Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttte termostat på audi a4


MrNoGo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå bytta termostat på min audi a4 96 mod for første gang.

Grunnen til at jeg byttet termostat var at bilen blåser kaldt og den kokte over etter kort tid.

 

Nå som jeg har byttet termostat så blåser bilen fortsatt kald og den koker over etter relativt kort tid. Nå som jeg sitter å ser på den gamle termostaten så ser jeg at det er en pigg som stikker opp i fra den ene enden av termostaten. Den nye termostaten hadde en pitteliten hette med en liten skrue på, der piggen på den gamle satt. Skulle jeg ha skrudd ut den lille skruen på den nye termostaten?

 

Jeg har også prøvd å luftet systemet så godt min kunskap har strekt til.

 

Hvis det ikke er termostaten som gjør at bilen blåser kaldt, hva andre ting er det som kan gjøre at blilen blåser kaldt og koker over?

 

Takk!

Endret av Rullingsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ignorer den tidligere meldingen min. Bilen har startet å varme nå, litt i hvertfall. Jeg prøver å luftet systemet med å skru opp skruene på de to ledningene som går igjennom torpedoveggen. Er det andre steder jeg trenger å lufte på?

 

Takk.

Lenke til kommentar

Eventuelle andre lufteskruer varierer vel med motor. Det er stort sett tilstrekkelig å lufte på slangene til varmeapparat, men det lønner seg å løsne skruen til kjølevæskebeholderen, vippe den opp og ut av festet, så den kan holdes høyt når du lufter. Selvfølgelig passe på å etterfylle så nivået hele tiden er godt over høyden på slangene.

Lenke til kommentar

Plassere bilen med snuten oppover en bakke eller med forhjulene på en fortauskant. Husk at det må gjøres med driftsvarm motor og varmeventilen på maks og lokket på ekspansjonstanken av..
Luft med lufteskruen.

Jeg hadde fylt opp tanken og bruk lufteskruen til vannet kommer ned til normalnivå.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Har prøvd en del forslag nå og varmen som kommer ut er litt ustabil. Noen ganger blåser det kaldere, og når jeg presser motoren litt så øker tempen og det samme gjør varmen. Når bilen står på tomgang så blåser det litt i overkant av lunkent, men med en gang jeg gasser litt så øker også varmen sammen med temperatir måleren.

 

Etter at jeg har kjørt litt med bilen så kan jeg høre litt during i motorrommet, nesten som om den koker, men duringen og litt vibrasjoner kommer i fra den ene slangen som går igjennom torpedoveggen. Jeg har åpnet lokket på vannbeholderen og den koker ikke, det kommer i hvertfall ikke noe vann som spruter opp.

 

Betyr denne duringen og litt ustabile varmen at jeg har luftet for lite?

Endret av Rullingsen
Lenke til kommentar

Jeg trur det er vannpumpa som starter å ta kvelden. Jeg synes det er noe dårlig sirkulasjon. Startet bilen til morgen i dag for å se om den varmet, men det gjorde den ikke. Bilen startet å koke over, men med en gang jeg startet å klemme litt på de tjukkeste slangene så startet bilen å varme med en gang. Bilen har holdt seg varm til jeg var ferdig med mine daglige ærender til jeg slo den av og den ble kald igjen, så måtte jeg gjøre det samme en gang til når jeg skulle starte den et par timer senere.

 

Er det vannpumpen som som er defekt? Øvre slange er varm hele tiden, men nedre slange blir bare varm da jeg klemmer litt på slangene rundt omkring. Det blåser jo varmt etter alt dette, så jeg er usikker på om det er pumpen eller ikke.

 

Forslag noen?

Endret av Rullingsen
Lenke til kommentar

Det kan alltid være noe annet, men jeg syns mye av det du forteller høres ut som det fortsatt er luftlommer i anlegget. Har vært borti noen eldre Passat og A4 hvor prosessen har måttet gjentas før det blir helt bra, og hvor man hører (og noen ganger kjenner) surkle eller boblelyder inni bilen, kombinert med ustabil varme.

