Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosiologi, kriminalitet som avvik

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha framlegg snart om kriminalitet som avvik. Det skal være omtrent 15 min, er vg2 forresten. Har ingen peiling om hvordan jeg skal gjennomføre det, på en måte hva jeg skal snakke om. Får heller ikke tak i læreren.. Men hadde vært supert om noen kunne veilede meg til hva jeg kan si eller snakke om. Eneste jeg har fått er jo bare tittelen "kriminalitet som avvik"

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deviance is behavior, thoughts, or attributes to which some people react negatively or would react negatively if they knew about it (Goode 1994, chap. 2; 2005, chap 1).

Sitatet ovenfor er fra boken "Thinking about Deviance" av Higgins og Mackinem fra 2008. Her har du en definisjon av avvik. Et hovedpoeng er at avvik må reageres negativt mot av andre mennesker. Det er derfor ikke et avvik å for eksempel gi barn juling dersom dette er akseptert i samfunnet generelt. Å ha sex utenfor ekteskapet er avvik dersom samfunnet reagerer negativt mot dette. Avvik blir derfor en relasjon mellom den som er avvikende og samfunnet for øvrig.

Hva med å ta utgangspunkt i at homoseksualitet var ulovlig før 1972 og dessuten et avvik (det er fremdeles et avvik siden noen reagerer negativ mot dette) og forsøke å besvare et spørsmål om homoseksualitet var umoralsk før 1972? Så kan du si noe om de tre størrelsene avvik, kriminalitet og moral ved hjelp av dette eksemplet.

Selv ville jeg argumentert for av verken avvik eller kriminalitet er noe umoralsk.

Lenke til kommentar

Som sagt, så er det viktig å definere begrepet avvik. Det er viktig for å få et riktig bilde av resten av presentasjonen din.

Du burde også drøfte litt om hvorfor folk blir kriminelle, og hvordan samfunnet reagerer på kriminalitet - som da er sanskjoner. Hvordan blir dette igjen definert?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...