Gå til innhold

Musikk "keyboard"

InFlamesWeMust

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hørte meg nettopp igjennom denne låten her https://www.youtube.com/watch?v=aoBELyv9cgk#t=70

I en stund har jeg tenkt på å kjøpe keyboard, mens i dag ble jeg motivert for det. Har en del sang erfaring men ingen instruments erfaring.

Har en bra pc med et ASUS Xonar Essence STX lydkort.

Tanken er å plugge det i lydkortet for å ta opp lyden til pcen. Jeg har også tenkt til å ha en mikrofon (av god kvalitet) til syngning.

Kunne dere vær så snill å hjelpe meg med det? Har hatt et sterkt ønske om det lenge.

semi off topic: Skulle noen ønske å høre mine cover av diverse sanger:

http://www.youtube.com/user/melvh/videos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei xbox fan,

Kjenner ikke det lydkortet du refererer til. Hvor mange innganger (og med hvilken kvalitet) har det ? Er mikrofon forforsterker (preamp) inkludert ?

Det er flere måter å gjøre dette på, men jeg tenker som følger:

Hvor mye du bør spandere på en god vokal-mikrofon bør være avhengig av hvor bra opptaks-rom du har. Jo bedre akustiske forhold, jo bedre mikrofon kan forsvares.

En kondensatormikrofon vil gi deg det mest naturtro resultatet, men den er også mest avslørende og noe dyrere. En dynamisk mikrofon kan ofte være god nok, f.ex: i en live-situasjon eller hvis opptaksforholdene bare er sånn passe bra. Den er billigere enn en kondensatormic og trenger ingen strømforsyning.

For opptak av vokal med god kvalitet, foreslår jeg:

• En god dynamisk mikrofon (Shure, Sennheiser, AKG), priser fra ca kr 1000
  • En bedre kondensatormikrofon (Røde, SE Electronics), priser fra ca kr 1400

Begge trenger en balansert lydinngang (med XLR plugg) og en støysvak preamp. En kondensatormic trenger i tillegg strømforsyning (48V, 24V) Det får du fra samme inngangen på et godt lydkort.

For keyboardet vil jeg tro det er nok med 1 eller 2 linjeinnganger (mono eller stereo) Enkle jack-plug innganger er greit nok for dette bruk.

Et ikke fullt så bra vokal-alternativ, er å bruke en USB-mikrofon. Altså en mikrofon som digitaliserer signalet direkte, og som du plugger rett i en USB-port. Mange dynamiske mikrofoner finnes med dette alternativet. De er gjerne noe dyrere, men du slipper unna kravet om en god analog lyd-inngang.

Vil du spille & synge samtidig, eller vil du ha bruk for et redigeringsprogram på PCen ?

Forslag til fremgangsmåte:

• Start med å bestemme hvor mye av existerende utstyr kan du bruke (lydkort, preamp).
  • Vurder hvor bra kvalitet du vil ha, (har mulighet for å oppnå i rommet)
  • Sett opp et budsjett (hvor mye penger du kan bruke) Husk tilleggsutsyr som kabler, stativer, filter...
  • Besøk en lokal musikk-sjappe, legg fram krav & be om kjøpsråd.

____

GAu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...