 

Det varierer, noen ganger har jeg bare fylt opp og det har fungert greit mer eller mindre med en gang, andre tilfeller luftet flere ganger, med løftet beholder og gjentatte sykluser med varm (åpen termostat)/kald motor. Bakke opp/ned som Indian nevner over her kan også hjelpe.

 

Hva slags motor har du?

På 1,8T sitter det en lufteskrue rett ved peilepinnen, på vannrøret som følger langs toppen av motor. Kanskje er tappen du prøvde å beskrive i post-1 også en lufteskrue?. Selv unngår jeg i det lengste lufteskruene i metall/kobber så langt det er mulig. Må man så må man, men de har en tendens til å gå i stykker/sitte fast på gamle biler, og lufting på slangene er vanligvis tilstrekkelig.

 

Jeg ville nok prøvd litt til, og kjørt litt til, før jeg gikk løs på vannpumper og annet, ut fra det du skriver.

Lenke til kommentar

Kan godt være det, flere av symptomene passer.

"During" i varmeapparatslangen (uten at den koker) var vel det som fikk meg til å tenke at det fortsatt kan være luftlommer. Vet ikke om løs impeller også kanskje kan føre til denslags, og variabel varme kan fint være begge deler. Men hvordan er det med tempmåleren, hva gjør den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager sent svar. Mye jobb om dagen.

 

 

Kan godt være det, flere av symptomene passer.

"During" i varmeapparatslangen (uten at den koker) var vel det som fikk meg til å tenke at det fortsatt kan være luftlommer. Vet ikke om løs impeller også kanskje kan føre til denslags, og variabel varme kan fint være begge deler. Men hvordan er det med tempmåleren, hva gjør den?

 

Temp måleren går så langt opp den kan så det begynner å koke. Klemmer jeg på de nederste slangene som går i fra vanntanken så kommer varmen som ett skudd. Jeg prøvekjørte bilen i dag og varmen avtar etter en liten stund og jeg må ut å klemme på slangene for at avrmen skal komme tilbake. Jeg synes heller ikke det er noe veldig til sirkulasjon i vanntanken, men nå vet ikke jeg hva som er normalt. Skal vannet renne tilbake i vanntanken konstant eller bare noen ganger?

 

Jeg skal sjekke litt mere i morgen, men jeg må ha luftet systemet godt nok nå da jeg har stått i et par timer i strekk for å skvise ut resterende luft, den dure lyden som jeg snakket om tidligere kommer uansett, men vannet i vanntanken koker ikke, men vibrerer i den ene slangen som går igjennom torpedoveggen. Noen ganger kommer det damp derifra også når jeg løsner litt på slangefestet.

 

Jeg hører fra meg igjen snart. Skal prøve å utforske alle forslag jeg har fått :)

Lenke til kommentar

Hmmmm... God og presis info er veldig viktig om man skal få hjelp, men her blir jeg nesten mer forvirret, jo mer du forteller. :p

 

Første avsnitt syns jeg kan passe bra med Joka's forslag, andre avsnitt tyder likevel på luft. (damp er også luft). Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, men jeg begynner å tvile på at luft er selve feilkilden, men kanskje heller en konsekvens. Feks av kokingen, gåen vannpumpe, defekt toppakning/topp, eller annet.

 

Det at tempmåleren går helt opp tyder i alle fall på at det er vann (ikke luft) oppunder termostaten, og er et godt tegn. Av hva jeg har lagt merke til skal vannet sirkulere hele tiden, men det kommer ikke nødvendigvis i en helt jevn pen stråle likevel. Andre her kan forhåpentligvis svare deg på hva som er den beste måten å eliminere bort muligheten for at vannpumpeskovel sklir på aksel. Bortsett fra å skru den ut, og se/kjenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...