Gå til innhold

Diskusjon om lydbølger


Patrick123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker feil fra fysikktimene så var lyd bare molykylier som beveget seg opp og ned i bølgende bevegelse, selve molykylene flyttet seg ikke vannrett bortover.

Jeg tror du har misforstått. Hvilken retning molekylene beveger seg i har sammenheng med hvilken retning lyden går i. Bildet ditt viser lyd som går OPPOVER eller NEDOVER. Jeg håper jeg ikke dummer meg ut nå. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil fra fysikktimene så var lyd bare molykylier som beveget seg opp og ned i bølgende bevegelse, selve molykylene flyttet seg ikke vannrett bortover.

 

Edit fant bilde:

 

1856.png

 

Bølger beveger seg opp og ned.

Lyd beveger seg "sidelengs" i fortynninger og fortettinger (se for deg hvordan basselementet til en høyttaler beveger seg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere typer bølger. På enkelt norsk kan vi kalle dem for tversbølger og langsbølger. Tversbølger er det som er illustrert på figuren over. Partiklene i disse bølgene beveger seg opp og ned, altså på tvers av bølgen. Lyd er langsbølger som er skapt av fortetninger av partikler og fravær av partikler som kan illustreres slik:

 

longitudinal-waves-compression.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...