Daron Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Har nå endelig fått innstalert mitt vannkjølingsprosjekt.. Det består av kjøling til CPU og GPU. Det eneste jeg har gjort i maskinen er å innstalere de to delene.. Første gang jeg startet opp cille den ikke engang gå til bios.. Den bare hang seg med en gang, uten å slå på skjermen.. Det problemet løste jeg ved å koble på en vifte til CPU fan på hovedkortet. Da startet den fint opp og gikk inn i bios.. Men etter bios blir det problemer.. så snart den begynner å laste inn opperativsystemet (XP) så booter maskinen og begynner på nytt.. Hjelper ikke å starte opp i safe mode når den tilbyr deg det etter forrige crash. Har et MSI KT4 Ultra hovedkort, Gainward GF Ti-4200 skjermkort og 512mb minne, kjører windows XP (Pro) Noen som har en idè om hva som kan være problemet? kan jeg ha blåst noe da jeg innstalerte? Er helt blank på vannkjøling, men har byggd en del maskiner før.. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Må nesten spørre om hvor stor PSU du har ? Det kan virke som du ikke har nok krefter til å styre maskineriet ditt. tror det er anbefalt med rundt 350-400 watters PSU. er litt avhengig av PSUens kvalitet Prukte 550watts PSU til å begynne med selv på vannkjølinga (Q-tek) Denne er ofret i dag til fordel for en kravstor Peltier til CPU og bruker idag en 400 watts PSU (Q-tek).. og den fungerer. andre ting som spiller inn er antall drev (cd-rom, HD's og annet dilldall som trekker strøm) Lenke til kommentar
Daron Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Det eneste jeg har forandret på maskinen er tilleg av 2x120 mm vifter... prosessor er amd athlon 2200 og psu er 420w, ingen peltier og pumpen plugga i strømnettet.... Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 prøvd å reinstalere windows? Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 da kan det være du har hatt en tommeltott formye oppi der hadde selv lignende problemer etter å ha montert vannkjøling.. viste seg at jeg hadde mistet en liten metallsak ned på skjermkortet faktisk.. ofte løses problemet med at du kobler av absolut alt.. kobler til igjen eg er veldig nøye med arbeidet.. kobler kun til det mest nødvendigste for å starte opp pc'en og tar det etter hvert. slik har vært min fremgangsmåte og har ofte løst problemer.. uten å egentlig finne ut hva feilen var Lenke til kommentar
blackeyedragon Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Heelt eenig !! Har fiksa slike problemer på denne måten!! Lenke til kommentar
razer Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Er ikke temp'en for høy da? 80-90 grader kanskje? Lenke til kommentar
Daron Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Kan ikke reinstalere windows da jeg ikke får adgang til c: Tempen er helt fin.. 30 grader.. lest av i bios Det jeg lurte på er om det har noe å si hvor jeg kobler til disker, vifter osv.. til psu.. kan jeg overlaste en krets hvis alt er tilkoblet en "streng" ?? problemet oppstår jo rett etter at hard disken starter.... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Jeg er ikke sikker på at dette er et godt forslag, men du kan jo prøve følgende: Sett CD-rom som første boot-alternativ i BIOS, og pass på at du har OS-cd´n i drevet. (XP, Win2K etc) Koble fra masterdisken din og prøv så å starte opp. Klask til en tast når du får spørsmål om å boote fra cd´n. Om maskinen fortsatt går, så vil du sikket få en feilmelding om "disk error" / "no disk found" eller lignende. Men om maskinen fortsatt surrer og går etter dette, har du muligens et disk-problem av ett eller annet slag. Om den derimot fortsatt slår seg av, ville jeg sjekka kjøleblokka på GPU´n. Det KAN jo være at en voldsom temperaturstigning der, kan forårsake problemet? Det kan jo også ha oppstått et annet hw-problem under monteringen, men vil ikke prøve å gjette på hvilket. CPU-tempen er det jo ingenting i velen med, så den kan jo utelukkes. Sitter bare og resonnerer litt her, og foreslår det jeg sjøl ville gjort i et slikt tilfelle. Men du har kanskje allerede funnet ut av problemet? Lenke til kommentar
OndeOlav Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Høres ut som om du har knust coren på CPUen din. Ta den ut og sjekk hjørnene nøye. Den skal være sylskarp i kantene og helt firkantet. (doh ) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Høres ut som om du har knust coren på CPUen din. Ta den ut og sjekk hjørnene nøye. Den skal være sylskarp i kantene og helt firkantet. (doh ) Det kan jo også være noe ja. Men ettersom han får lest av CPU-temp? Mulig at den vil funke, selv med knust core? Lenke til kommentar
