Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Termodynamikk - Varmeenergi

Anbefalte innlegg

Hei,

har stagnert på en øvingsoppgave fra boka termodynamikk for maskinfag.

teknisk fagskole.

En bilkjøler har en flate på 15m2. Kjølevannet har en temperatur på 85c inn og 60c ut fra kjøleren. motoren har en effekt på 25 hk, og den effektive termiske virkningsgraden er 0,25. den varmemengden som blir ført bort i kjøleren, antas være 30% av tilført varme med brennstoffet.

Beregn:

a) sirkulert vannmengde i (l/min)

b) kjølerens k-verdi ved en antatt konstant lufttemperatur på +20c

--

Tenkte å bruke

Q[kW] = m[kg/s] x c[KJ/kgK] x T1-T2 [K]

med hensyn på m, men da må jeg ha Q og det finner jeg ikke så det stemmer med fasit. kanskje er jeg "på bærtur" allerede.

antar c= 4,2[KJ/kgK]

beklageligvis har boka få regneeksempler og ingen som ligner. jeg forstår nok ikke hvordan jeg skal bruke virkningsgraden og den bortførte varmemengden.

tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt på sparket:

Hester må vel regnes om til watt. (SI system)

Så må det vel bli noe slikt som antall watt x 0.75 x 0.3 så har man vel den varmemengden som skal transprteres vekk i kjølevannet ?

Den formelen du har satt opp ser jo fornuftig ut, men det mangler parantes runft t'ene slik at det blir delta T.

Det må være en eller annen formel som går på k verdien men det er mer enn det jeg kan huske uten å "sjekke kilder".

Lenke til kommentar

Takk for svar

Q = k x A x deltaTm (midlere tempereaturdifferanse)

om jeg fusker litt med å sette fasitsvaret til a) inn i formelen fra første innlegg, får jeg q=22,14kW.

12,65 l/min er vel 0,21 kg/s

25 hk 18,39 kW.

med litt prøving og feiling deler jeg 18,39 kW på 0,25 og multipliserer med 0,3 og får 22,068 kW

22,068 kW over (4,2 x 25) er 0,21 kg/s..

er jeg inne på noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...