Gå til innhold

Skal kjøpe HDCD-kompatibel CD-spiller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor HDCD?

 

Dette "formatet" gikk jo av moten for flere år siden. Kom i 97 og var det hippeste. Har ikke hørt noe særlig om det de siste to årene. Muligens untatt Petter Dales kommentar i Fidelity. (Eller var det Audio 60?)

Ikke får du noe bedre lyd heller.

 

Skal du kjøpe noe, så må det bli SACD eller DVD-audio. Der er det kvalitetsforandring i forhold til CD.

Lenke til kommentar
Hvorfor HDCD?
Et av de beste albumene jeg har er spilt inn som HDCD CD.
Dette "formatet" gikk jo av moten for flere år siden. Kom i 97 og var det hippeste.
Så er det heller ikke snakk om mote...
Ikke får du noe bedre lyd heller.
Det er feil. Du får opptil 25% bedre lyd. En vanlig CD er spilt med 16 bits koding, mens HDCD har 20 bits.

 

Tror jeg går for NAD c541i. Noen meninger om hva jeg bør betale for denne? Noen som mener jeg absolutt ikke bør kjøpe denne?

Lenke til kommentar
Det er feil. Du får opptil 25% bedre lyd. En vanlig CD er spilt med 16 bits koding, mens HDCD har 20 bits.

??

16bits + 25% bedre lydkvalitet =20bits

Bravo, flink i matte! Fin og ukomplisert verden vi lever i!

 

Dagens spørsmål:

"Hvordan låter 25% bedre lyd?"

Lenke til kommentar
??

16bits + 25% bedre lydkvalitet =20bits

Bravo, flink i matte!

:wink:
Fin og ukomplisert verden vi lever i!
Jeg går ut ifra at du er litt sarkastisk, og at du tror at jeg tror at jeg hører 25% bedre lyd enn ellers. Jaja...

 

Da glemte jeg å legge til at det er i teorien 25% bedre, ettersom det faktisk er 4 bit ekstra.

Dagens spørsmål:

"Hvordan låter 25% bedre lyd?"

Ja, det gjenstår bare å høre, det. Med en gang jeg har kjøpt CD-spilleren skal jeg finne det ut. Jeg kan gi tilbakemelding om du ønsker, men det virker for meg som om du er litt likegyldig. Ellers ville jo du kommet opp med noen argumenter for at det faktisk ikke var så mye bedre lyd...
Lenke til kommentar

har selv en rotel cdspiller (rc02) den spiller av hdcder og jeg må si at man kan faktisk høre forskjell ja. har ikke hatt den lenge.

 

har ikke all verden med kvalitets hifi men mener jeg hører at det er noen med disse platene som er hdcd kompatible.

 

se om du finner go pris på rcd02. koster vel veiledende 4995. fikk min på billigsalg da mono.as hadde avviklikssalg på rotel utstyr.

Lenke til kommentar

Sarkasme er visst bra for helsa...

 

Men seriøst. Det er svært små forskjeller på HDCD og vanlig CD. Forskjellen er omtrent som å ha cdspiller med oppsampling istedenfor en uten. Så å bytte ut cdspilleren bare for å få støtte for HDCD er bortkastet.

Men hvis du skulle kjøpe ny cdspiller uansett så, er det jo greit.

Lenke til kommentar
Sarkasme er visst bra for helsa...
:wink:
Men hvis du skulle kjøpe ny cdspiller uansett så, er det jo greit.
Jeg har ikke CD-spiller, skjønner du. Har alltid bare rippet og spilt de av med hjelp av PC-en.
Stikk innom BMH i Bergen å få super hjelp. De har peiling.
Hmm... Skal gjøre det. Det ligger jo ikke langt fra HiFi-klubben, så...

 

Men jeg er alltid litt i tvil til de som jobber på slike steder. de er jo ansatt for én eneste ting, og det er å selge det firmaet tjener mest på.

 

Får bare håpe det jobber en som meg der... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...