OndeOlav Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Tempen får du selv med knust core. 8) Jeg har selv hatt dette problemet endel, og alle gangene var det knust core som forårsaket det. Kan legge til at jeg knuste en 1800+ og en 2500+ på mandag, begge med utfallet at ting hang seg etter bios. Tempen lå på en 4-5 grader, så det var nok ikke det som var problemet. Peace. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 CPU ser helt ok ut visuelt.. ingen synlige skader... Prøvde å starte opp maskinen med en oppstart disket, og det fungerte helt fint.. maskinen bootet opp og det hele.. hadde tilgang til både harddisk og cd-rom.. Men i det sekund maskinen forsøker å laste operativsystemet så booter den.. Du kommer så langt som at den forteller at maskinen ikke klarte å starte opp forrige gang, og gir deg da 4 valg om hvordan du vil starte.. (safe mode etc.) Uansett hva du velger, så booter da maskinen etter dette.. Veldig surt hvis jeg må reinnstallere maskinen.. ligger en del på c-disken jeg gjerne vil gjemme på... Lenke til kommentar
Daron Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Skifta strømplug til hard disk.. tok den ved siden av.. da funka maskinen helt fint.. Hvis jeg nå bare hadde skjønt hva jeg gjorde feil i utgangspunktet... grrrrrrrr Takker for alle svar som takk skal jeg poste bilde av mitt nye vannkjølings opplegg så snart jeg har fått fiksa de siste småtingene.. (fant ut etter at jeg hadde montert alt at viftene sto feil vei... ack) Ser også at noen av slangene er litt i lengste laget.. men jeg ser for meg noe gyseligt med søl hvis jeg skal korte ned på dem... Lenke til kommentar
Daron Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Var litt for rask der ja... rett etter jeg skrev forrige melding kubba maskinen igjen.. Klarte å få den inn igjen i windows en gang til, men så var det slutt på moroa.. Kan få den fram til login screen for windows hvis jeg er heldig.. ellers så kubber den når den begynner å laste windows.. Har prøvd å koble fra alt untatt hard disk og ene viften. Da jeg fikk maskinen inn i windows fungerte den helt fint før den plutselig reboota mens jeg var i IE og sjekka mail.. Sjekka temperaturen i bios etterpå.. 32 grader... Hmm begynner å slippe opp for gode råd..Kan det være strømforsyningen som ikke er helt god? uansett så burde den jo klare å dra en hhd og en vifte. Den er jo på 420w.. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg har totalknust en processor og da vil den ikke i nærheten av biosen, men en annen processor (T-bird 1,2) klarte seg fint seg om den hadde litt uskarpe kanter... CPU'er er ikke alltid helt logiske... Er det noen som har erfaring med MSI KT4 Ultra hovedkort i forhold til vannavkjøling? Kunne ho vært greit hvis det bare er HK som ikke liker vannkjøling (sære ting) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Tja etter det du sier her så er det vel noe med hd som er problemet, har du en annen disk å prøve med Lenke til kommentar
Daron Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 Prøvde å slenge over en annen strømforsyning.. samme problemet.. Klarer å starte opp, er inne i windows i ca 5 minutter, så ryker jeg ut.. hvis jeg forsøker flere ganger kommer jeg ikke lengre enn til den forsøker å starte opp windows.. Har en mistanke at hovedkortet har noen deler som blir for varme, og at dette problemet ble verre da jeg fjernet viften fra prosessor.. Har hatt problem med at maskinen kan reboote av mystiske årsaker før.. Skal forsøke en annen hard disk før jeg eventuelt kjøper et nytt hovedkort som passer til min AMD Atlon XP2200... Må bare finne en måte å redde filene mine fra harddisken... regner ikke med at man kan få en cd brenner til å virke i dos... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Akkurat det er vel ikke noe stort problem. Du kjenner vel sikkert noen som har en oppegående maskin med brenner. Dra med deg disken dit, sett opp som slave, og brenn ivei. Lenke til kommentar
Fjaslokt Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 nytter skjelden å se om det er skade på core med det blotte øye, må nok ha forstørrelsesglass.. Men tviler på at dette er saken siden du da mest trolig ville kun ha fått svart skjerm, har selv ødelagt 3 CPU`r , og har aldri kommet inn i BIOS, synes dette er meget underlig hvis noen kommer så langt med knust core. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå