blind&gal sløvhjerne Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) Bok tips Begynte endelig på Ready Player One i går. Fullførte sent i natt. Det var en oppslukende bok. Jeg hørte lydboken lest av Wil Wheaton kjent fra Star Trek The next generation som bare gjorde opplevelsen av boken enda bedre. Hvis man er det fnugg opptatt av VR så er dette et must read. Gamer.no har tidligere anmeldt boken: http://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-bokanmeldelse-ready-player-one/102241 Anbefales Men jeg vil sette søkelyset på en litt mindre kjent bok i samme sjanger, en bok jeg vil påstå er minst like bra, om ikke enda bedre faktisk. The Metamorphosis of Prime Intellect Kan leses gratis her: http://localroger.com/prime-intellect/ In the best possible future, there will beno war, no famine, no crime, no sickness, no oppression, no fear, no limits, no shame... ...and nothing to do. Anbefales på det sterkeste! Neste på leselisten min er: Neuromancer https://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer og Snow Crash https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Crash Bra VR litteratur! Kan i tillegg anbefale følgende VR lektyre : Pygmalion's Spectacles av Stanley Grauman Weinbaum utgitt 1935 Den er mest aktuell av historiske grunner. Det er en veldig tidlig VR novelle som gir et innblikk i hvordan man forestillte seg at VR briller ville fungere i 1935. Det er utrolig artig å se at de faktisk fantaserte om slikt allerede dengang :-) Audio bok versjon https://www.youtube.com/watch?v=WYlKvG_WB6M (engelsk tale) Endret 26. januar 2016 av blind&gal sløvhjerne Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 (endret) hehe 1935 faktisk. Lytter på den til vei til jobb i morgen. Takk for tipset Endret 26. januar 2016 av Enceladus 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Skeptikere etter å ha prøvd VR Oculus hype: Vive hype http://www.gamecrate.com/htc-vive-lands-gamecrate/12736?hootPostID=657e7bab19dc6df73ac1d61f9d3c5d39 Fra reddit tråden: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/42ttde/vr_sceptic_turned_believer_after_one_demo_even/ Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Bortsett fra at det ikke er det. Det er et internt program, ikke ment til offentlig utgivelse. Ikke enda iallefall. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Noen som fikk med seg nyhetene om Quill i går? VRgamer.no - Quill er facebook's svar på Google's Tilt Brush Ja ser veldig pent ut. Virker mer nyttig enn tiltbrush foreløpig. Jeg arbeider som kunstner så gleder meg veldig til å teste disse programmene og vise til kolleger. Men siden dette er laget av Story Studios så er jeg redd for at det blir låst til Oculus. Håper Adobe og andre produsenter av lignende programmer slenger seg på VR bølgen også. Lenke til kommentar
Axon90 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Bortsett fra at det ikke er det. Det er et internt program, ikke ment til offentlig utgivelse. Ikke enda iallefall. Toy Box var også bare ett internt program, men de har sagt nå at folk vil få tilgang til det Så bare å krysse fingrene. Og om ikke Quill blir tilgjengelig for oss, så har vi Medium da Endret 27. januar 2016 av Axon90 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Detached teser trailer til Rift og Vive. Vanskelig å si hvordan det blir...konseptet virker kult ihvertfall. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/index Liste over spill under utvikling til Vive. Det Vive trenger er en pakke med spill fra Valve. Men tviler på at de har hatt nok tid på seg til at vi får noe slikt til den er klar for levering. Men vi får se, de kan enda overaske oss. Enn så lenge ser det ut til at Oculus har trekt det lengste strået hva gjelder spill klar til lansering, ihvertfall myntet på en viss type spillere. De har på en måte spill som minner mer om fullverdige AAA tittler, selv om jeg ikke egentlig vil kalle de det heller, AA er kanskje mer passende Endret 28. januar 2016 av Enceladus Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 AAA-titler. Et meningsløst konsept. Dyre spill heter det vel. