Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!

Anbefalte innlegg

Okei, ja jeg tenkte heller å ha DK2 og PSVR (Playstation VR) når den kommer ut. For blir litt for dyrt å kjøpe både PSVR og CV1 på samme tid, enn å ha DK2 nå og kjøpe PSVR når den kommer, føler jeg..   :dontgetit:  Men da har jeg da en til PC og Konsoll. Men vi aner jo ikke prisen enda på forbruker versjonene av brillene.

HTC Vive kommer nå i 6 desember, men regner med at det gjelder først USA, så kommer det til salgs i Europa i 2016.

Spar pengene og vent til forbrukerversjonene av alle VR settene er tilgjengelige. Er ikke lenge igjen nå.

Er også litt skeptisk til skjermkortet ditt vil gi en god nok opplevelse til at det er verdt pengene. 

HTC Vive kommer ifølge rykter ut en gang i desember, den 8 desember er det jeg har hørt men da bare i USA, tyskland og England. Men det er ifølge ryktene. HTC har ikke lansert noe offisiell info enda.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg være den som kommer med et annet svar enn alle de andre: Om du allerede nå tenker på støtten for DK2 når CV1 kommer, så tenker jeg at du kanskje synes det blir dyrt med både DK2 og CV1, og ikke tenker å kjøpe CV1, i alle fall ikke med én gang den kommer. Da ville nok jeg ikke kjøpt DK2 nå. Det er jo tross alt et developer kit, så det er godt mulig støtten vil forsvinne som du sier, selv om jeg tviler. Jeg har selv DK1 og et Samsung Gear VR, og for min del er det en novelty-greie. Jeg bruker Gear VR av og til, DK1 absolutt aldri. Det er morsomt å vise frem på fest og i sosiale sammenhenger, og det er ytterst sjeldent jeg drar den frem kun på egenhånd. Jeg var helt hinsides gira når jeg ventet på å få DK1 og sjekka posten omtrent hver dag, men når jeg først fikk den så ble den prøvd i to dager også pakket ned igjen i eska. Med mindre du bare MÅ ha VR nå, og du tenker å kjøpe deg CV1 så snart den kommer selv om du har kjøpt DK2, så ville jeg ventet. 

Vel, nå må jeg bare få si at DK1 på ingen måte kan sammenlignes med DK2.

Det er så mye mer innhold til DK2 enn DK1 og oppløsningen, farger, respons, innlevelse, vekt og ergonomi er i en annen kategori på DK2 enn DK1.

Jeg har tilbakelagt mange hundre timer i DK2. Ordentlige spill som Elite Dangerous, Assetto Corsa, Live For Speed, Alien Isolation og mye mer har støtte for Oculus og byr på fantastiske opplevelser. Med VorpX kan man også spille GTA, Battlefield og en hel haug av andre spill med DK2.

Jeg bare forteller dette da du får det til å høres ut som om VR er gøy i to dager bare, for det er det for de aller fleste ikke. De aller fleste bruker sin DK2 hver gang det skal spilles. En kamerat av meg har logget 200 timer i sin DK2 bare i Elite Dangerous alene.

Selv om opplevd oppløsning er lavere på DK2 enn på en PC-skjerm betyr det ikke at PC-skjermer er bedre. En PC-skjerm kan ikke gi innlevelse overhodet i forhold til DK2, og når man sitter i verdensrommet og man ser ut av cockpiten sin og ned på sola mens andre romskip flyr forbi i fullstendig 3D og med en horisont på 110 grader er det vanskelig å ikke bli lamslått av sanseinntrykkene :)

Til alle og enhver som interesserer seg for VR har -jeg- bare ett budskap:

Kjøp DK2 i påvente av CV1. Støtten vil over all sannsynlighet vare lenge for begge deler da de deler samme driver/runtime.

Spill som kompileres for Oculus kompileres av SDK og det er også likt for DK2 og CV1. Hvertfall foreløpig, så jeg tror det skal gå langt om lenge før DK2 går ut på dato.

Det fungerer litt på samme måte som at GeForce GTX 580 fortsatt kan bruke de nye og samme driverne som GTX 980 og at man derfor kan spille helt nye spill på de gamle kortene.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg være den som kommer med et annet svar enn alle de andre: Om du allerede nå tenker på støtten for DK2 når CV1 kommer, så tenker jeg at du kanskje synes det blir dyrt med både DK2 og CV1, og ikke tenker å kjøpe CV1, i alle fall ikke med én gang den kommer. Da ville nok jeg ikke kjøpt DK2 nå. Det er jo tross alt et developer kit, så det er godt mulig støtten vil forsvinne som du sier, selv om jeg tviler. Jeg har selv DK1 og et Samsung Gear VR, og for min del er det en novelty-greie. Jeg bruker Gear VR av og til, DK1 absolutt aldri. Det er morsomt å vise frem på fest og i sosiale sammenhenger, og det er ytterst sjeldent jeg drar den frem kun på egenhånd. Jeg var helt hinsides gira når jeg ventet på å få DK1 og sjekka posten omtrent hver dag, men når jeg først fikk den så ble den prøvd i to dager også pakket ned igjen i eska. Med mindre du bare MÅ ha VR nå, og du tenker å kjøpe deg CV1 så snart den kommer selv om du har kjøpt DK2, så ville jeg ventet. 

Det er så mye mer innhold til DK2 enn DK1 og oppløsningen, farger, respons, innlevelse, vekt og ergonomi er i en annen kategori på DK2 enn DK1.

Jeg har tilbakelagt mange hundre timer i DK2. Ordentlige spill som Elite Dangerous, Assetto Corsa, Live For Speed, Alien Isolation og mye mer har støtte for Oculus og byr på fantastiske opplevelser. Med VorpX kan man også spille GTA, Battlefield og en hel haug av andre spill med DK2.

Jeg bare forteller dette da du får det til å høres ut som om VR er gøy i to dager bare, for det er det for de aller fleste ikke. De aller fleste bruker sin DK2 hver gang det skal spilles. En kamerat av meg har logget 200 timer i sin DK2 bare i Elite Dangerous alene.

Selv om opplevd oppløsning er lavere på DK2 enn på en PC-skjerm betyr det ikke at PC-skjermer er bedre. En PC-skjerm kan ikke gi innlevelse overhodet i forhold til DK2, og når man sitter i verdensrommet og man ser ut av cockpiten sin og ned på sola mens andre romskip flyr forbi i fullstendig 3D og med en horisont på 110 grader er det vanskelig å ikke bli lamslått av sanseinntrykkene :)

Kjøp DK2 i påvente av CV1. Støtten vil over all sannsynlighet vare lenge for begge deler da de deler samme driver/runtime.

Spill som kompileres for Oculus kompileres av SDK og det er også likt for DK2 og CV1. Hvertfall foreløpig, så jeg tror det skal gå langt om lenge før DK2 går ut på dato.

Det fungerer litt på samme måte som at GeForce GTX 580 fortsatt kan bruke de nye og samme driverne som GTX 980 og at man derfor kan spille helt nye spill på de gamle kortene.

Skal sies at vi nå straks er i november da, og det forventes vel noe consumer hardware allerede tidlig 2016.

Skal man kjøpe både en consumerversjon og DK2 er det jo greit, men for min egen og mange andres del går det fint å smøre på noen få måneder tålmodighet for å få den første ferdige utgaven. :)

Lenke til kommentar

Skal sies at vi nå straks er i november da, og det forventes vel noe consumer hardware allerede tidlig 2016.

Skal man kjøpe både en consumerversjon og DK2 er det jo greit, men for min egen og mange andres del går det fint å smøre på noen få måneder tålmodighet for å få den første ferdige utgaven. :)

Joda, helt klart.

Hvis valget stod om å kun kjøpe ett av de er det verdt å vente.

Men hvis man er ordentlig interessert i VR vil DK2 gi så fett med opplevelser at det er verdt de to lappene etter min mening :)

Jeg håper jo at CV1 kommer tidlig i 2016, men jeg tviler. Tipper det kommer i mars, eller kanskje blir utsatt siden Oculus vil ha alt så bra som mulig før de lanserer. Men såklart, mulig det blir tidligere for å konkurrere med Vive :)

Lenke til kommentar

Tror det kan lønne seg veldig å være først til mølla ja, hvertfall ettersom produktene er relativt like slik jeg har forstått det.

Det er nok veldig mange som kommer til å kjøpe den første som dukker opp for å hive seg på bølgen, mange av disse vil nok avstå fra å kjøpe konkurrenten sin versjon og heller vente til neste generasjon igjen. Da vil nok derimot software siden være mye mer oppdatert dersom dette faktisk blir det neste store consumerproduktet folk skaffer seg.

Spennende tider!

Lenke til kommentar

DK2 må anses som en utgift på lik linje som en fornøyelsepark billett, middag på byen eller lignende. Mange timer med morro, men det er på ingen måte en investering. 

Anser man det som en sånn utgift er det vel verdt det for de fleste. Har du har stramt budsjett og ikke råd til slike festligheter så ikke kjøp DK2.

Lenke til kommentar

Hvis valget stod om å kun kjøpe ett av de er det verdt å vente.

Er mulig jeg ordla meg dårlig, men det var i bunn og grunn dette jeg ville frem til. Han skrev jo selv at han synes tanken på å kjøpe DK2 nå også CV1 om et par måneder var litt ugunstig. Da ville jeg ventet. Jeg vet selvfølgelig at det er stor forskjell på kvalitet mellom de to enhetene. Derfor jeg nevnte at jeg har GearVR, som jeg bruker i blant. Oppløsningen og kvaliteten på denne er vel enda bedre enn hva DK2 er, til tross for at det er en mobil enhet og ikke kan brukes til PC og morsomme saker som Elite Dangerous osv. Men som nevnt her oppe, så er vel CV1 forventet tidlig i 2016, og da er det ikke spesielt lenge å vente. 

Lenke til kommentar

Anbefaler folk å teste ut The legend of Zelda: Wind Waker i dk2

Ikke min type spillsjanger vanligvis, men det er veldig gøy i VR og det ser nydelig ut. 

Fulgte denne guiden for å få det til:

https://evrydayvr.wordpress.com/2015/04/22/settings-for-wind-waker-with-dolphin-vr/

Fikk lyst å teste det selv etter å ha sett denne karen spille det en god stund nå:

https://www.youtube.com/user/eVRydayVR/videos

Det er selvfølgelig ikke 100% fritt for bugs i overføringen til VR, men det er småtterier jeg kan leve med. Storkoser meg med spillet! :)

Lenke til kommentar

Uff jeg er helt utmattet av å vente, men aldri i verden at jeg har råd til å kjøpe dk2 før cv1. Uff eneste problemet er hvordan jeg skal lure bort kone og barn, få fri fra jobben og holde venner og bekjente på avstand i ett par mnd etter at jeg har skaffet meg CV1 :p

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar

Uff jeg er helt utmattet av å vente, men aldri i verden at jeg har råd til å kjøpe dk2 før cv1. Uff eneste problemet er hvordan jeg skal lure bort kone og barn, få fri fra jobben og holde venner og bekjente på avstand i ett par mnd etter at jeg har skaffet meg CV1 :p

Hehe jeg forstår deg godt!

Både hjemme og på jobbpc har jeg bokmerker til Oculus nyheter på reddit og Oculus sin hjemmeside som sjekkes hver dag.

Kan anbefales :D

Reddit nyhetsside

Oculus hjemmeside

Den førstnevnte er gull verdt.

Les der hver dag så utdanner du deg selv i alle drivere, patches, nye spill og nytt utstyr som passer med Oculus :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe nytt angående oppløsning på de ferdige settene? Forstår det stadig kan være vanskelig å lese liten tekst i f.eks. cockpits med DK2?

Oppløsningen på den første konsumerversjonen blir 2160x1200.

I tillegg blir det litt bredere synsfelt. CV1 og DK2 er oppgitt med 110 grader synsfelt, men 2160x1200 er en bredere oppløsning enn 1920x1080, så man vil nok oppleve bredere synsfelt, i tillegg til at linsene er langt skarpere både i midten og på kantene.

Screendoor effekten vil også være tydelig redusert, som igjen gir skarpere bilde.

Forskjellen fra DK2 og CV1 vil være enorm. Og ja, CV1 blir nok ikke så skarp som man kunne ønske men det blir nok langt bedre enn på DK2 uansett. Det jeg har opplevd er at jeg med min DK2 kan få mye skarpere bilde med antialiasing. Når jeg skrur på antialiasing på maks er det faktisk ikke noe problem å se skrift i cockpit etc. I verste tilfelle er det bare å lene seg litt innover :)

CV1 vil nok bli en mye bedre opplevelse uansett, med bedre skjermer, farger, 3D-dybde (bedre innstilling for IPD), bedre tracking, høyere oppdateringsfrekvens (90hz fremfor 75hz) og annet snacks.

Lenke til kommentar

Jeg ble sjøsyk av min DK2, at nå blir jeg småkvalm bare jeg tenker på å prøve den igjen. Er det noen som har opplevd å bli dårlige, men at det har gått over? Ellers kan jeg vel bare selge den, men hva kan jeg realistisk ta for den nå?

Sjøsyken går bort etterhvert.

Du må bare sitte i riften til du blir ordentlig dårlig 3-4 ganger, og så går det over til at du blir litt småkjip i formen ca 10 ganger og så går det omtrent helt bort.

Jeg slet litt i begynnelsen men var så interessert at jeg bare ble sittende i riften.

Og det går helt over etterhvert. Det fungerer rett og slett som sjøsyke.

Folk som jobber på båt blir ofte ekstremt syke de første 7-14 dagene når det er storm, og etter å ha spydd og spydd i mange dager blir de vant til det og blir aldri dårlige lengre.

Samme med riften, men du trenger ikke å sitte til du spyr hehe.

Bare sitt til man blir litt dårlig i formen og gjør dette alt ifra 5-15 ganger så er det over for de fleste.

Nå kan jeg sitte i 3 timer og kun føle meg litt småsliten etterpå, men ikke sånn at jeg ikke orker å ta feks oppvasken.

Det er en tilvenningssak og er man interessert nok bør man investere litt tid med dårlig form for å bli kvitt det en gang for alle.

Det vil bli enda bedre med konsumerversjonen av Rift, for den har høyere oppdateringsfrekvens og bedre tracking.

Jeg merker at jeg blir langt værre i formen om et spill hakker eller om det er latency på trackingen. På SDK versjon før SDK 0.4 hadde alt av demoer og spill en slags latency. Det gikk ganske mange millisekunder fra man beveget hodet til man så det i skjermene. Litt sånn som når man skru opp og ned volumet på tven med fjernkontrollen, så merker man at det ikke skjer helt momentant.

Og når man opplever dette i riften blir man SVÆRT dårlig. Så det kan ha vært at du har prøvd noen spill som er slik. Men gode spill som Elite Dangerous og demoer som er laget med SDK 0.5 eller senere er kjempegode. De blir man sjeldent dårlig av. Selv folk som er veldig følsomme har blitt lite påvirket av demoer og spill jeg har vist dem som er laget med de senere SDK-ene :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hehe jeg forstår deg godt!

Både hjemme og på jobbpc har jeg bokmerker til Oculus nyheter på reddit og Oculus sin hjemmeside som sjekkes hver dag.

Kan anbefales :D

Reddit nyhetsside

Oculus hjemmeside

Den førstnevnte er gull verdt.

Les der hver dag så utdanner du deg selv i alle drivere, patches, nye spill og nytt utstyr som passer med Oculus :)

Takker for tips, skal følge med der fremover :)

Lenke til kommentar

Jeg ble sjøsyk av min DK2, at nå blir jeg småkvalm bare jeg tenker på å prøve den igjen. Er det noen som har opplevd å bli dårlige, men at det har gått over? Ellers kan jeg vel bare selge den, men hva kan jeg realistisk ta for den nå?

Sjøsyken går bort etterhvert.

Du må bare sitte i riften til du blir ordentlig dårlig 3-4 ganger, og så går det over til at du blir litt småkjip i formen ca 10 ganger og så går det omtrent helt bort.

Jeg slet litt i begynnelsen men var så interessert at jeg bare ble sittende i riften.

Og det går helt over etterhvert. Det fungerer rett og slett som sjøsyke.

Folk som jobber på båt blir ofte ekstremt syke de første 7-14 dagene når det er storm, og etter å ha spydd og spydd i mange dager blir de vant til det og blir aldri dårlige lengre.

Samme med riften, men du trenger ikke å sitte til du spyr hehe.

Bare sitt til man blir litt dårlig i formen og gjør dette alt ifra 5-15 ganger så er det over for de fleste.

Nå kan jeg sitte i 3 timer og kun føle meg litt småsliten etterpå, men ikke sånn at jeg ikke orker å ta feks oppvasken.

Det er en tilvenningssak og er man interessert nok bør man investere litt tid med dårlig form for å bli kvitt det en gang for alle.

Det vil bli enda bedre med konsumerversjonen av Rift, for den har høyere oppdateringsfrekvens og bedre tracking.

Jeg merker at jeg blir langt værre i formen om et spill hakker eller om det er latency på trackingen. På SDK versjon før SDK 0.4 hadde alt av demoer og spill en slags latency. Det gikk ganske mange millisekunder fra man beveget hodet til man så det i skjermene. Litt sånn som når man skru opp og ned volumet på tven med fjernkontrollen, så merker man at det ikke skjer helt momentant.

Og når man opplever dette i riften blir man SVÆRT dårlig. Så det kan ha vært at du har prøvd noen spill som er slik. Men gode spill som Elite Dangerous og demoer som er laget med SDK 0.5 eller senere er kjempegode. De blir man sjeldent dårlig av. Selv folk som er veldig følsomme har blitt lite påvirket av demoer og spill jeg har vist dem som er laget med de senere SDK-ene :)

Takk for tips. Får prøve litt til. Men ikke med pr0n i første omgang, har ikke så lyst til å få det koplet til kvalmefølelse. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...