Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan jeg bli smittet av sprut fra diare av magesyke?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

i dag hadde jeg en forelder på besøk hos meg som har hatt omgangssyken og nå har volsomme dritetokter. h*n brukte toalettet og jeg kom inn og der var det sprutet på siden av dokanten og det stinket grusomt. jeg fikk denne stanken inni nesa mi, og nå lurer jeg på om jeg kan bli smittet. h*n fikk det av barnehageunger. jeg hadde også besøk av h*n den dagen hun spydde for to dager siden. kan jeg vente meg oppkastsyken og dritesyken nå? hvor lang tid tar det før smitten blir til sykdom?

Anonymous poster hash: 84aea...c4d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får begynne å eliminere smitteveiene som å vaske av dørhåndtak til og fra toalettet og evt andre plasser du kan ha mistanke om fare for bakterier.

Ja du kan bli syk og det spørs helt hva menneske har slags sykdom i forhold til når du evt kan bli syk.

Hvis du er bekymret så sett menneske i karantene, h*n har lite å gjøre hos deg når personen er syk, be vedkommende om å holde seg hjemme.

Lenke til kommentar

Personer med diaré er gjerne veldig smittsomme, uavhengig av om du har vært på do etter de eller ikke. Så, ja, godt mulig du har blitt smittet, men ikke nødvendigvis pga do-besøket...

Tar ofte 2-4 dager før smitten bryter ut, avhengig av type osv. Så du finner nok ut av det ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Avføring, blod og oppkast er meget smittebærende. Hvis du er redd, Vask dritern og doringen din med sterk såpe og blandebatteriet på håndvasken og vask henda dine godt etterpå.
Er du skikkelig redd for å bli syk og har håndsprit/antibac liggende kan du godt sprite dørhåndtakene og trappegelendre og andre utsatte steder folk nevler borti med henda. Det er normal prosedyre på offentlige steder spesielt ved sykdom.

Lykke til og la oss håpe at du i morgen ikke loggfører om hugg i magen og ender opp som Johan Golden på Solastranda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

... Og bruk gjerne engangshansker når du vasker, og vask hendene i tillegg etterpå.

En del er ironiske her, og skjønner ikke hvor lett smitte spres. Hvem har for eksempel tenkt på at dolokket skal ligge nede før du trekker, ellers spres bakterier i luften. Ignoransen skaper ikke problemer i hverdagen, men i perioder med stor smittefare blir langt flere syke på grunn av uvitenhet. Det blir ikke bedre av at de kunnskapsløse latterliggjør kunnskap.

Lenke til kommentar

En god preventiv regel til neste gang kan være å ikke invitere henne hjem til deg når hun er syk. (Går ut fra at det er mora di siden du glemte å anonymisere kjønnet hennes en gang). Om du er smittet nå vil nok vise seg innen få dager. Håper du ikke er smittet og at det går bedre for henne nå.

Lenke til kommentar

Ja, du kan bli smittet hvis du lukter jævelskapen. Lukten består stort sett av smittebærende aerosoler. Hvis smitten fester seg fast i nesa di eller halsen din, vil de eventuelt havne i magen og kanskje overleve der, fordi en del virus av denne sorten trives relativt sett veldig godt i en menneskekropp. Det er ikke garantert, men det er absolutt en reell mulighet. Sorry. Husk i det minste å vaske hendene dine med vanlig såpe og bruk eventuelt klor (i anvist blandingsforhold) på steder du antar er kontaminert. I tillegg må du prøve å ta det litt med ro. Det høres ut som du er stresset for dette; du må tenke over hvor mye energi det er verdt å bruke på å bekymre og beskytte seg, i forhold til hvor ille det faktisk er å være syk en liten stund.

EDIT: Det kan som regel ta mellom 6 og 42 timer før symptomene dukker opp.

Er du skikkelig redd for å bli syk og har håndsprit/antibac liggende kan du godt sprite dørhåndtakene og trappegelendre og andre utsatte steder folk nevler borti med henda. Det er normal prosedyre på offentlige steder spesielt ved sykdom.

Sprit er ikke effektive på virus uten lipidomslag, som gjerne er tilfelle hos omgangssyke-virus.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Man smittes primært av dette via dråpekontakt. Er mer sjeldent at man blir smittet via luftveien. Lukten består heller ikke stort sett av smittebærende aoerosoler. Er ikke noen direkte sammenheng mellom dritlukt og smitte. Men det er klart, om noen har stått med rassen i været og sprayet ned hele rommet er det stor sjanse for at det finnes virus svevende rundt i lufta også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man smittes primært av dette via dråpekontakt. Er mer sjeldent at man blir smittet via luftveien. Lukten består heller ikke stort sett av smittebærende aoerosoler. Er ikke noen direkte sammenheng mellom dritlukt og smitte. Men det er klart, om noen har stått med rassen i været og sprayet ned hele rommet er det stor sjanse for at det finnes virus svevende rundt i lufta også.

Ja, jeg snakket selvsagt om akkurat dette tilfellet. Det er så vidt jeg vet velkjent at man risikerer å bli syk av viruspartikler i lufta om man er i et rom hvor noen nylig har gjort fra seg ene eller andre veien.

EDIT:

Transmission can be aerosolized when those stricken with the illness vomit, and can be aerosolized by a toilet flush when vomit or diarrhea is present; infection can follow eating food or breathing air near an episode of vomiting, even if cleaned up.

http://www.newscientist.com/article/mg16722551.000-ive-lost-my-appetite.html

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg vet velkjent at man risikerer å bli syk av viruspartikler i lufta om man er i et rom hvor noen nylig har gjort fra seg ene eller andre veien.

Ja, og derfor er det viktig å legge på dolokket før man trekker ned.

Dette burde det satses mer på å lære i skolen, synes jeg. Vi bør vel legge ned dolokket så ikke ufyseligheter havner på tannbørsten som står 1 meter unna. Tannbørsten bør vel helst stå inne i et skap. Jeg lærte disse tingene veldig sent, men på den annen side lærte jeg mye om rumpetroll på skolen som jeg nå har glemt. Barn bør kunne lære og lese og trekke ned et dass før de forlater skolen. Alle disse undersøkelsene om rester av urin fra 19 forskjellige menn i peanøttboller på barer, er heller ikke oppløftende. Jeg synes også at dersom vi spruter ned en dass, så bør vi vaske den grundig etterpå. I det minste dersom dassen ikke er vår egen, eller vi lever sammen med noen andre. Vi bør vel ta en kikk før vi legger ned lokket og trekker ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...