Mandrengen Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Kort fortalt klarte samboeren det kunststykket å miste Rock Band gitaren fra øverste hylle og rett ned på laptopen, som selvfølgelig stod åpen og påslått.Den gikk, naturligvis, helt svart. og forblir svart også.Den viser ingen tegn til å hverken ta lading eller noe som helst.Jeg åpnet den opp og målte DC inngangen. Den får strøm, så problemet litt nok litt lengre inne.Spørsmålet mitt da er, som en IT rookie. Hvor stor er oddsene for at dette "bare" er prosessoren, eller hele hovedkortet? Finnes det noen måte å få testet dette på selv? Tatt ut HDD og kjører den som slave på den stasjonære, så den er det null problemer med. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Snu den andre veien (med undersiden opp) og gjenta uhellet. Er det tydelig skade på keyboard i form av bulk elns? Endret 10. februar 2014 av pondus1337 1 Lenke til kommentar
Mandrengen Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Hahahahahaha konge! Stillingen ble 1-1 Nei, keybordet er helt skadefritt og intakt.Heller ingen synlige skader på casing/cover eller hovedkortet Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Tror ikke det er CPUen. Verken CPU, GPU eller HDD trengs for at den lader/prøver å skru seg på. Så jeg ville ansett det som større sjanse for at det er noe problem med HKet. Men at du skal ha tatt livet av det med et slag synes jeg høres litt merkverdig ut. Men jeg går ut fra at det kan komme en løs skrue eller lignende som lager en kortslutning. Personlig pleier jeg å ta ut HKet og kjøleløsningene for så å gjøre en grundig sjekk (både å snu det opp ned og riste litt for å se om det er noen skruer eller lignende som ligger der), eller om andre chips har blitt knust. Deretter ville jeg startet opp HKet mens det ligger på bordet, utenfor kabinettet. 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Deretter ville jeg startet opp HKet mens det ligger på bordet, utenfor kabinettet. Andrull, det er snakk om en Acer laptop, så det er ikke bare bare for en som anser seg som IT rookie å demontere en laptop. Eller misforstår jeg pga du sier kabinett? Jeg har gjort det mange ganger, men man bør helst ha en service manual for å finne ut hvordan det skal gjøres. TS, hvis du åpnet laptopen for å måle DC spenningen, så vet du jo litt om slikt. Dog er det å få tilgang til hovedkort litt mer kronglete. Du kan, hvis du tar sjansen, søke på Internett etter modellen du har og se om du finner service manual eller en video som viser hvordan det gjøres. Regner med at du vet at garanti går til helv.... hvis du åpner laptopen. Endret 10. februar 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Deretter ville jeg startet opp HKet mens det ligger på bordet, utenfor kabinettet. Andrull, det er snakk om en Acer laptop, så det er ikke bare bare for en som anser seg som IT rookie å demontere en laptop. Eller misforstår jeg pga du sier kabinett? Jeg har gjort det mange ganger, men man bør helst ha en service manual for å finne ut hvordan det skal gjøres. Joda, fullstendig klar over at det er en laptop. Synes nå TS virket rimelig kapabel, så hvorfor ikke. Men selvsagt, får man ikke til alle stegene så MÅ man ikke gjøre alt. Ofte får man litt hjelp til tips og triks på slikt på youtube, men i bunn og grunn så trenger man bare litt tid og noe logisk tenking, samt litt hukommelse om hvor alt sitter. Kunne knapt noe om PC da jeg skrudde opp mine første laptoper, selv om jeg har forståelse for at det blir litt for mye for noen. Nå ryker vel garantien i det du knuser maskinen. Men sånn ellers har jeg sjelden møtt på noen sperrer som indikerer at man har skrudd opp maskinen selv. Endret 10. februar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Etter erfaring med min brors bærbare vet jeg at ved slag oppå tastaturområdet kan føre til alvorlige skader på harddisken. Nå vvet jeg du har andre problemer å overkomme først men tenkte dette var grei informasjon å smyge inn i diskusjonen så du er obs på dette. I mitt tilfelle var det en fysisk synlig bulk på metallet som innkapsler disken. Dette førte til at det tok over en uke å hente ut 9GB med kritiske skoledata. Lenke til kommentar
