hibernated å gjøre.

Det en del glupinger her og på andre forum ikke sier er at paging ofte gjør at fysisk minne frigjøres i større grad. Og da spesielt merkbart med dårlig koding i ulike program/spill/applikasjoner.

Disable helt pagefile er bare dumt og gir ris til egen bak i enkelte situasjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...