Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skrudd av dhcp server - hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Har en Nextgentel Thomson ruter i kjelleren som jeg har alarm og en del annet nettverksutstyr koblet til. I stuen står en ny Asus RT AC68U. På grunn av utfordringer med to rutere etter hverandre, har jeg skrudd av dhcp server i Asusen. Denne brukes kun som trådløst aksesspunkt, men har samtidig to pcer koblet til med kabel. Thomson gir ut interne IPer i range 10.0.0.x.

Da jeg skrudde av dhcp tenkte jeg å sette LAN IP til Asus i samme rang 10.0.0.x, men fikk feilmelding om at WAN og Lan Ip ikke kunne være i samme range eller subnett. Nå fungerer alt som det skal, men jeg klarer ikke logge meg inn i ASUS ruteren. Antakeligvis fordi denne har en ip i range 192.168.1.x. Er det mulig å endre slik at denne kommer på 10.0.0.x til tross for at jeg fikk feilmeldingen om Wan.

Hvordan skal ejg få logget meg på Asusen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør feil er at du kobler LAN til WAN mellom routerene og ikke LAN til LAN. Jeg vet ikke hvordan det er i stock firmware, men du kan også bare velge sette den i AP mode e.l.

Det beste er å la ASUSen stå for all routing og la Thompson kun fungere som modem, altså sette den i bridgemode.

Lenke til kommentar

Enig med Chris93 her. Problemet ditt (per nå) er at Asus-ruteren ikke er satt opp til å forwarde DHCP-requests, og DHCP-serveren på Thompson sin ruter ikke er satt opp til å dele ut IP-adresser i flere subnet. Det er det heller ikke mulig å gjøre med det utstyret.

Tre alternativer:

1) Sett opp Asus-en som et Access Point, og la Thompson være ruteren.

2) Sett opp Thompson i bridge mode, og la Asus ta seg av både ruting og wifi.

3) Sett opp begge deler som ruter, og kjør dobbeltNAT-ing.

Alternativ 2 er helt klart best :-)

Lenke til kommentar

Fikk det til nå. Kan ikke kjøpe Thompson i bridge - får problemer med NGT dersom jeg trenger kundesupport og jeg har kablet utstyr koblet til den. Vil det fungere dersom denne kun settes opp som et modem? Det kablete utstyret kan kun kobles til Thompson i kjelleren.

Er det overkill å bruke RT AC68c kun som et aksesspunkt?

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte også - rekkevidden og hastighet i AC. Men får jo ikke utnyttet ruterfuksjonaliteten i denne. Er det noe spesielt jeg går glipp av der?

Jeg har jøst ved å skru av DHCP server i Asusen. Ser nå at jeg kunne valgt repeater mode. Ville det vært et bedre alternativ?

Lenke til kommentar

Det han mener, er at du mister muligens muligheten til å opprette gjestenettverk - flere nettverk på samme frekvens... Ikke at du ikke kan sette opp 2.4 og 5GHz, som er to forskjellige radiobånd...

Men du må gå inn på routeren, og endre modus til AP... Kabel skal i LAN port på både modem og router

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...