Gå til innhold

Så mange partier og meninger


Anbefalte innlegg

Hallo. Snart blir jeg 18 år, og da får jeg jo stemmerett. Så vidt jeg vet er det ingen valg i nære fremtid, men jeg har alikevel begynnt å se på partiene osv. Men jeg lurer på noe...

 

Hvordan velger man parti? Det er et par ting som er vikting for meg, men jeg klarer aldri å finne et parti som jeg er helt enig med. Jeg leser om hva de står for...kanskje jeg bare er for nøye? Eller? Dette er jo mitt land det handler om :p

 

Jeg har også prøvd valgkalkulatoter for å finne hvilket parti som passer meg, men det blir jevnt...og jeg vet ikke helt om jeg stoler på de heller.

 

Hvordan velger du hva du skal stemme? Jeg vet det er en inviduell greie, men hvordan tenker du? Baserer du stemmen din på en ting?

Endret av PrinceCola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Jeg tenkte, de andre partiene holder igjen mesteparten av det et annet parti står for, derfor velger jeg så ekstremt som mulig, slik at noe av det ekstreme kan slå igjennom, da blir det omtrent passe. Det burde jeg ikke gjort, jeg burde valgt ENDA mer ekstremt, nemlig Det Liberale Folkepartiet.

Lenke til kommentar

Jaja, men seriøst. Jeg vet ikke helt hvordan jeg ble modig nok til å stemme da jeg var 18. Det politiske landskapet virker veldig uoversiktlig når man ikke har involvert seg så mye i politikk. Kanskje sjekk ut wikipedia i stedet for partiets egne sider, slik at du får en grei oversikt over grunnidéene deres (f.eks. hvem som er konservativ, hvem som er radikale, hvem som ønsker friere marked, og hvem som ønsker mer statlig styring -- hvilken verdipolitikk har de, f.eks. KrF har temmelig konservative verdier generelt sett, mens Venstre har liberale verdier generelt sett, allikevel er de enige om en del økonomisk politikk, osv -- hva mener partiene om klimaet?). Ikke gå lenger enn de grunnleggende tingene. Deretter kan du se litt på nyhetene og debatter som interesserer deg. Synes du leger skal få lov til å reservere seg mot å henvise til abort? Bør det utredes for oljeboring i Lofoten? Etc. Så kan du se partiene utøve sine grunnidealer i praksis. Et sted må man i hvert fall begynne. Det er ingenting i veien for å være selektiv på de sakene som er viktige for deg, synes jeg.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo. Snart blir jeg 18 år, og da får jeg jo stemmerett. Så vidt jeg vet er det ingen valg i nære fremtid, men jeg har alikevel begynnt å se på partiene osv. Men jeg lurer på noe...

 

Hvordan velger man parti? Det er et par ting som er vikting for meg, men jeg klarer aldri å finne et parti som jeg er helt enig med. Jeg leser om hva de står for...kanskje jeg bare er for nøye? Eller? Dette er jo mitt land det handler om :p

 

Jeg har også prøvd valgkalkulatoter for å finne hvilket parti som passer meg, men det blir jevnt...og jeg vet ikke helt om jeg stoler på de heller.

 

Hvordan velger du hva du skal stemme? Jeg vet det er en inviduell greie, men hvordan tenker du? Baserer du stemmen din på en ting?

Hvis du vil at politikerne skal styre minst mulig over ditt liv, og du vil bestemme mest mulig over ditt eget liv: gå på stemdlf.no og undersøk der. :)

Alle de politiske partiene på stortinget jobber for samme arbeidsgivere og har samme agenda.

 

Ingen av dem jobber for folket eller for Norge.

Jo: DLF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan velger man parti? Det er et par ting som er vikting for meg, men jeg klarer aldri å finne et parti som jeg er helt enig med. Jeg leser om hva de står for...kanskje jeg bare er for nøye? Eller? Dette er jo mitt land det handler om :p

Ingen partier er helt enige med deg. I så fall måttet enhver nordmann startet sitt eget parti. Jeg stemte FrP ved sist valg, og selv de er jeg bare 44% enig med (ellerno) ifølge en valgkalkulator.

Jeg har også prøvd valgkalkulatoter for å finne hvilket parti som passer meg, men det blir jevnt...og jeg vet ikke helt om jeg stoler på de heller.

Valgkalkulatorene er en fin pekepinne, men ikke noe mer. Det du kan gjøre derimot, er å undersøke nærmere hva de spørsmålene de stiller faktisk medfører. Ikke bare svar ja/nei til "ønsker du ...", men faktisk undersøk hva det er snakk om og hva som er mulige resultater.

 

Sett deg gjerne ned med en politisk interessert person og diskutér med fyren. Det er best om du faktisk har lest om emnene, og er litt "djevelens advokat". Prøv å beskytte "den andre siden", slik du får et overblikk av alle sidene til en sak. Dette gir deg mer kunnskap, og dermed større frihet til å velge det riktige.

Hvordan velger du hva du skal stemme? Jeg vet det er en inviduell greie, men hvordan tenker du? Baserer du stemmen din på en ting?

