Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] subnetting og regning

Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver å holder på å lære hvordan man "regner ut subnetting".

Det er vist flere metoder man kan gjøre det på, om jeg har forstått rett? :hmm:

Den siste metoden jeg nå så på ligger her: https://learningnetwork.cisco.com/servlet/JiveServlet/previewBody/14801-102-2-57594/Subnetting%20tricks.pdf

I den PDF-filen, så bruker man såkalt magic-number for å regne ut enkelt basert på Host-IP og nettverksmaske.

Andre ting jeg har sett på er følgende YouTube-video:

Her regnes det ut via å bruke den velkjente bit-verdi listen:
128 64 32 16 8 4 2 1

Si at man har: cidr 192.168.0.0 /28

Det vil si: 28 bits på er helt til man kommer til host-delen:
x.x.x.11110000

Da har man slik:

Host delen har: 8,4,2,1
NettverksID har: 128, 64, 32, 16

Siste tallet (som er på) er bit: 16
Legger man alle host-tallene sammen får man: 15 (8+4+2+1)

Det vil da si:
Nettverk 1:

ID: 192.168.0.0

Range: 192.168.0.1 - 192.168.0.14

Broadcast: 192.168.0.15

Nettverk 2:

ID: 192.168.0.16

Range: 192.168.0.17 - 192.168.0.30

Broadcast: 192.168.0.31

Som man ser, er det flere måter å regne ut cidr / nettverksmaske på.

Si at man får følgende spørsmål:

What is the first valid host on the subnetwork that the node 192.168.67.17/28 belongs to?

Her vil det jo være enklere å bruke metode 1 (den som er beskrevet i PDF-en) om man har kalkulator tilgjengelig.

Har også brukt denne en del, men litt mere kompleks å forstå:

http://www.techexams.net/forums/ccna-ccent/38772-subnetting-made-easy.html - hvor man finner neste "boundary" fra CIDR, så fra eksempelet over ville neste "boundary" vært 32, så da ville man gjort følgende:

32 - 28 = 4. Nå 2^4 = 16

Akkurat samme svar som over.

Det er jo egentlig ingen forskjell, men hvilken metode anbefaler dere, hva brukere dere?
Og ikke lenk til en eller annen subnet-kalkulator. Ønsker å lære dette og regne ut på egen hånd!

Takk for alle innspill på forhånd. :)

EDIT:
La på nettverks-ID.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverk 2:

Range: 192.168.0.17 - 192.168.0.30

Broadcast: 192.168.0.31

Her har du bomma.. Nettverks-ID'en er 16, ikke 17.. Første brukbare IP adresse er 17..... Regner med det bare er en skrivefeil....? ;)

Jeg lærte meg ganske fort at det enkleste (for meg), var å ta 256 og trekke fra siste oktett i masken som ikke er 255 eller 0.. For å da ta eksempelet ditt med /28 maske, som da er 255.255.255.240, så tar du 256 - 240 = 16. Da vet du at hvert subnett har 16-2 IP adresser...

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Nettverks-ID er 16 ja, tok ikke med det i posten... Tok bare Broadcast og usable range...

Det som du sier med å trekke fra, er det som er linket i første PDF-en.

Virker ganske logisk og lett måte å regne på, men er det den eneste metoden jeg egentlig trenger å huske i forbindelse med subnetting av IPv4?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

men er det den eneste metoden jeg egentlig trenger å huske i forbindelse med subnetting av IPv4?

Ja, strengt tatt... ;)

Nå som du har svart mine spørsmål, må jeg komme kjapt nytt:

Subnetting av IPv6, vil vi se noe slikt?

Vil vi se at alle klienter får en egen IPv6-adresse og internt på nettverket så brukes det IPv4 mellom maskiner, for å slippe huske IPv6 adresser?

Trenger ikke noe langt svar...

Lenke til kommentar

2^n-2 hvor n = antall hostbits = antall brukbare hostadresser. Evt dropp -2 for å få med netword ID og broadcast.

Samme kan du bruke for å finne antall subnets.

