Gå til innhold

Firmaet som kaster penger

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber i dag som utvikler for ett firma i Norge. Vi er langt i fra alene om dette, men det er enkelte ting som virkelig begynner å irritere meg. Det komiske oppi alt dette, er jo at jeg egentlig ikke har noe med det å gjøre, men kanskje andre sitter i samme, eller har vært i samme situasjon? Uansett.

I dag utvikles det løsninger, for store og mellomstore bedrifter, og de fleste er svært fornøyde med det som blir utført. Men, vi tar oss ikke godt nok betalt, og hvordan kan jeg si dette? Har sammenlignet resultatet for bedrifter, priser etc mot andre bedrifter i Norge, og her er det bare å bygge og le! Flere ganger jeg har snakket med sjefen selv, om hvorfor vi ikke selger X som kanskje også er nødvendig, dersom Y skal fungere skikkelig, og at kunden skal ha ett langvarig forhold. Svarene er ofte. "Ja, god idè" eller "Ja dette må vi få til" og så skjer det ikke mere...

Jeg sitter ikke i alle disse styremøtene selv, men har en svært god kollega som gjør dette, og kan fortelle meg litt om møtene som har foregått. Det sjokkerer meg, ønsker ikke en arbeidsgiver og tjene mere penger? Hvor dum går det egentlig ann å bli? Jeg er fornøyd med lønnen jeg har her, men jeg er sikker på at alle, inkludert megselv kunne gått 20% opp i lønn, dersom vi faktisk prakiserte ting mer riktig.

Spørsmålet blir jo nesten, burde jeg bare prøve å finne en bedre betalt jobb? holde meg her jeg er? jeg er bare så dritt lei av å se feil, mangler og at man skal spare penger, men ikke vil tjene penger... Det hadde ikke vært feil om bedriften kanskje kjøpte inn bedre utstyr til oss ansatte, eller andre "goder" som måtte finnes. Men neida, så lenge vi går i 0, så er jo alt suuuupert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at du fikk viljen din og omsetningen økte så dramatisk at de kunne tilby deg 20% høyere lønn (eller er det snakk om bonuser/provisjon her?). Still så spørsmålet: Ville du fortsatt jobbet der?

Det er slitsomt å jobbe med ambisjonsløse mennesker når man selv er på hugget. Noe sier meg at hvis du er såpass utilfreds med måten de driver butikk på, ville ikke en lønnsøkning botet på den langsiktige, negative effekten av å jobbe i et suboptimalt miljø.

Lenke til kommentar

Etter det du sier, så kan du virke som en god selger. Jeg har jobbet med sånne folk før. De kan være slitsomme hvis man er ambisiøs, jeg lærte meg flere av produktene veldig godt og kunne enkelt selge inn løsninger som passet kundene.

Men, kommer du ikke til, så vil jeg anbefale deg å vurdere å bytte arbeidsgiver, så får du heller si når du leverer oppsigelsen at du følte du kunne bidratt mer, men ikke ble hørt, dette følte til frustrasjon for deg når du følte at ideene dine virkelig kunne gangne bedriften. (dette er ting som burde få alarmklokkene til å ringe for en sjef) hvis de vil beholde deg, så si at du kan vurdere å si ja, hvis det innebærer at du får muligheten til å jobbe mer med å selge mer inn mot kundene og forbedre kundeforholdene til bedriften. At du ikke ønsker å sitte i en posisjon med gode ideer og god kunnekunnskap uten å ha muligheten til å dra nytte av det for din egen og for bedriften sin del.

Anbefaler deg uansett å dra ut på arbeidsmarkedet for å se hvilke muligheter du har, det kan jo hende du blir positivt overrasket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...