bigggan Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Hvis jeg ikke husker feil fra fysikktimene så var lyd bare molykylier som beveget seg opp og ned i bølgende bevegelse, selve molykylene flyttet seg ikke vannrett bortover. Edit fant bilde: Endret 9. februar 2014 av bigggan Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Hvis jeg ikke husker feil fra fysikktimene så var lyd bare molykylier som beveget seg opp og ned i bølgende bevegelse, selve molykylene flyttet seg ikke vannrett bortover.Jeg tror du har misforstått. Hvilken retning molekylene beveger seg i har sammenheng med hvilken retning lyden går i. Bildet ditt viser lyd som går OPPOVER eller NEDOVER. Jeg håper jeg ikke dummer meg ut nå. Endret 9. februar 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Hvis jeg ikke husker feil fra fysikktimene så var lyd bare molykylier som beveget seg opp og ned i bølgende bevegelse, selve molykylene flyttet seg ikke vannrett bortover. Edit fant bilde: Bølger beveger seg opp og ned. Lyd beveger seg "sidelengs" i fortynninger og fortettinger (se for deg hvordan basselementet til en høyttaler beveger seg) 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Det er flere typer bølger. På enkelt norsk kan vi kalle dem for tversbølger og langsbølger. Tversbølger er det som er illustrert på figuren over. Partiklene i disse bølgene beveger seg opp og ned, altså på tvers av bølgen. Lyd er langsbølger som er skapt av fortetninger av partikler og fravær av partikler som kan illustreres slik: Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Det en du sikter til heter sinus bølger . da har man denne svingen opp og ned Langbølge er jo brukt sammen med mellombølge og kort bølge radioer ( altså radio signaler ) Lenke til kommentar
Flin Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Herre min skaper! Er en del her som kunne ha godt av å repetere litt grunnleggende fysikk. Jeg har full aksept for at ikke alle er eksperter, men da burde man ikke uttale seg som om man er det. Trygve svarer vel igrunn på spørsmålet. 3 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Trygve svarer vel igrunn på spørsmålet. Han pleier det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå