Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Har fått mail om at min DK2 har blitt sendt, og jeg har mottatt mail med sporingsnummer og link fra UPS. Men jeg stusset over at det ikke står navnet mitt under "Ship to..." i mailen. Ser at Oculus har rotet med forsendelser før, så ble litt usikker.

https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=1660

 

NB: Det tok nå kun en uke fra jeg bestilte til den ble sendt, så ser ut til at de har begynt å få opp farten. Eventuelt var jeg bare heldig.

 

Det eneste som sto på min "shipping to" var "ALESUND, NO" Bor da i Ålesund , og navne mitt var ikke nevnt noen plass , men jeg motok vertfall pakken, så tror ikke du har så mye å frykte :)

 

Stemmer det ikke at alle som bruker disse brillene blir kvalme?

 

Det kan stemme at diverse demoer helt sikkert kan fremprovosere kvalme på de aller fleste, men på spill som er godt designet for VR og du har en PC som klarer å drive spillene på stabilt 75 fps så vil ikke majoriteten føle noe særlig ubehag om en holder seg innenfor rimelighetens grenser på spilletid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos meg virket det som om den første opplevelsen i riften trigget noe sykdom som lå latent, jeg endte opp med omgangssyken :p

 

Etter dette har jeg ikke merket noe kvalme.

 

Igår kveld brukte jeg noen timer i Elite Dangerous med riften. Det var en heftig kul opplevelse. Ble ikke det minste kvalm samme hvor lenge jeg satt. Har aldri opplevd en slik innlevelse ei et slikt spill før. Det var noe helt annet enn å se inn i en skjerm. Med litt øvelse så tror jeg det kan være en fordel med brillene på i dette spillet. Det var skikkelig kult hvordan man kan følge skipene med øynene i sidenevinduene og takvinduet når de forsøker å utmanøvrere en og suser forbi skipet mitt. Det gjør det lett å få de innenfor siktet igjen.

 

 

Ellers så viste jeg frem brillene for en stor forsamling på Søndag på et LAN til kjempe begeistring, Utrolig gøy å se reaksjonene til folk første gangen. Demoene folk fikk prøve var Tuscany demoen og Ocean Rift. Jeg tenkte det var mer enn nok med litt rolige opplevelser første gangen for folk. Var og flere eldre som forsøkte riften. En eldre dame prøvde Tuscany demoen og konstaterte at dette var en mye bedre opplevelse av det samme stedet enn hva hun dagen i forveien hadde sett i en film på Kino ;)

Lenke til kommentar

Jo, jeg linket bare til en artikkel som viser at du kunne kjøre skyrim via vorpx. Du må jo inn på siden til vorpx å kjøpe det og laste ned den nyeste versionen uansett.

Jepp, kjøpte en å den fungerer fint den, ble bare sykt motion sick på kjerreturen på starten :p Men det går ikke an å lage en karakter der :S For jeg ser menyen så vidt på siden, men spillet ville bare ikke gå videre. Jeg kunne velge rase, men ikke videre inn på customizations..

Lenke til kommentar

Prøvde DK2 utgaven igår. Og jeg må si jeg hadde forventet meg mye bedre bilde kvalitet. Det er jo ikke i nærheten av bra nok enda til å selges til normale forbrukere. Men Crescent Bay skal vel være vesentlig bedre en DK2?

Vel, jeg syns dk2 har gjort et greit fremskritt. Men om vi skal ha en god opplevelse, så må nok vi ha en rift skjerm som har en vill PPI (picel per inch) som da gjør at bildet blir klarere.

 

Så vi må nok ha 4-5k oppløsning i riften for at det skal gi et tydelig bilde.

 

Og kanskje en processor i riften som tar seg av det meste av bevegelser og slikt. For softwaren til riften tar allerede 25-30% av pricessoren min og som da er 2 kjerner. (i7-4770k)

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

Har blitt diskutert før i tråden her akkurat det med oppløsningen. For de som har brukt DK1 en del var DK2 et enormt hopp å absolutt veldig imponerende, de som derimot har lite ærfaring med DK1 blir ofte skuffet over DK2 da bildet ikke er perfekt, men det er jo helt greit, oculus heller er jo ikke fornøyd siden det fortsatt er gitt ut som et developer kit :)

 

Oppløsningsmessig har jeg lite tro på 4-5K oppløsninger. Svært få vet hvor vanvittig tungt der er drive rundt spill i 4k, så det er mange som maser om at neste iterasjon av riften MÅ være 4k, men nå som nvidia har kommet ut med DSR så kan jo flere faktisk få testet dette å se hvilken impact det har på ytelsen. Med mine 2 nvidia 980 i SLI er det svært få spill jeg kan skru opp til 4K og ha en behagelig spillopplevelse. Når dagens oculus rift DK2 i tilleg krever at en holder stabilt 75 FPS for at det ikke skal bli et stutter helvette fra en annen verden, og at de neste iterasjonenne kommer til å kreve minimum det samme eller mer så sier det seg selv at å satse på 4k er ganske dødfødt i den nærmeste fremtid.

 

Det de dog kan gjøre , som jeg og tror de har gjort (jeg vet ikke om specs til Crescent Bay er offentlig , men tror ikke det?) er å øke oppløsningen til 1440P og kvitte seg med pentile piksel skjermteknologien som blir brukt i DK2. Pentile pikslenne gjør screendoor effekten mye mer tydlig enn vanlige RGB piksler, ved å gå bort fra pentile og øke oppløsningen til 1440P tror jeg faktisk vil gjøre en stor nok forskjell til at bildet blir godt nok for en konsumer version. Vil og legge ved et bilde som viser forskjellen på Pentile piksel oppbyggingen og vanlige RGB pikslenne som viser ganske klare forskjeller

 

545-comparaci-n-pantallas-note-2-s3-png.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Når jeg nevnte 4k, så mener jeg da at pikslene ikke blir så store :) Kan fint spille i 1080p på en 4k skjerm :)

Rart at du ikke får til 4k i flere spill :S Alle spillene jeg har prøvd til nå støtter DSR.

Oh, ser den, screen door effekten var ganske tydelig der i horhold til note 2 :O

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

Om riften må skalere 1080P til 4K kan jeg se for meg at det vil oppstå en del input lag, som er absolutt drepende innen VR opplevelser. Om en videre spiller 1080P spill på en 4K skjerm vil bildet og fortsatt bli like uklar da hver piksel vil bli fordelt på 4 piklser på skjermen, screendoor effekten vil bli drastisk mindre (kansje borte) men uklarheten som vi opplever i DK2 vil fortsatt være tilstede, videre om du ønsker å skalere til f.eks 1440P vil ikke skaleringen bli "perfekt" da pikslenne ikke kan fylle ut et heltall piksler på skjermen som vil gå ganske drastisk utover bildekvaliteten.

 

Alle spill som støtter høye oppløsninger enn skjermen du spiller på vil støtte DSR ettersom dette er simulering i Nvidia drivervaren. Ettersom 4k faktisk vil gi 4 ganger så mangle piksler på skjermen som 1080P synst jeg det ikke er så rart at PCen sliter med det, i eldre spill som halflife 2 og samtlige counterstrike spill har jeg ingen problemer med å kjøre 4k men på nyere titler sliter en nok som det er med 1440P.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om riften må skalere 1080P til 4K kan jeg se for meg at det vil oppstå en del input lag, som er absolutt drepende innen VR opplevelser. Om en videre spiller 1080P spill på en 4K skjerm vil bildet og fortsatt bli like uklar da hver piksel vil bli fordelt på 4 piklser på skjermen, screendoor effekten vil bli drastisk mindre (kansje borte) men uklarheten som vi opplever i DK2 vil fortsatt være tilstede, videre om du ønsker å skalere til f.eks 1440P vil ikke skaleringen bli "perfekt" da pikslenne ikke kan fylle ut et heltall piksler på skjermen som vil gå ganske drastisk utover bildekvaliteten.

 

Alle spill som støtter høye oppløsninger enn skjermen du spiller på vil støtte DSR ettersom dette er simulering i Nvidia drivervaren. Ettersom 4k faktisk vil gi 4 ganger så mangle piksler på skjermen som 1080P synst jeg det ikke er så rart at PCen sliter med det, i eldre spill som halflife 2 og samtlige counterstrike spill har jeg ingen problemer med å kjøre 4k men på nyere titler sliter en nok som det er med 1440P.

Vel, jeg så mer for meg 1080p på 4k, slik at pikslene blir mindre synlige.

4k tver i dag støtter uansett ikke video inn høyere enn 1080p da tven oppskalerer resten til 4k.

Vel, pcen min klarer jo lett 4k selv i crysis 3. ¤k fungerer 100% bedre enn super sampling eller AA.

Lenke til kommentar

4K tver støtter ikke mer en 1080P video inn ? hva for noe ? Det er jo klart de støtter 4K inn, vist ikke hadde de jo vært helt fullstendig meningsløse jo? Og videre problemet med skalering er som nevnt igjen input lag.

 

I crysis 3 i 4k med SMAA 2x og resten på very high og high (høyeste mulige settings) ligger jeg mellom 40-60 FPS avrage med dips helt nedi 20-30 området, noe som stemmer ganske godt med benchmarks, for noen er det kansje spillbart men ikke for meg vertfall, i VR sammenheng er det vertfall helt uspillelig. At du klarer noe bedre enn det med en singel 780 stiller jeg videre tvilsom til med mindre du skrur ned grafikk settingen ganske så drastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oculus rift + DSR 4k (dynamic screen resolution) + virtual desktop for the rift = fankens så epic! :D

4K tver støtter ikke mer en 1080P video inn ? hva for noe ? Det er jo klart de støtter 4K inn, vist ikke hadde de jo vært helt fullstendig meningsløse jo? Og videre problemet med skalering er som nevnt igjen input lag.

 

I crysis 3 i 4k med SMAA 2x og resten på very high og high (høyeste mulige settings) ligger jeg mellom 40-60 FPS avrage med dips helt nedi 20-30 området, noe som stemmer ganske godt med benchmarks, for noen er det kansje spillbart men ikke for meg vertfall, i VR sammenheng er det vertfall helt uspillelig. At du klarer noe bedre enn det med en singel 780 stiller jeg videre tvilsom til med mindre du skrur ned grafikk settingen ganske så drastisk.

4k er ikke støttet av kun 1 hdmi. selv på pc skjermer som har 4k, så må du enten ha 2x hdmi eller 1x display port. Noe ikke 4k tv'er støtter.

Jeg har 780 SC i sli.

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...