Har ofte politiske "krangler" med familien, venner og kolleger. Vi er kanskje ikke alltid enige, men vi blir i det minste mer bevisste om hvorfor vi stemmer som vi gjør.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte, de andre partiene holder igjen mesteparten av det et annet parti står for, derfor velger jeg så ekstremt som mulig, slik at noe av det ekstreme kan slå igjennom, da blir det omtrent passe. Det burde jeg ikke gjort, jeg burde valgt ENDA mer ekstremt, nemlig Det Liberale Folkepartiet.

 

wow such liberal

Jaja, men seriøst. Jeg vet ikke helt hvordan jeg ble modig nok til å stemme da jeg var 18. Det politiske landskapet virker veldig uoversiktlig når man ikke har involvert seg så mye i politikk. Kanskje sjekk ut wikipedia i stedet for partiets egne sider, slik at du får en grei oversikt over grunnidéene deres (f.eks. hvem som er konservativ, hvem som er radikale, hvem som ønsker friere marked, og hvem som ønsker mer statlig styring -- hvilken verdipolitikk har de, f.eks. KrF har temmelig konservative verdier generelt sett, mens Venstre har liberale verdier generelt sett, allikevel er de enige om en del økonomisk politikk, osv -- hva mener partiene om klimaet?). Ikke gå lenger enn de grunnleggende tingene. Deretter kan du se litt på nyhetene og debatter som interesserer deg. Synes du leger skal få lov til å reservere seg mot å henvise til abort? Bør det utredes for oljeboring i Lofoten? Etc. Så kan du se partiene utøve sine grunnidealer i praksis. Et sted må man i hvert fall begynne. Det er ingenting i veien for å være selektiv på de sakene som er viktige for deg, synes jeg.

 

Problemet er å finne ut hvilken sak av de viktige sakene er viktigest xP

 

Hvordan velger man parti? Det er et par ting som er vikting for meg, men jeg klarer aldri å finne et parti som jeg er helt enig med. Jeg leser om hva de står for...kanskje jeg bare er for nøye? Eller? Dette er jo mitt land det handler om :p

Ingen partier er helt enige med deg. I så fall måttet enhver nordmann startet sitt eget parti. Jeg stemte FrP ved sist valg, og selv de er jeg bare 44% enig med (ellerno) ifølge en valgkalkulator.

Jeg har også prøvd valgkalkulatoter for å finne hvilket parti som passer meg, men det blir jevnt...og jeg vet ikke helt om jeg stoler på de heller.

Valgkalkulatorene er en fin pekepinne, men ikke noe mer. Det du kan gjøre derimot, er å undersøke nærmere hva de spørsmålene de stiller faktisk medfører. Ikke bare svar ja/nei til "ønsker du ...", men faktisk undersøk hva det er snakk om og hva som er mulige resultater.

 

Sett deg gjerne ned med en politisk interessert person og diskutér med fyren. Det er best om du faktisk har lest om emnene, og er litt "djevelens advokat". Prøv å beskytte "den andre siden", slik du får et overblikk av alle sidene til en sak. Dette gir deg mer kunnskap, og dermed større frihet til å velge det riktige.

Hvordan velger du hva du skal stemme? Jeg vet det er en inviduell greie, men hvordan tenker du? Baserer du stemmen din på en ting?

Har ofte politiske "krangler" med familien, venner og kolleger. Vi er kanskje ikke alltid enige, men vi blir i det minste mer bevisste om hvorfor vi stemmer som vi gjør.

 

Så du valgte å stemme selv om du ikke var helt enig? Hva me de tingene du er uening i?

 

 

Btw, Satanisme??

Lenke til kommentar

Det gjelder å stemme på det minste ondet fordi alternativene er værre. Stem altså det partiet du er minst uenig med. Å stemme ut fra en eller to konkrete saker synes jeg er en dårlig taktikk fordi så få saker alltid vil være en minimal del av det totale partiprogrammet.

 

Om du vil påvirke ytterligere kan du melde deg inn som medlem i partiet og påvirke de konkrete sakene du er uenig i fra innsiden av partiet. De fleste velgere nøyer seg med å bare stemme uten å være medlem.

 

Det går i teorien an å starte sitt eget parti sånn at du kan være 100% enig med et parti på valgdagen. De store partiene har startet på den måten, men det finnes også en del knøttepartier med noen rare skruer som snekrer sammen sitt eget partiprogram. Disse får som regel ganske få stemmer.

 

For å sortere tankene kan det være en idé å se de store ideologiske linjene. Sjekk ut ditt politiske kompass. Partiene er nokså forutsigbare i saker som lett kan plasseres i det politiske kartet.

Lenke til kommentar

Problemet er å finne ut hvilken sak av de viktige sakene er viktigest xP

For deg? Altså, det finnes forskjellige dimensjoner. Høyre/Venstre er avhengig av balansen mellom offentlig og privat virksomhet, økonomisk utjevning og grad av statlig styring. Høyresiden (H, V, KrF, FrP) ønsker stort sett mer privat virksomhet og mindre statlig styring; Venstresiden (Ap, Sp, SV, R) ønsker mer offentlig virksomhet, mer statlig styring og gjerne med mål om å utjevne økonomiske forskjeller. Hvor viktig er disse spørsmålene for deg?