Mandrengen Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Her får jeg svare begge to i samme post.Takk for utrolig innholdsrike og konstruktive innspill. Og ikke minst tilliten Jeg er utrolig interessert, nysgjerrig på alt som har med teknikk å gjøre, og heldigvis ikke bare utstyrt med tommeltotter. Men så lenge jeg ikke har noen diplom hengende på veggen, velger jeg å anse meg selv som en lykkelig amatør, enn så lenge.Fant forresten en bulk på baksiden av tastaturet, og sitter nå med "røntgenblikk" over det området hvor bulken matcher på hovedkortet. So far so good.Garantien dekket ikke dette uhellet. Så ettersom denne allerede er død, tenkte jeg at det kunne være den perfekte måten å lære litt mer om innholdet i en laptop, og ikke minst hvordan man kan feilsøke osv.Om jeg klarer å redde den, blir jo det bare en bonus. Ettersom jeg da kan dedikere den til å teste ut ting og tang, og kanskje lære litt mer.Nok personlig info.Mitt spørsmål nå er kanskje litt dumt, men... Finnes det en måte å testkjøre dette hovedkortet gjennom f.eks den stasjonære PCen jeg har?Tenkte rent teknisk noe sånn som jeg har gjort med HDDen, hvor jeg kjøpte denne fra Komplett.no. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Jeg har ikke hørt om det å feilsøke hovedkort via en annen pc før men jeg har sett flere feilsøkingskort solgt på eks. dx.com http://dx.com/s/Motherboard+Diagnostic Å hente data fra harddisk er enkelt om du allerede har en stasjonær med ledig SATA og strøm. Da trenger du ikke overganger og adaptere. Men om du allerede eier en slik en, kjør på! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Har tastaturet metall bakside? Det er det på min Alienware M17x (som jeg har hatt oppe ørten ganger), så hvis det finnes noe slikt, kunne det ha skjedd en kortslutning akkurat da gitaren falt ned på laptopen. Dog kun spekulasjoner, men se etter noe som kan se "svidd" ut. Det har hendt at noe (les knyttneve) har landet på taststuret til min M17x, men den lever i beste velgående enda. Som Andrull sier,så er det ikke noen heksekunst å åpne en laptop, kun litt tenking og forsiktig så går det som regel bra. Lenke til kommentar
Mandrengen Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Har tastaturet metall bakside? Det er det på min Alienware M17x (som jeg har hatt oppe ørten ganger), så hvis det finnes noe slikt, kunne det ha skjedd en kortslutning akkurat da gitaren falt ned på laptopen. Dog kun spekulasjoner, men se etter noe som kan se "svidd" ut. Det har hendt at noe (les knyttneve) har landet på taststuret til min M17x, men den lever i beste velgående enda. Som Andrull sier,så er det ikke noen heksekunst å åpne en laptop, kun litt tenking og forsiktig så går det som regel bra. Det skal jeg se etter, Chavalito Laptopen er åpnet og hovedkortet er ute. Kan kanskje slenge ut et bilde av det. Et rent bilde og et innringet med området slaget kan ha truffet hovedkortet. Lenke til kommentar
Mandrengen Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Her ser dere hovedkortet i sin helhet, og et nærbilde av "nedslagsfeltet" på kortet.Tok også et bilde av baksiden på keyboardet, for å vise skaden det har fått.På tide å kjøpe seg lupe kanskje. For jeg kan virkelig ikke finne en eneste ripe eller feil på dette kortet, enda Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Nei, jeg kan ikke se noe da, men så har jeg ikke verdens beste syn heller da. Mend et er jo en tydelig bulk under tastaturet da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå