Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!

Anbefalte innlegg

4k er ikke støttet av kun 1 hdmi. selv på pc skjermer som har 4k, så må du enten ha 2x hdmi eller 1x display port. Noe ikke 4k tv'er støtter.

Jeg har 780 SC i sli.

Jeg las bare signaturen din å gikk ut fra specsa dinne var rett. 4K over HDMI går helt fint, for en uke siden jobbet jeg på en Samsung 4K monitor som var tilkoblet PCen med en singel HDMI 1.4 . Fungerte helt fint i 4K det , men den blir begrenset til 30hz som fungeret helt fint til film of arbeid , men ej er ganske ubrukelig til spilling. HDMI 2.0 skal vel og klare 60hz , så HDMI er ingen problem å kjøre 4k på.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var DK2 i hus. :D Men noen kjappe nybegynnerspørsmål:

1. Jeg sliter litt med å se skrivebordet i riften. Eller rettere sagt ser jeg det, men 3d-effekten gjør det rimelig vanskelig å se noe annet enn bakgrunnen der. Kan dette forbedres?

2. Bildet på riften var helt rart, så jeg måtte sette det til Liggende og Speilvendt for å få det rett vei. Problemet er at PCen vil ha den som en egen monitor, dvs jeg har to monitorer nå. Hvordan får jeg bildet på riften i spill? Har ikke testet noen spill ennå, men laster ned en demo av en eller annen berg og dalbane.

Lenke til kommentar

Riften er absolutt ikke laget for å bli brukt på skrivebordet, om du vil gjøre dette må du laste ned noe slikt som dette http://stv.re/virtual-desktop/. Men ikke kan jeg forstå at noen vil bruke riften fremfor en vanlig skjerm til skrivebords navigering.

Om du sette riften i extended mode må du sette den opp slik du nevner det. Men ut ifra det du skriver så tolker jeg det dithen at du ikke har lastet ned Oculus Runtime SDKen som på sett og vis er driveren til riften. Denne laster du ned herifra https://developer.oculus.com/downloads/ . Muligens du må lage deg en bruker for å få laste det ned. I spill så må du ha spill som er laget for rift, her har du en liste med spill som støtter DK2 http://www.theriftarcade.com/oculus-rift-dk2-supported-games/ . Også vært å nevne seg at DK1 spill ikke fungerer i DK2. Noe demoer fungerer i direct to rift mode , menst andre må du kjøre i Extended Mode og åpne på rift skjermen. Alt dette finner du i drivervaren når du får lastet ned og installert denne.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Nytt problem. Lastet først ned en berg og dalbane, og det funket helt fint. Men har lastet ned tre demoer til jeg ikke får til å fungere. Alle har en fil som åpner spillet rett på skjermen, og en kalt "Direct to oculus rift" eller noe sånt. Da blir skjermen svart, men ser ingenting i riften. Alt jeg ser er et lite blaff der, og that's it. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

Trenger seriøst hjelp her nå. :( Har lastet ned fem demoer:

U4Rollercoaster

Lava Inc

Tuscany

OceanRift

Rift's Cave

U4 nekter plent å ikke fungere, uansett hva jeg gjør. Jeg starter den, og den dukker opp i riften som den skal. Dermed vet jeg at riften fungerer som den skal når den får beskjed om det. Lava Inc dukket opp i riften første gang uten problem. Har testet diverse innstillinger på riften og windows, så var en stund Lava Inc ikke fungerte. Dette ordnet jeg vet å sette riften til Extended Mode. De tre siste fungerte første gang, men aldri mer.

Problemet begynte da jeg testet OceanRift. Jeg prøvde å kjøre med DirectToRift, og det fungerte helt fint. Problemet var at det hakket litt, så jeg prøvde meg på den vanlige varianten. Da kom det opp på skjermen, men ikke i riften. Ikke noe problem, tenkte jeg, og kjørte med DirectToRift. Men nå kommer det opp på skjermen igjen, og ikke i riften? WTF? Det verste er at alt unntatt U4 og Lava Inc dukker opp på skjermen, men ikke i riften uansett hva jeg gjør. Presterte til slutt å få riften som hovedskjerm, så måtte slå av PCen mauelt og dra ut riften for å få skjermen tilbake. Men spille i selve riften? Ikke faen. :(

Kan noen snille folk ta en steg-for-steg forklaring hvordan jeg setter ting opp og spiller ting?

Lenke til kommentar

DK2 / Developer Kit 2 , er akkurat det, et utvikler kit. Av den grunn er det ikke et ferdigutviklet produkt overhodet, hverken hardware messig eller software/driver messig. Å kunne bruke Oculus Rift nå krever en del av brukeren og over gjennomsnittet interesse for PC og en god del tålmodighet. Desverre er de fleste demoer/spill ikke bare å trykke play og resten skal gå av seg selv. I noen spill fungerer direct to rift instillingen og kjører smertefritt, i andre spill så krever det at du setter i Extended mode, mens noen er skikkelig vanskelige å krever at du setter det i extended mode samt gjør riften til hovedskjermen. Videre har du spill som fungerer i Directo to rift mode for noen , men fører til lag/hakking for andre. Av den grunn er det ikke mulig for hverken meg eller noen andre å sette opp en generel steg for steg forklaring da forskjellige spill ofte krever forskjellige måter en setter det opp på, samt forskjellig hardware reagerer forskjellig på de forskjellige oppsettsmåtene igjen.

Det enkleste er ofte å ty til google eller å opprette seg en bruker på Oculus VR forumet og lese seg opp å stille litt mindre generelle spørsmål der. https://forums.oculus.com/ . Det er også en ganske stor og aktiv Reddit som du kan finne mye hjelp i om du heller foretrekker det http://www.reddit.com/r/oculus/ .

Developer kittene til Oculus er og blir for spesielt interesserte, om du forventet at det skulle være plug and play må jeg nok skuffe deg, da burde du heller ventet på konsumer versionen som er spådd å komme innen 2015. Mine første månder med DK2 krevde at jeg koblet ut den ene monitoren min (G-Sync) og installerte runtimen hver gang jeg skulle bruke riften, samt avisntallere runtimen igjen når jeg ville bruke G-Sync skjermen igjen, vist ikke så ble det en så fatal driver kræsj at PCen bare skrudde seg av. Dette ble fikset for noen uker sider av nvidia, men det er fortsatt en god del problemer som en god del har. Dette nevner jeg bare for å poengtere ut igjen at det ikke er et ferdig produkt enda, og bør vel kansje heller bli sett på som en beta test for utviklere og spesielt interesserte. Skulle ønske jeg kunne gi deg et mer konkret og enklere svar, men slik er det bare en gang.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. :) Jeg er fullt klar over at det er Development Kit, så forventet ikke akkurat plug and play. Blir vel som gamle Plug And Pray, for Win95-folket. :p Jeg synes bare det var litt rart at alt fungerte en stund, før det klikket fullstendig og nekter å fungere igjen. Men selv det er helt greit, hadde det bare ikke vært for U4-demoen som nekter å ikke fungere. :p Fordi den fungerer vet jeg at alt er satt opp rett, at runtimen er installert, at Windows godtar Riften som skjerm og så videre. I teorien skal alt dermed fungere helt fint. Jeg kan jo til og med spille demoene på monitorien, og Riften har ingen problemer med headtracking. Det eneste problemet er å få bildet i Riften, og ikke på monitoren. Har prøvd det meste jeg kan tenke meg, men forstår ikke helt hva som foregår.

Men som du sier er dette bare development kit, så det kan forventes å være litt kronglete. Strengt tatt har jeg ikke noen spill jeg "må" ha Oculus på, så det er grenser for hvor mye jeg gidder slite med ting som ikke fungerer. Det fikk jeg nok av i "gamle dager" med config,sys, autoexec.bat og alt der der. Ble en del sene nattetimer, for å si det sånn. :p

Lenke til kommentar

Tja, fikk til å spille Assetto Corsa med riften, og holy fuck...! Ante ikke helt hva jeg forventet, men dette var syke saker. Seriøst syke saker. :D Å kjøre en Ferrari F40 med OR er tøft nok i seg selv, men å sitte med hånden i vinduet og lene seg ut mens man gjør det? Syke saker. 3D-effekten var også svært bra, så det føltes som om det var en ekte bil jeg satt i. Spesielt med hodetelefoner også, så jeg fikk stengt ute all lyden rundt meg. Syke, syke saker. :D

Lenke til kommentar

Assetto Corsa er veldig kult når man sitter i cockpiten, men jeg får ikke samme følelsen med alt som er utenfor. Det blir litt som om man skulle sitte i en ekte cockpit med 360 grader flat-skjerm rundt. Dette er nok sikkert et oppløsningproblem, evt. noe med 3Den. Det er sånne ting man irriterer seg over når man har prøvd DK2 for lenge! Uannsett, å spille på en vanlig PC-skjerm etterpå skjer ikke med det første.