 

En annen gammel dimensjon er den moralsk--religiøse. Her har vi på den ene siden de som vil bevare gamle verdier og gjerne kristen moral (tenk KrF). Ståstedet her påvirker litt hvordan man forholder seg til innvandring, men den fremste konfliktlinjen historisk sett har gjerne vært spørsmålet om selvbestemt abort. Sexkjøpsloven, surrogati, narkotikapolitikk, familiepolitikk og likestilling er også slagmarker som er verdt å merke seg. Der høyre/venstre-aksen kan kalles å være bestemt av hvor stor grad staten skal gripe inn i vår økonomi, så bestemmer den moralsk--religiøse aksen hvor mye staten skal gripe inn i våre sosiale liv.

 

Så har du den nyere vekstdimensjonen. Det finnes også partier som ikke er like positiv til uhindret økonomisk vekst som andre. Dette har som regel med miljøhensyn å gjøre. MDG er et parti som nekter å delta i Venstre/høyre-konflikten, fordi de mener begge underbygger et videre vekstparadigme. Her har vi spørsmålet om oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja. V, SV og MDG er typiske "vekstkritiske" eller "miljøpositive" partier i forhold til de andre. Men de klarer altså ikke å samarbeide helt, fordi de har ulike gjennomføringsmetoder, siden V ønsker et friere privat marked enn SV. Allikevel hører V inn under her, ettersom de ikke vil ha et privat marked uansett pris, og bærekraft er et viktig prinsipp.

 

Til slutt har du en egen dimensjon om, tja, proteksjonisme eller hva jeg skal kalle det. Dette er knyttet til innvandring, u-hjelp og rettsystemet. FrP er "ekstrem" her, med en ganske unik innvandringspolitikk i norsk sammenheng, ønske om væpnet politi, strengere straffer og mindre/strengere u-hjelp.

 

Det er fire kategorier jeg har lært å plassere den norske politikken i. Du kan jo ta utgangspunkt i det?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på det partiet jeg er mest enig med, enkelt og greit.

 

Ikke fall i fellen med å stemme på de største partiene bare fordi de kan bli størt, altså "vinne valget". Det er denne tankefellen som gjør at de forblir store.

 

For eksempel:

Er du glad i miljø, stem MDG

Liker du ikke karakterer eller rike folk, stem SV

Er du glad i innvandring, stem V

Er du ikke glad i innvandring men glad i billig bacon, stem FrP

Er du fornøyd med ting slik som de er, stem AP eller Høyre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du valgte å stemme selv om du ikke var helt enig? Hva me de tingene du er uening i?

De tingene jeg er uenige i er noe jeg ser på som mindre viktig enn de tingene jeg er enig med. Jeg har noen "fanesaker" jeg prioriterer over andre.

 

FrP, Høyre og Venstre lå på toppen hos meg. Høyre forsvant rimelig kjapt grunnet deres støtte av EU og Datalagringsdirektivet. Venstre syns jeg hadde en alt for svak holdning til innvandringspolitikken vår, og dermed gjenstod bare FrP. Mye med FrP jeg ikke liker heller, men det er det beste partiet (for meg) blant dagens partier.

 

Jeg har selvfølgelig ikke sjekket hvor godt jeg passer inn hos tullepartier som DLF og sånt.

Lenke til kommentar

Lei for å knuse en ung manns drømmer om stemmerett og det å utgjøre en forskjell, men jeg er redd det spiller liten trille hva en stemmer i det såkalte "demokratiske" Norge.

 

Det fleste politiske partier dilter etter hva den andre sier og har sjelden egne meninger. Da har jeg ikke engang kommentert de virkelige farlige kreftene som styrer Norge og Europa. De sitter ikke på Stortinget.

 

Så en kan fortsette å leve i naiviteten om at vi er herrer i eget hus, eller en kan begynne å lese og forstå hvordan verden egentlig henger sammen.

 

Det kan være skremmende, og jeg forstå at mange velger å ikke gjøre det.

 

Godt valg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår at en snakker for døve ører.

Det er ikke at du snakker for døve ører, men at vi har hørt det tusen ganger før. Man fyrer løs med en rekke påstander, og forventer at det er en selvfølge for at det er slik.

 

Hva med å heller dokumentere/bevise at argumentene dine faktisk holder litt vekt, fremfor å fremstå som en ordinær konspirasjonsteoretiker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alle de politiske partiene på stortinget jobber for samme arbeidsgivere og har samme agenda.

 

Ingen av dem jobber for folket eller for Norge.

Jo: DLF.

 

 

Baltazar har en mening om at alt som dreier seg rundt her i verden har en sammenheng, så selv DLF har nok en skjult agenda. Det kan dessuten ikke poengeteres med DLF siden han påpeker at det er alle partiene på Stortinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...