Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke underdimensjoner huset nå da. Alltid fint med god plass i huset, sære løsninger kan bli vanskelig å selge senere. Romslig kjøkken, bad, stue er ting som er viktig om man kan få det til. I tillegg til 4 eller mer soverom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Reint praktisk er ikkje dette eit stort problem. I prinsippet er det ikkje så stor forskjell på det du skisserer og andre boliger som har næringsdel i fyrste etasje.

Det du må gjere er å skaffe deg hjelp til å prosjektere dette bygget. Du bør ikkje sjå deg blind på at du skal he berre ein liten bolig på toppen, det er godt mulig at du fordyrer prosjektet med å bygge ein boligdel som er mindre enn sjølve garasja. F.eks så blir det totale takarealet likt uansett størrelse på boligdelen som du har på toppen.

Ein anna ting som slår meg er at dersom garasja skal ha ei høgde på minst 4 meter så blir det vanskelig å bruke vindu som rømningsveg, det kan derfor være at du må ha fleire trapperom for å få bygget godkjent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Reint praktisk er ikkje dette eit stort problem. I prinsippet er det ikkje så stor forskjell på det du skisserer og andre boliger som har næringsdel i fyrste etasje.

Det du må gjere er å skaffe deg hjelp til å prosjektere dette bygget. Du bør ikkje sjå deg blind på at du skal he berre ein liten bolig på toppen, det er godt mulig at du fordyrer prosjektet med å bygge ein boligdel som er mindre enn sjølve garasja. F.eks så blir det totale takarealet likt uansett størrelse på boligdelen som du har på toppen.

Ein anna ting som slår meg er at dersom garasja skal ha ei høgde på minst 4 meter så blir det vanskelig å bruke vindu som rømningsveg, det kan derfor være at du må ha fleire trapperom for å få bygget godkjent.

brannstige på veggen? jeg bor i 3 etasje i en blokk, og har bare en trapp ned, men har også montert en stige på utsiden av verandaen slik at jeg har det som rømningsvei to, og det er lengre ned enn 4m, den veien.

Lenke til kommentar

Det er berre lov med stige der det er under 5 meter ned (til planert terreng).

Der det er mellom 5 m og 7,5 m skal det være stige med ryggbøyler, og der det blir meir enn 7,5 m er det kun utvendig trapp som er godkjent.

Er dette nasjonale regler (TEK10) eller er det opp til brann/feier/redningstjenesten i hver kommune å bestemme?

Da vi hadde feier på inspeksjon i 2010 som blant annet kommenterte rømningsveier, fikk vi så vidt jeg husker beskjed om at i Tromsø var det krav ikke-brennbar stige når høyden til terreng var over fem meter. Redningsline var ikke godkjent i Tromsø, da den i teorien kunne brenne av...

I annen etasje trengte vi derfor ikke gjøre noe, høyde fra veranda er 1 m fra bakken + 2,7 m etasjehøyde + 1,2 m rekkverk, totalt 4,9 m å hoppe ned på snø eller gress. På loftet fikk vi beskjed at om det skulle brukes som soverom, måtte vi montere utfellbar stige. Ryggbøyler ble ikke nevnt. Vi fikk montert stige på 7,6 m tror jeg det var, som når fra topp av vindu til bunn kledning ca, Høyde nedre vinduskarm til bakke blir ca. det samme. Vi får se om dette er godt nok ved neste fire-årlige inspeksjon som vi venter til høsten.

Lenke til kommentar

Om tomten er flat eller skråner er ganske vesentlig.

Ja, det ville være intressant å se skisse av tomta med høydekurver, eller i alle fall få beskrevet den. Er den flat, heller den mot vei og innkjørsel, kjører man inn i nord/øst/sør/vest? Utsikt og solforhold?

Skal jo bare være meg da. Tenkte 2 soverom, rosmlig kjøkken/stue, bad, og kontor. Å selvsagt gang. Noe mer enn det treng eg ikke,

Kan man spørre om alder? Er du ung og mer interessert i busser enn damer, eller nyskilt eller enkemann og er ferdig med alt som har med familie å gjøre? Skal du bo i huset resten av livet?

Selv om du ikke ser noe annet behov enn for deg selv i dag, bør du ta høyde for at din livssituasjon kan endre seg. Du kan få familie. Det kan bli aktuelt å flytte og selge huset.

Om du i dag bygger stor garasje med lite hus oppå, kan et alternativ være å bygge huset som du vil ha det i dag, med den ledige delen av garasjetaket som terrasse (uteplass), men det er også lurt å tenke på muligheten for å bygge på huset, utvide det til å dekke hele eller større deler av garasjen, dersom livssituasjonen endrer seg eller for å gjøre det mer salgbart når du av en eller annen grunn skal flytte.

Du kan også bygge med en bileilighet du kan leie ut, som kan slås sammen med resten av huset om det noen gang skal bo en familie i huset.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Er dette nasjonale regler (TEK10) eller er det opp til brann/feier/redningstjenesten i hver kommune å bestemme?

Det står i veiledningsteksta til TEK 10 § 11-13. "Utgang fra branncelle" under preaksepterte ytelser:

I byggverk i risikoklasse 1, 2 og 4 kan utgangen være rømningsvindu som har underkant til og med 5,0 m over planert terreng, eller til og med 7,5 m over planert terreng dersom det er atkomst til fastmontert stige med ryggbøyler. Ved større høyder må det være atkomst fra rømningsvindu til utvendig trapp. Stige eller trapp må ha avstand minimum 2,0 m fra vindu, eller være skjermet mot flammer og strålevarme.

Sidan det er preaksepterte ytelser så betyr det at ein kan velge andre løysninger så lenge dei er minst like sikre, men eg har vanskelig for å sjå korleis ein høg stige utan fallsikring er minst like sikker som ein stige som har fallsikring.

Dette med ikkje-brennbar stige og redningsline virker som eit urimelig krav. Dersom det brenn så mykje at du ikkje kan klatre ut av vinduet fordi stigen brenner, ja då kjem du deg ikkje ut. Er det forventa at du skal klatre i ubrennbare stiger som på dette tidspunkt består av fleire hundre grader varmt stål?

Eg kan forstå at trestiger og redningsliner av hamp kan være dårlige materialvalg då desse er utsatt for råteskader og liknande, men eg ser inga hensikt i at stigen skal være ubrennbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...