2^n-2 hvor n = antall lånte subnetbits (bitsene du har tatt fra host-octeten) = antall subnet.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Subnetting av IPv6 kan jeg ikke hjelpe deg med... Har ikke satt meg inn i det enda.. Godt nok hvertfall.. Har lest kapitelene noen ganger i både CCNA og CCDA bøkene, men ikke satt meg inn i det godt nok enda, som sagt... Samt at det er et par år siden sist jeg var innpå området... :p Men prinsippet skal være det samme...

Grunnet antall IP adresser tilgjengelig i IPv6, så vil alle enheter ha en egen offentlig IP adresse.. NATing og offentlige/private IP adresser, vil ikke eksistere på samme måten som under IPv4...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Grunnet antall IP adresser tilgjengelig i IPv6, så vil alle enheter ha en egen offentlig IP adresse.. NATing og offentlige/private IP adresser, vil ikke eksistere på samme måten som under IPv4...

Forsåveidt riktig. Ved IPV6 vil vel alle få tildelt et subnett/range fra ISP omtrent på størrelse med dagens internett (IPV4). Mulig det blir færre adresser for private, men det blir jo opp til ISP'ene og avgjøre.

Så er det opp til den enkelte å fordele internt. Teoretisk er det da mulig at alle lokale enheter får en IP som kan benyttes offentlig, men en kan også bedrive NAT'ing om en ønsker det. Det blir vel en vurdering om en skal bedrive oppdatering av DNS eller interne routing tabeller.

Personlig vil jeg vel ønske en viss form for kontroll over hva som får tildelt hvilken IP også med IPV6. Både grunnet logging og regler. Ting blir så mye lettere når en vet hva som hva.

Lenke til kommentar

Virker som om du fikk tatt v4, så jeg skal skrive litt generellt om IPv6, og hvordan du subnetter dette.

En IPv6 adresse er som kjent 128 bit, noe som er 4 ganger så langt som IPv4. Vi ender derfor opp med et antall adresser som er så latterlig høyt, at vi kommer nok ikke til å gå tom. Subnetting av IPv6 er igrunn veldig greit, da det er definert fra ICANN hvordan dette skal gjøres, og det er igrunn veldig få grunner til å gjøre det annerledes.

Disse 128 bit-ene grupperes i 8 grupper, der du har 16 bit i hver gruppe, representert av fire hexadesimale tall (16-talls systemet. 0-F).

I prinsippet vil ISP-er, og svære bedrifter få ett /32 prefix. Uninett her i norge har for eksempel fått tildelt adressene "2001:0700::/32". Da vil de to første blokkene identifisere alle uninett's nettverk. ISP-er skal deretter dele videre /48 nett til store kunder, som bedrifter og lignende. Høyskolen i Gjøvik har for eksempel fått tildelt "2001:0700:1D00::/48" av uninett. I ett /48 nett, så er de tre første bolkene av adressene bestemt, og er den delen av adressen som adresserer alle nett som er på HiG.

HiG deler opp nettverkene i /64, som blir brukt til klientnett. Dermed vil f.eks "2001:0700:1400:0001::/64" være første subnett, "2001:0700:1400:0002::/64" vil være neste etc.

Det er anbefalt at du ikke skal bruke mindre nett enn /64 til klienter, og da kan du bruke stateless auto-configuration for å gi klientene dine tilfeldige adresse, med en rimelig god sansynlighet for at to klienter ikke får samme adresse.

Så, om bedrifter følger anbefalingene fra ICANN, vil de to første blokkene peke til ISP, neste blokk peker på stor kunde, og den fjerde blokka representerer subnett hos sluttkunde.

For hjemmekunder er anbefalingen at det tildeles /56. Dette betyr at du kanskje får følgende prefix fra ISP: 2001:0800:1111:5500::/54. Siden grensen mellom bit 54 og 55 er midt i fjerde del av adressen, så vil du kunne bruke de to siste siffrene i fjerde blokk til å subnette hjemme. I eksempelet over vil det si at du kan bruke nettene 2001:0800:1111:5500::/64->2001:0800:1111:55ff::/64.

Var det ca forståelig? Klokka er litt mye, så jeg kan ha rotet meg litt ut på tur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...