Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg har fått summet meg litt forstår jeg prisen. JA det er drøyt mye penger, men tenk hvor mye folk betaler for telefoner, smartklokker, grafikkort og what not.

 

Husk at dette er en rykende fersk teknologi som mangler sidestykke på dette tidspunktet. I tillegg får du en xbone håndkontroll og et par spill på kjøpet.

 

Men det er selvfølgelig et premiumprodukt hvor mange i tillegg til denne prisen også må investere i ny kostbar hardware. Sluttsummen blir dermed høy.

 

Må si meg helt enig med dette! Det er mye fersk teknologi her, og det er (forhåpentligvis) et kvalitetsprodukt.

 

Leit å høre om alle dere som hadde så mye problemer. Jeg kom inn på første forsøket. Brukte Firefox og opprettet meg Oculus id 30 min før salget åpnet bare sånn i tilfelle. Kl 17:07 fikk jeg bekreftelsesmailen :)

Ahhh! Det tenkte jeg ikke på! Trøblet lenge med å opprette bruker og fikk ikke gjennom betalingen før det hadde gått 45 minutter... Fikk til og med telefon fra banken om at det hadde vært "mye rar aktivitet på kortet" :p

Lenke til kommentar

Lol.... 7000,- +/- for noe så gimmick, ikke verdt... De må nok sette på bedre pris hvis dette skal bli suksess.

 

Well, the Oculus is up for preorder and some people are surprised by the $600 pricetag. I'm not exactly sure where people got the impression that the first piece of true consumer-ready VR was actually going to be cheap tech. We are talking about the cutting edge of what is possible with gaming right now, a device that has multiple high resolution, high framerate displays, minaturised and built right into it, advanced head tracking technology and god knows what else. We are also talking about a device that frankly is not, initially, going to run well on the PC hardware that the mass market owns.

 

If you want to game on this thing, you're going to need a pretty beastly PC. The PC requirements were recently revealed and they are a GTX 970/ AMD 290, along with an upper end i5 processor or equivalent. That is not the average PC, and why would it be? This thing renders at 2160x1200, that's 233 million pixels. 1080p is 207 million. Not only that, but VR tech is designed to run at high framerates in order to reduce motion sickness and blur. According to the FAQ on the site, the two modes it supports at 75 and 90fps. Can your computer run most demanding modern games at 1080p, 90fps? If so congratulations, you are on the enthusiast level and you are the target audience for early adoption of the Rift. If you can't well, before spending $600 on a Rift, maybe think about spending that $600 on upgrades for your PC instead.

 

Eventually, VR will be mass market tech, I dont have any doubt of that. It's not a gimmick, I've used it, this is not the same as 3d, its tech that at least to me, enhances existing games and opens up possibilities for new genres. For some games, this is a monitor replacement, because I think those games will just look and play better in VR than they will on a standard screen. Speaking of monitors, the monitor I use cost $700. Granted, it's high end, 27 inchs at 2560x1440 144hz native resolution, with gsync, but thats not much more expensive than a Rift. The Rift is for all intents and purposes, a high end display. You expect to pay that much for a high end display. Then again, we have people that wouldn't blink at $2000+ for their bigscreen TV, saying Rift is too pricey. Ok then...

 

 

Synes dette var en bedre måte å se det på.

 

Kilde

Endret av Howard_
Lenke til kommentar

Lol.... 7000,- +/- for noe så gimmick, ikke verdt... De må nok sette på bedre pris hvis dette skal bli suksess.

 

Har du prøvd VR?

 

Å kalle det for gimmick blir som å kalle iPhone 3G gimmick da den kom.

Dyrere enn alt annet, men også bedre enn alt man kunne forestille seg.

Og det var absolutt ingen gimmick!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Når jeg har fått summet meg litt forstår jeg prisen. JA det er drøyt mye penger, men tenk hvor mye folk betaler for telefoner, smartklokker, grafikkort og what not.

 

Husk at dette er en rykende fersk teknologi som mangler sidestykke på dette tidspunktet. I tillegg får du en xbone håndkontroll og et par spill på kjøpet.

 

Men det er selvfølgelig et premiumprodukt hvor mange i tillegg til denne prisen også må investere i ny kostbar hardware. Sluttsummen blir dermed høy.

 

Enig. En må huske at det er som du sier helt ny teknologi. Dette er noe mange har ventet på hele livet sitt at skulle skje. Og nå skjer det faen meg! 

 

Men det er et entusiast produkt. Akkurat som maskinvaren som kreves er noe entusiaster har i sine maskiner. VR på PC vil være noe som mange har lyst på lenge før mange har råd til å kjøpe det (sitert Palmer Luckey grunnleger av Oculus).

 

Men etterhvert så vil maskinvaren som kreves bli billigere og selve VR brillene vil også falle i pris. Som vanlig med andre ord.

 

Alternativet er mobil VR eller PlayStation VR om en ikke vil eller kan legge så mye penger i dette.Eller bare vente en stund :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ler hver gang jeg leser at folk kaller VR for et gimmick. Enten har dem øyne som går i kryss eller så har dem aldri prøvd ny og moderne VR. :D

 

Jepp - de kan være glade de stort sett er anonyme postere, ellers hadde vi fått en del nye Leif Osvolder om noen få år... :D

Lenke til kommentar

 

Ler hver gang jeg leser at folk kaller VR for et gimmick. Enten har dem øyne som går i kryss eller så har dem aldri prøvd ny og moderne VR. :D

 

Jepp - de kan være glade de stort sett er anonyme postere, ellers hadde vi fått en del nye Leif Osvolder om noen få år... :D

 

Eller den kommentaren her: "Er så lei det der 3D og VR tullet". Uten at personen har testet Rift eller noe lignende engang

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bekreftet/avkreftet noe sted at prisen på €753.00 allerede har innbakt norsk moms slik at ingenting ekstra kommer i tillegg?

 

I følge Pressfires sak om dette, så gjør det det ikke, men mener jeg så en tweet fra Luckey som tydet på det motsatte?

Lurer også på dette. Palmer sier jo slik jeg tolker det at EU prisen er høyere pga avgifter er bakt inn i prisen. Syns infoen rundt dette er litt dårlig.

Lenke til kommentar

Er det bekreftet/avkreftet noe sted at prisen på €753.00 allerede har innbakt norsk moms slik at ingenting ekstra kommer i tillegg?

 

I følge Pressfires sak om dette, så gjør det det ikke, men mener jeg så en tweet fra Luckey som tydet på det motsatte?

 

Jeg tror pressfire roter litt nå.

 

 

International Rift prices are not artificially bloated - we have to cover the required taxes, sales tax in USA works differently.

 

Edit: http://vrgamer.no/2016/01/06/oculus-rift-salget-har-startet/  "753euro(Tax&Shipping included)"

Endret av Tmon
Lenke til kommentar

Jo, men samtidig så står det i bekreftelsesmailen (etter å ha kommet meg av sjokket og fått forståelse for at norsk moms var inkludert, så la jeg inn en bestilling likevel) at:

 

Items:

Oculus Rift (€699.00 ) x 1 = €699.00

Taxes, Surcharges and Fees: Applicable shipping, taxes and duties will be added to and charged in your payment upon shipment of the unit.

Order Total: €753.00

 

Blir ikke helt klok på den linjen om taxes, surcharges and fees - det står at disse 'will be added to and charged in your payment upon shipment' - samtidig inkluderer de jo 'shipping' i den formuleringen også (og den er jo allerede betalt)...

 

Dårlig med info om dette synes jeg, men siden jeg somlet så mye så er forventet shipping for meg i mai, så har heldigvis god tid på å få det avklart og vurdere en evt. avbestilling om det skulle være slik at momsen havner på toppen.

 

Edit: At matematikken stemmer omtrent på euroen når en legger til 25% på USD-prisen og konverterer til EUR gir jo et visst håp...

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Frå /r/vive, posta på pastebin 3. januar

 

Rift: 300 custom parts, all requiring molds, tooling, materials, created by external companies and assembled on a single line. Absurdly expensive packaging, matte black heavy box with custom molded casing. High Quality IR camera, look up how much it costs to manufacture a GoPro. Tack on an xbox controller (probably not much but it adds) and this little guy again not much but its something. Comes from silicon valley. Results in a cost higher than you're expecting.
 
Vive: Manufactured with cheaper parts, cheaper materials, manufacturing lines that are owned by the company making it in freaking Taiwan. The lighthouses are just two motors, two lasers, LED board, single photodiode, power cable... they cost almost nothing to make. Controllers are a bit expensive but since they're ambidextrous they only need one set of molds. They don't need to subsidize development costs since that has already been handled for them. They don't need to subsidize software since thats already been done for them. All they have to do is what valve says and what their industrial designers say.

 


7300kr uten touch controllers er galskap. Venter nok på Vive, sjølv om det sikkert blir like dyrt.

Lenke til kommentar

Frå /r/vive, posta på pastebin 3. januar

Rift: 300 custom parts, all requiring molds, tooling, materials, created by external companies and assembled on a single line. Absurdly expensive packaging, matte black heavy box with custom molded casing. High Quality IR camera, look up how much it costs to manufacture a GoPro. Tack on an xbox controller (probably not much but it adds) and this little guy again not much but its something. Comes from silicon valley. Results in a cost higher than you're expecting.

 

Vive: Manufactured with cheaper parts, cheaper materials, manufacturing lines that are owned by the company making it in freaking Taiwan. The lighthouses are just two motors, two lasers, LED board, single photodiode, power cable... they cost almost nothing to make. Controllers are a bit expensive but since they're ambidextrous they only need one set of molds. They don't need to subsidize development costs since that has already been handled for them. They don't need to subsidize software since thats already been done for them. All they have to do is what valve says and what their industrial designers say.

 

 

7300kr uten touch controllers er galskap. Venter nok på Vive, sjølv om det sikkert blir like dyrt.

 

Det er jo litt ironisk for de som har vurdert Rift og si at 7300 er dyrt når de mest sannsynlig sitter med grafikkort til nesten samme pris.

Lenke til kommentar

Leste akkurat denne http://www.lydogbilde.no/nyheter/teknologi/fremtidens-video-er-360-grader

 

Litt interessant å lese litt nede i artikkelen:

"Zareiee mener VR-markedet kommer til å eksplodere.

– Det skjer noe nytt hver dag. For åtte måneder siden trodde man markedet kom til å være verdt 17 milliarder dollar innen 2018, men nå snakker man om 150 milliarder dollar innen et par måneder. Kurven har vært fenomenal!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...