Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbilkjøp - havarerte etter 100km - rettigheter?

petterg

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en brukt primera 2005modell, gått 116500km, på Jessheim forige mandag. Siden jeg da brått hadde to biler på Jessheim ble den en liten logistikkutfordring som gjorde at den nyinnkjøpte ble kjørt til Ski (80km) samme kveld, hvor jeg så plukket den opp på torsdag for å kjøre den hjem. Jeg kom da til Vestby (20km) så slutta clutchen å fungere.

Bilen ble så henta av Falck, og satt hos Birger N Haug i ski. Nå ringte de og reperasjonskostnaden er estimert til 26k, da feilen ligger inni clutchen.

Det eneste jeg kunne se av feil etter havariet var at bremsevæskenivået (som antagelig også forsyner hydraulisk clutch) sto under MIN-merket.

På mandag sto nivået midt mellom MIN og MAX.

Hvilke rettigheter har jeg overfor selger i dette tilfellet?

Selger er en privatperson, men han jobber med salg av bobiler. Alle servicer påstås fulgt av selgers bror som vistnok jobber på Nissan merkeverksted. Motor ble vistnok også byttet i fjor av denne broren.

Selger har ikke besvart telefonen når jeg har forsøkt å ringe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å vise til verkstedsrapporten og kilometerstanden fra kjøp til det det står nå. Burde være mer enn god nok dokumentasjon i mine øyne. Prøv å nå selger (gjerne ved å bruke en annen telefon hvis han kjenner ditt nummer), og forklar hva som har skjedd og kom med forslag til hvordan dere best mulig kommer til enighet (vis til kjøpsloven bl.a.). Hvis han nekter for alt, fortell at du vil gå via forbrukerrådet og kjør løpet videre gjennom dem.

Lenke til kommentar

Service er tatt av broren privat.

Selger ringte tilbake i kveld. Broren skal reise til merkeverkstedet i ski i morgen og hente bilen for å gjøre reparasjonen.

Dette har fått meg til å undre... Jeg ble advart mot DSG-kasser pga høye rep.kostnader når de har gått et stykke. Når rep.kost på clutchen til denne manuelle kassa hos merkeverksted er estimert til 26k, hvor høye kostnader snakker de egentlig om de som advarte mot DSG?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...