Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk S1 - 84 årstimer (3 timer i uken)?

Anbefalte innlegg

Ser på denne siden at matematikk S1 har 140 årstimer, altså 5*45 minutt i uken. På skolen min har elevene som har S1 bare 3*45 minutt i uken (84 årstimer). Er dette en komprimert form av faget, eller har skolen gjort feil?

Endret av olealX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser på denne siden at matematikk S1 har 140 årstimer, altså 5*45 minutt i uken. På skolen min har elevene som har S1 bare 3*45 minutt i uken (84 årstimer). Er dette en komprimert form av faget, eller har skolen gjort feil?

Ja, S1 er på 5 uketimer, og bygger på 1P.

Hvis du har 1T blir det mye repetisjon, og det nye stoffet tilsvarer nok max 3 timer pr uke.

Jeg mener å ha hørt at enkelte skoler har valgt å tilby en komprimert versjon av S1 til slike elever. Tror det da gjaldt musikkelever som et alternativ til 2T (som var på 3 uketimer men faglig mer krevende enn S1)

Spør rådgivene på din skole.Tipper at du får godskrevet 5 timer på vitnemålet selv om de av praktiske/timeplantekniske grunner bare underviser i 3 timer.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at S1 som tretimersfag ikke vil regnes som et programfag. Årsaken er at alle programfag er 5-timersfag. Med andre ord så vil S1 (3timer i uka) ikke gi realfagspoeng, mens S1 (5 timer i uka) vil hi realfagspoeng. Med mindre skolen fører opp S1 som et programfag på vitnemålet, noe jeg tviler på, fordi det S1 tre timer i uka ikke er det samme som S1 5 timer i uka.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at S1 som tretimersfag ikke vil regnes som et programfag. Årsaken er at alle programfag er 5-timersfag. Med andre ord så vil S1 (3timer i uka) ikke gi realfagspoeng, mens S1 (5 timer i uka) vil hi realfagspoeng. Med mindre skolen fører opp S1 som et programfag på vitnemålet, noe jeg tviler på, fordi det S1 tre timer i uka ikke er det samme som S1 5 timer i uka.

Men det finnes meg bekjent ikke noen 3-timers variant av S1. Så elevene møter den samme eksamen enten de har fått 3 eller 5 uketimer med undervisning.

Dette må vel fremgå av skolens nettsider eller annen informasjon fra skolen?

Lenke til kommentar

Men det finnes meg bekjent ikke noen 3-timers variant av S1. Så elevene møter den samme eksamen enten de har fått 3 eller 5 uketimer med undervisning.

Dette må vel fremgå av skolens nettsider eller annen informasjon fra skolen?

Det kan godt hende. Jeg tok bare utgangspunkt i at TS hevdet at skolen tilbyr S1 som 3-timersvariant. Selv har jeg aldri hørt om S1 som 3-timersvariant. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...