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 AAA-titler. Et meningsløst konsept. Dyre spill heter det vel. Hehe Er uansett viktig med et par slike titler når man lanserer en ny plattform (se konsoll generasjonene som har vært til nå) for å skape hype og trekke folk til å kjøpe som aldri har prøvd VR. Indie spill blir for nisje til å drive frem en stor ny spillplattform. Selv er jeg mest opptatt av spillkonsepter som går nye veier og gir meg noe jeg ikke har sett før. Så er plenty med morro så langt ut i fra det jeg har sett av Vive tittler, Budget Cuts er et glimrende eksempel og samme med Fantastic Contraption. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) Oculus Rift cant compete against PlayStation VR or HTC Vive. But their marketing might.... Endret 28. januar 2016 av LarZen Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Oculus Rift cant compete against PlayStation VR or HTC Vive. But their marketing might.... For en tulling. Han har tydeligvis ikke peiling eller så har han noe i mot Oculus som selskap. Hvorfor skulle ikke Oculus klare å konkurrere? Hehe, det er de andre som kommer til å slite med å konkurrere mot Oculus, ikke at det er en bra ting. Dessuten har mange som har forsøkt Oculus Touch sagt at den virker bedre enn HTC sin. At han kan påstå at Touch trolig ikke blir så bra som Vive sine kontrollere er tullete. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Er noe rart at han utaler seg slik om han ikke har engang prøvd bevegelse kontrollene til Oculus. Lenke til kommentar
Jordboeren Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Oculus Rift cant compete against PlayStation VR or HTC Vive. But their marketing might.... Hahahaha, er noe av det dummeste jeg har lest Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Er enig med han om at PSVR står veldig sterkt med over 36 millioner VR klare konsoller. Men ja, noe snodig ordvalg om han ikke har engang prøvd Rift touch. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Anbefaler alle til å gå på steam og stemme fram Alice VR på Steam Greenlight, dette spillet må vi bare ha! Det er link til Steam greenlight på denne siden VRgamer.no - Steam Greenlight kampanje for Alice VR Done Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Anbefaler alle til å gå på steam og stemme fram Alice VR på Steam Greenlight, dette spillet må vi bare ha! Det er link til Steam greenlight på denne siden VRgamer.no - Steam Greenlight kampanje for Alice VR Done X2 :) Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) https://www.reddit.com/r/oculus/comments/436olv/as_promised_i_just_attended_the_steam_vr/ Ser ut til at de som besøkte Steam VR developer showcase var fornøyde med demoene. Det meste virker som skikkelig artige spillopplevelser. Flere testet Vive i opptil 3 timer fordelt på flere demoer uten at det virket å sette en stopper for moroa, så komforten på selve VR brillene virker å være god nok. Det blir også snakket mye om hvor lite av et problem kabelen er. Så kanskje det ikke blir nødvendig å feste ledningen i taket slik jeg har tenkt hjemme hos meg. Og Budget Cuts virker skikkelig artig. Lurer på om den portal måten å forflytte seg rundt på også kan brukes i andre spill etterhvert. Teleportere seg rundt i en type skyrim/Fallout åpen verden setting og så stoppe for å bruke den fysiske plassen man har tilgjengelig for å studere detaljer, sloss med fiender eller gå rundt inne på bar for så å teleportere seg videre til et nytt sted. TESTED Hands-On: Virtual Reality Portals in Budget Cuts Men uff så hardt det er å vente nå! Spill på skjerm føles meningsløst og DK2en er det heller ikke så mye trøst i siden jeg savner å kunne bruke hendene og beina mine. Endret 29. januar 2016 av Enceladus 1 Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Anbefaler alle til å gå på steam og stemme fram Alice VR på Steam Greenlight, dette spillet må vi bare ha! Det er link til Steam greenlight på denne siden VRgamer.no - Steam Greenlight kampanje for Alice VR Done X2 :) X3 :) Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 https://www.reddit.com/r/oculus/comments/436olv/as_promised_i_just_attended_the_steam_vr/ Ser ut til at de som besøkte Steam VR developer showcase var fornøyde med demoene. Det meste virker som skikkelig artige spillopplevelser. Flere testet Vive i opptil 3 timer fordelt på flere demoer uten at det virket å sette en stopper for moroa, så komforten på selve VR brillene virker å være god nok. Det blir også snakket mye om hvor lite av et problem kabelen er. Så kanskje det ikke blir nødvendig å feste ledningen i taket slik