Lenke til kommentar

Ja, merker helt klart at det er bedre teksturer inne i bilen enn utenfor. Men det er tross alt bare DK2 det er snakk om, så det blir nok bedre etterhvert. :) Se f.eks på Lava Inc. Det er rimelig bra grafikk der hele veien. Riktignok ser det ikke så bra ut som i Assetto Corsa, men det er mer gjennomført bra grafikk. Assetto Corsa er vel heller ikke laget for VR. Hvor lenge er det til første bilspill som er laget for VR dukker opp? Da vil nok grafikken se mer gjennomført ut. :)

Lenke til kommentar

Både og. Det du glemmer er at det er to skjermer i headsettet, så vil du ha 4K snakker vi i praksis 8K, i tillegg til at det må kjøre konstant med bra flyt. Da skal det rimelig mye maskinvare til for å drive hele greia. Vanlige folk får vel råd til noe sånt om ti, femten år. :p

En annen ting du glemmer er at 4K er for TVer, og har ingenting med PCer å gjøre. Det samme gjelder 1080p og alt det der. På PC gjelder det ikke enten eller. Oppløsningen i DK2 er på 1080p (for å bruke konsoll-uttrykk), men hvorfor må det absolutt opp i 4K? Hvorfor ikke ha 2.5K? Eller 3k? Poenget er ikke å bruke det som er trenden i dag blandt konsollfolket, men å finne en oppløsning som er et bra kompromiss mellom kvalitet og pris. Til det er dagens oppløsning absolutt godkjent.

Lenke til kommentar

Både og. Det du glemmer er at det er to skjermer i headsettet, så vil du ha 4K snakker vi i praksis 8K, i tillegg til at det må kjøre konstant med bra flyt. Da skal det rimelig mye maskinvare til for å drive hele greia. Vanlige folk får vel råd til noe sånt om ti, femten år. :p

En annen ting du glemmer er at 4K er for TVer, og har ingenting med PCer å gjøre. Det samme gjelder 1080p og alt det der. På PC gjelder det ikke enten eller. Oppløsningen i DK2 er på 1080p (for å bruke konsoll-uttrykk), men hvorfor må det absolutt opp i 4K? Hvorfor ikke ha 2.5K? Eller 3k? Poenget er ikke å bruke det som er trenden i dag blandt konsollfolket, men å finne en oppløsning som er et bra kompromiss mellom kvalitet og pris. Til det er dagens oppløsning absolutt godkjent.

Her var det mye rart.

1. For det første er det kun en skjerm i headsettet til Oculus Rift. Så 4K blir forsatt 4K, ikke 8K.

2. 4K er kun for TVer? Vi all verden snakker du om? 4K har alt med PCer å gjøre. Grunnen til at det må opptil 4K er nettopp fordi oppløsningen i dag er langt ifra god nok, synes du den er god nok har du ikke prøvd DK2 lenge nok. Når det gjelder pris er det ikke sikkert det blir et problem, kommer Samsung Note 5 med 4K skjerm er det i boks.

Det er ingen problem å kjøre 4K med de fleste PCer i dag, problemet er bare at vi må stille grafikkinstillingene noen år bak i tid, men det er noe man fint kan ofre for god VR.

Lenke til kommentar

Tenkte bare at det er to skjermer (ett for hvert øye), ergo må de ha hver sin oppløsning. Ellers hadde vi jo fått samme bilde på hvert, og ikke 3D.

Men nuvel. 4K er som sagt for konsoller og TVer, på samme måte som 1080p er for TVer. PCer bruker en annen oppløsning, så vi kan fint ha høyere enn 1080p, men lavere enn 4K. Poenget er som sagt et kompromiss mellom pris og kvalitet. Oculus pr i dag er alt for dyrt for de fleste, så å øke prisen betraktelig for å få 4K ser jeg ikke vitsen med. De må heller senke prisen. VR er helt nytt, så de må gjøre det tilgjengelig til mange nok folk til å unngå at det bare blir et nisjeprodukt som dør ut like fort som VR på 90-tallet. 4K kan komme mye senere.

Lenke til kommentar

Oculus rift har en skjerm som blir splittet mellom øynene , ta av koppene på oculusen din å se inni, så ser du dette.

Jeg er forøvrig enig i at 4K ikke kommer til å passe inn i VR vertfall det kommende årene, ikke forde selve skjermløsningen nødvendigvis er så fryktelig dyr, men at maskinvaren vil slite med å henge med. Skikkelig VR krever dønn stabil bildeflyt på minimum 75 FPS , om ikke konsumer versjonen kommer med et display med enda høyere refresh rate, da snakker vi potensielt 90 FPS. Referer til innlegget mitt rundt dette på forge side. Tror derfor at 1440P samt å gå bort fra PenTile pikslenne vil være den gylde middelvei .

Edit:

1080P og 4K har forøvri blitt en like vanlig standard på TVer som PC skjermer ettersom begge 2 stort sett kjører 16:9 format. Du skal et stykke tilbake i tid når PC skjermer stort sett var i 16:10 format for at de "standardiserte" oppløsningenne ikke stemte overens.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Blitt noen timer med Elite: Dangerous med Oculus nå, så kommer ikke til å gå tilbake til vanlig skjerm med det første. :p Bare synd tastaturet er et must. Men digger løsningen de har på diverse menyer i cockpiten. Er bare å snu hodet mot menyen, så blir den aktivert automatisk. Meget kjekt når man spiller med gamepad. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...