Gå til innhold

Vannskade PC - hjelp!

Centrux

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp / råd!

Jeg klarte å søle en god del vann på laptopen min (ikke spørr) og etter det så har den ikke vært i toppform.

Jeg tror vannet kom inn på plasser det ikke burde være, og jeg får nå ikke startet maskina.

Dette skjedde i går, og min første reaksjon var selvfølgelig å tørke opp så mye som mulig, og så kobla jeg ut strømledningen og jeg tok ut batteriet og harddisken på PCen.

Deretter lot jeg den tørke i mange timer før jeg satte sammen komponentene igjen og prøvde å starte maskinen.

Når jeg trykte på start knappen så lyste den opp som vanlig i kanskje 10 sekunder før den bare slukna. Fikk ikke noe bilde på skjermen.

Nå er det slik at av og til når jeg trykker på start knappen så lyser den opp i ca 10 sek, og noen ganger så er det null reaksjon.

Er det noe jeg kan gjøre?

OM IKKE:

Harddisken virket helt fin og tørr når jeg skrudde den ut. Kan jeg hente filene på harddisken på en eller annen måte selv om PCen er herpa?

Kan jeg f.eks sette harddisken i en annen laptop og hente filene på den måten eller finnes det en bedre måte?

Takker for all informasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du gjorde riktig med å ta ut strøm og batteri.

2. Men du sier du tørket den i noen timer?! Når du har vært så flink, så er det litt kjipt at du tabbet deg ut her. Den bør tørke i et par dager->ukes tid, minst! Optimalt bør maskinen åpnes fullstendig og at du tar ut det meste av delene. Her er folk elendige.

-> Til neste gang. IKKE test om maskinen funker. Søler du på maskinen så funker den i nesten alle tilfeller om du koblet den fra med en gang. Men det krever at vannet er fullstendig tørket bort.

3. Er du heldig så er det fortsatt ikke for sent å fikse opp i problemet. Ta ut batteri og harddisk. Fjern så tastaturet og skru opp under i maskinen (så mye som du tør/klarer). Tørk av om du ser flekker/vann. Legg maskinen i varmovnen og sett den på 50 grader. La den stå i et par timer. Jo lengre, jo bedre.
Jo lengre tid vannet får ligge i maskinen jo mer vil det korrodere, og det VIL ta livet av maskinen.

4. Ja, harddisker pleier som regel ikke å få vann på seg, og ekstremt sjeldent få vann I SEG. Tørk av eventuell elektronikk under den, og putt den i en annen datamaskin. MEN, det kan ikke være i en laptop som bare har støtte for en harddisk. (du kan ikke boote fra harddisken med mindre laptopen er lik den du har fra før av) har du ingen laptoper som er like eller med større for flere harddisker, så kan du putte den i en stasjonær maskin. Eller i et eksternt harddiskkabinett med USB (fåes kjøpt de fleste steder). Noen få slike kabinetter krever reformatering av harddisken, og de funker da dårlig til den bruken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Du gjorde riktig med å ta ut strøm og batteri.

2. Men du sier du tørket den i noen timer?! Når du har vært så flink, så er det litt kjipt at du tabbet deg ut her. Den bør tørke i et par dager->ukes tid, minst! Optimalt bør maskinen åpnes fullstendig og at du tar ut det meste av delene. Her er folk elendige.

-> Til neste gang. IKKE test om maskinen funker. Søler du på maskinen så funker den i nesten alle tilfeller om du koblet den fra med en gang. Men det krever at vannet er fullstendig tørket bort.

3. Er du heldig så er det fortsatt ikke for sent å fikse opp i problemet. Ta ut batteri og harddisk. Fjern så tastaturet og skru opp under i maskinen (så mye som du tør/klarer). Tørk av om du ser flekker/vann. Legg maskinen i varmovnen og sett den på 50 grader. La den stå i et par timer. Jo lengre, jo bedre.

Jo lengre tid vannet får ligge i maskinen jo mer vil det korrodere, og det VIL ta livet av maskinen.

4. Ja, harddisker pleier som regel ikke å få vann på seg, og ekstremt sjeldent få vann I SEG. Tørk av eventuell elektronikk under den, og putt den i en annen datamaskin. MEN, det kan ikke være i en laptop som bare har støtte for en harddisk. (du kan ikke boote fra harddisken med mindre laptopen er lik den du har fra før av) har du ingen laptoper som er like eller med større for flere harddisker, så kan du putte den i en stasjonær maskin. Eller i et eksternt harddiskkabinett med USB (fåes kjøpt de fleste steder). Noen få slike kabinetter krever reformatering av harddisken, og de funker da dårlig til den bruken.

Tusen takk for et veldig informativt og nyttig svar, jeg skal følge rådene dine! :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...