jeg har tenkt hjemme hos meg. Og Budget Cuts virker skikkelig artig. Lurer på om den portal måten å forflytte seg rundt på også kan brukes i andre spill etterhvert. Teleportere seg rundt i en type skyrim/Fallout åpen verden setting og så stoppe for å bruke den fysiske plassen man har tilgjengelig for å studere detaljer, sloss med fiender eller gå rundt inne på bar for så å teleportere seg videre til et nytt sted. Men uff så hardt det er å vente nå! Spill på skjerm føles meningsløst og DK2en er det heller ikke så mye trøst i siden jeg savner å kunne bruke hendene og beina mine. Tell me about it! Jeg har måttet roe ned Reddit-lesingen for å lindre litt på smertene hehe. Gleder meg hemningsløst til Touch, men det er ikke det jeg lengter mest etter. Det jeg ser mest frem til er forskjellene mellom DK2 og CV1, og for å recappe for de som følger litt løst med er det som følger: Kvantesprang hva opplevd skarphet og oppløsning angår. La meg forklare: DK2 hadde en Note 3 skjerm som ble beholdt original foruten en overklokking fra 60hz til 75hz. Dette blir et stort problem når man forstørrer med linser, fordi pikslene er direkte blottet for det de er uten noen form for anti-aliasing (kantutjevning). Da får man ekstrem piksellering og et meget synlig grid som følge av tomrom mellom hver piksel. Dette er veldig lite i utgangspunktet, men når man ser på en blott skjerm gjennom det som fungerer som svært kraftige forstørrelsesglass, blir dette mellomrommet meget tydelig. For å løse dette må man bruke metoder for kantutjevning. En enkel, god og billig metode er å legge på et fysisk filter med et fysisk mellomrom mellom filter og skjerm. Da vil dette filteret diffusere pikslene slik at de er på kanten til å smelte inn i hverandre. Dette påvirker ikke opplevd skarphet negativt selv om man skulle tro det, men faktisk forsterker det den opplevde skarpheten og detaljrikdommen veldig. Pikseleringen man har på DK2 blir omtalt som SDE eller Screen Door Effect. For oss nordmenn betyr ikke dette så mye, men i nesten alle amerikanske hjem har de en egen dør av myggnetting på innsiden av ytterdøren slik at de kan ha ytterdøren oppe uten at insekter kommer inn. Det er å se gjennom denne nettingen det refereres til når man bruker termen Screen Door Effect om Oculus DK2. Høyere oppdateringsfrekvens fra DK2 sine 75hz til CV1 sine 90hz. Dette har kanskje ikke mye å si tror man, men dette har en særdeles stor effekt på tilstedeværelse eller "prescence" som Oculus hele tiden snakker om. Det at man faktisk begynner å tro at man er en annen plass når man tar på seg HMD-en. Man føler kanskje at man ikke ser noe annet enn silkemyk bevegelse ved 75hz, men det gjør man så absolutt. Man bare merker det ikke fordi hjernen prøver å kompensere med sin egen innebygde smooth-motion slik som smart TV-er har. Faktisk kan hjernen se forskjeller helt opp i 300hz. Når man går fra 75hz til 90hz må hjernen bruke langt mindre energi på å tolke og behandle signalene fra øynene, og kan dermed fokusere mer på innholdet som hjernen får servert. Det gir en opplevd tilstedeværelse på et helt annet nivå enn med 75hz. Det hjelper også drastisk på motion sickness, fordi hjernen får servert mer troverdige bevegelser og kan dermed ignorere de manglende signalene fra balansenerven i en større grad Synsvinkel skal også være langt bedre. Selv om den er oppgitt til 110 grader, over DK2 sine 100 grader, så sier alle som har prøvd CV1 at synsfeltet er veldig mye bedre enn på DK2 Linsene gir krystallklart bilde både på midten og helt ut i kantene som gir større sanseinntrykk og bedre tilstedeværelse Room-scale opplevelse på lik linje som HTC Vive, men uten det virtuelle sikkerhetsnettet for vegger og steder man ikke kan gå pga møbler etc. Integrert headsett som har fått svært god kritikk og som gir 3D binaural lyd. Man kan høre hvor mange meter unna ting er, om de er over eller under deg etc. Oculus Home som fungerer som Steam for Oculus-spill Oculus Remote som gir en lett betjening i menyer og enkle spill for folk som ikke er vant til gamepads (og det er mange) Alle spillene som kommer ved launch. Adr1ft, Eve: Valkyrie, Lucky's Tale, Edge of Nowhere med mer! Når jeg tenker på disse enorme forskjellene fra hva jeg allerede elsket med DK2 så blir det tøft å vente. Hvertfall for min del 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå