Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!

Anbefalte innlegg

Hvis du skulle beskrive en type eller flere spillopplevelser du kunne tenke deg hvordan ville de se ut? 

Det er ganske mye egentlig. Jeg vil ha slike opplevelser/spill som det er blitt vist mye av og som jeg til en viss grad kritiserer. Men jeg vil også ha mer fullverdige spill hvor VR blir et tillegg og en bonus til et spill. Er veldig spent på type opplevelse VR. Hvor en kan fks gå rundt og inn i pyramidene i Egypt. Gå på slagfeltet i Normandie å se kaoset som var der...osv osv.

Ut ifra beskrivelsen din så virker det som om du vil ha et type spill som fungerer som The Gallery: Call of the Starseed ;) men da som en opplevelse tatt fra vår virkelige historie.

Eller en type photogrammetry greie (tenk pyramidene gjenskapt fotorealistisk eller Normandie) men da hvor ting også er animert og gjort om til et spill slik som The Vanishing of Ethan Carter. 

The Vanishing of Ethan Carter:

http://store.steampowered.com/app/258520/

Som ifølge utvikleren får en VR versjon også :) Jeg prøvde med DK2 for noen måneder siden og det var helt utrolig vakkert. Men jeg ble fort uvel når jeg gikk rundt med x-box kontrolleren. Hvis dette skal fungere så må man ha et system som BLINK eller en annen smart løsning folk ikke blir dårlige av. Jeg er spent på hvordan utvikleren kommer til å håndtere dette.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte ny pc da gta V kom ut og hadde da ingen planer om vr da.. akkurat nå så går alt gjennom bortsett fra grafikk kortet.. kravet er GTX970, og jeg har den h@£€£${€[{$£$@$@}]£}lvetes 960'n (beklager språket..) men tror dere dette vil gå greit eller vil den bare nekte å kjøre til jeg oppgraderer?

Lenke til kommentar

Kjøpte ny pc da gta V kom ut og hadde da ingen planer om vr da.. akkurat nå så går alt gjennom bortsett fra grafikk kortet.. kravet er GTX970, og jeg har den h@£€£${€[{$£$@$@}]£}lvetes 960'n (beklager språket..) men tror dere dette vil gå greit eller vil den bare nekte å kjøre til jeg oppgraderer?

Hvis du har bestilt Riften og har muligheten til å oppgradere ditt 960 hadde jeg bare ventet å testet nå det kommer. Funker det ikke så oppgraderer du. Jeg synes det er rart om de skal sjekke hvilket kort du har for å så la deg spill/se. Det er nok mange spill og filmer i VR som fint kan kjøres med et 960.

Når er det jo ikke såå lenge til release av Riften så det kommer sikkert et hav av benchmarks av alle mulige GPUer

Lenke til kommentar

Dette burde gi deg noen svar :)

https://www.reddit.com/r/oculus/wiki/requirements

The Rift requires a high end desktop PC in order to run, with a powerful GPU. The official Oculus recommended specifications are as follows:
Video Card: NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
CPU: Intel i5-6400 / i5-4590 equivalent or greater
Memory: 8GB+ RAM
Video Output: free HDMI 1.3 output
USB Ports: 3x USB 3.0 ports plus 1x USB 2.0 port
OS: Windows 7 64 bit, Windows 8.1 64 bit, or Windows 10 64 bit
All Oculus Home games will have to run smoothly on these specifications to be approved, and most VR developers are targeting these specifications for their content. If you are building a PC or upgrading your PC for VR, the above specifications must be met.

DO I REALLY NEED TO MEET THESE SPECS?
VR requires approximately 3.5x the rendering power of 1080p 60FPS gaming due to the high resolutions, high refresh rate, and 3D requirement needed by the headset.

To make matters worse, inside a VR headset, every single dropped frame will be noticeable and feel very uncomfortable/jarring, and may even lead to sickness if it happens constantly. As such, the requirements for VR are far more strict.

Developers are targeting their content on the recommended specs listed above. It would be extremely unwise to purchase a Rift without meeting those specs, however if you want to try it, please make sure you meet the absolute minimum specs (see below).

You can read more about this on the Oculus blog.

MY VIDEO CARD FALLS JUST SHORT OF THE RECOMMENDED. WILL I BE FINE?
Unfortunately, if your GPU is weaker than the GTX 970 or R9 290, then you will need to upgrade it to properly meet the recommended specs

You can do so for ~$350 (NVIDIA | AMD) / ~£270 (NVIDIA | AMD) / ~€370 (NVIDIA | AMD) on Amazon.

NOTE: The GTX 780 Ti should meet the recommended spec, however any AMD cards predating the R9 290 do not.

CAN I USE A WEAKER PC FOR BASIC CONTENT?
With weaker hardware, it may be possible to run very graphically simplistic content like virtual desktop, virtual cinema (for watching movies), and 360 videos, however you will be totally on your own without support if you choose to do this, and it is unlikely that there will be many (or any) games that support lower specs.

If you do wish to take this non-recommended path, your PC must at least meet the absolute minimum requirements:

Video Card: GTX 650 / AMD 7750 desktop GPU or better and newer
USB Ports: 2x USB 3.0 ports
Video Output: free HDMI 1.3 output
Remember: The Rift will not run on your laptop, this rule does not change!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke slik at innhold vil nekte å kjøre på et 960 kort, men når du har selve skjermen stroppet til trynet ditt og skal bevege hodet rundt er alt av framedrops så utrolig mye mer merkbart enn på en vanlig skjerm.

Jeg tror jeg egentlig har bestemt meg for å kansellere preorderen på riften min foreløpig, ettersom den ender opp med å bli sendt til meg før skjermkortene med pascal chipsettene er på markedet.

Føles utrolig bortkastet å kjøpe et nytt kort nå ettersom minimum reqs til VR er denne generasjons mid-range skjermkort. Tenker at om jeg spytter i et sted rundt 5k når de nye skjermkortene kommer så er man sikret for ganske lang tid fremover, og innen da er det sikkert enklere å få bestilt seg en Rift/Vive avhengig av hvem av de som virker mest fristende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

06.01.16 er bestillingsdatoen din. Altså 6. Januar 2016. Får den nok i april som det stod først når du bestilte ;)

Men det stemmer ikke helt det heller... Jeg bestilte den 5. Januar (fikk dog bekreftelsen 6. Januar)

Ble nesten litt redd nå.

Nei, du bestilte den 6. januar ;)

Det var datoen Oculus åpnet for forhåndsbestillinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Her er hele sitatet fra artikkelen:

​In any case, March 28 is still the official launch day and just 15 days before the big one Oculus will be hosting a launch preview event in San Francisco where Facebook’s VR division will highlight multiplayer experiences.

Så det er en annen VR divisjon innen Facebook som skal presentere disse spillene og ikke Oculus? Bare litt forvirrende synes jeg :p

Jeg var av den oppfatning at det var en VR divisjon innen Facebook og det er Oculus. 
Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Ferdig levert et par tusen mer en Oculus Rift da. Hadde regnet med en enda høyere pris så dette var jo positivt. Eller så positivt som det går an når det kommer til slike priser :)

Har som regel vært en early adopter. Men denne gangen skal jeg nok la andre få lov å dra lasset og få prisen ned for resten av oss :)

Nå som prisen på Vive og Rift er ute så er det nok ikke lenge til Sony kommer ut med pris på sitt alternativ. Nå håper jeg bare dem klarer å selge det til en noe mer hyggelig pris. For det hadde vært veldig gøy å få ihvertfall et VR headset i hus i år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...