DanSteff3n Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Heisann Jeg sitter her og lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny pc. Men sliter litt med å finne ut hva jeg burde gå for, det er så mange å velge i. Jeg har pr. idag en DELL XPS M1530 som jeg har hatt i 6år snart. En maskin som jeg er veldig godt fornøyd med. Men den takler ikke nye spill som er på markedet idag. Jeg driver mye med bilde og videobehandlig (Photoshop, Sony Vegas osv) Og har begynt å spille mer på pc, ettersom jeg har gått litt lei av Xbox. Trenger derfor en pc som takler gaming bra. Jeg har sett litt på denne: http://www.multicom.no/Xishan-W350S-15e6-Full-HD-Matt-Intel%C2%AE-Core%E2%84%A2-i5-4200Me-8GBe-750GBe-GeForce-GTX-760Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10627275 Og dette er vel en grei maskin vil jeg tro. Eneste er at jeg aldri har hørt om Multicom før (Uten at det trener å være negativt) Har også lest at folk sliter med vifte som bråker konstant og at pixler er døde når man får den i posten. Jeg har et budsjett på rundt 7000.- ( + - ) Det hadde vært kjempeflott om noen kunne kommet med noen forslag for meg om hva som er en bra pc til den bruken jeg er ute etter Jeg sier, på forhånd takk Mvh: Dan Steffen Lenke til kommentar
I am not a bird Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Det er veldig godt alternativ du har linket til. Lurer bare på om du bare skal ha den hjemme ( altså om det kanskje skulle ha vært en 17" ) Eller om du skal dra den med deg mange steder.(finne ett lettere alternativ) Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Det er veldig godt alternativ du har linket til. Lurer bare på om du bare skal ha den hjemme ( altså om det kanskje skulle ha vært en 17" ) Eller om du skal dra den med deg mange steder.(finne ett lettere alternativ) Ja, er bare at jeg ikke har noen erfaring med Multicom. Så er vel litt skeptisk til det:P Den blir nok mest brukt hjemme ja, men syns 17" blir litt for stort egentlig Har med pc når jeg reiser innlands osv, men da går det mest i bil som transport:) Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Per i dag syns jeg du får best totalpakke med denne: http://www.expert.no/baerbarpc/asusn56jrs4032hlaptop/p/10659/?q=n56jr (prisen er 7499,- ihvertfall i butikkene, da den er i tilbudsavisen for uke 7 (se side 7 i tilbudsavisen)). Støynivået er akseptabelt, tastaturet er bra, skjermen bra, ytelsen er bra. Totalpakken er alt i alt meget bra. -skal jeg trekke frem noe negativt så er det at høyttalerene kan skape litt resonans i kabinettet/tastaturet som forstyrrer lydbildet litt (utenom dette er høyttalerene meget bra og langt bedre enn i clevo/multicom sine alternativer). Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Per i dag syns jeg du får best totalpakke med denne: http://www.expert.no/baerbarpc/asusn56jrs4032hlaptop/p/10659/?q=n56jr (prisen er 7499,- ihvertfall i butikkene, da den er i tilbudsavisen for uke 7 (se side 7 i tilbudsavisen)). Støynivået er akseptabelt, tastaturet er bra, skjermen bra, ytelsen er bra. Totalpakken er alt i alt meget bra. -skal jeg trekke frem noe negativt så er det at høyttalerene kan skape litt resonans i kabinettet/tastaturet som forstyrrer lydbildet litt (utenom dette er høyttalerene meget bra og langt bedre enn i clevo/multicom sine alternativer). Det der ser også ut en som en kjempe maskin ja Blir jo ikke noe spesielt dyrere, ettersom denne Asus maskinen kommer med oprativsystem. Har generelt lite erfaring med andre maskiner enn dell sine. Ettersom jeg kun har hatt det. Skal se litt nærmere på denne, og vurdere litt:) Kom gjerne med flere forslag:) Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Skal du ha maskin med GTX nivå grafikk så står det mellom multicom/clevo og asus n56jr i denne prisklassen. Går du ned i grafikkytelse (taper fort 30% ytelse på det) kan du se på Lenovo y510p (har vært nede i samme prisgruppe under tilbud) og MSI GE60. Men de gir en del mindre for pengene. Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Ja, jeg vil gjerne ha noe som fungerer på grafikk. Ettersom det går mye i bilde og video, + spill:) Men, Multicom har matt skjerm. Full HD riktignok, men hvordan er den matte skjermen? Veldig skeptisk til andre merker. Lest litt om multicom og det er vifte som bråker og litt slike ting. Men det er kanskje bare jeg som er litt pessimist. hehe Endret 9. februar 2014 av Japse-racing Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Asus N56JR har også matt skjerm. Det er mye mulig clevo W355/W350 og asus N56JR har samme skjerm da både clevo og asus mye bruker en matt skjerm fra LG (modell LG Philips LP156WF1), men begge produsentene bruker også skjermer fra andre (Samsung, Chi Mei og AUO Optronics f.eks). Og det stemmer at clevo ligger ganske høyt støymessig under spilling, ofte opp mot dobbelt så høyt støynivå som Asus N56JR. Ved lav belastning skal det dog ikke være noe stort problem med støy. Fordelen med clevo er stort sett bruk av kvalitetskomponenter og mye ytelse per krone. Bakdelene er høyt støynivå, litt kjedelig design/utseende og dårlige høyttalere. Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Hvordan er de matte skjermene iforhold til de som er blanke? Ser man at det er matt når man spiller osv, eller er bilde skarpt og fint? Blir fargene troverdige liksom? Det kan hende at dem bruker samme type skjermer ja. Ja, da stemmer det det jeg har lest da:) Men håper ikke det er sinnsykt høyt støynivå. Men sitter jo med headset så spiller jo ikke noe rolle sånn sett da Ja, det virker som dem har putta mye bra komponenter inni maskina, og at man får mye til en liten pris:) Spørs om det holder da:) Den maskina jeg har nå, har holdt i 6 år uten problemer. Men begynner å bli for gammel:P Og denne multicom maskinen vil fint kunne klare og dra et spill som Battlefield 4 f.eks uten at det hakker? Endret 9. februar 2014 av Japse-racing Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) klarer alle spill, så lenge du ikke trenger allverdens grafikkdetaljer. BF4 bør være spillbart rundt medium muligens litt under for optimal flyt, det er et ganske tungt spill. Jeg foretrekker matte skjermer da det er minimalt med lysrefleksjoner i de. Det er jo ingen forskjell mellom matte og blanke skjermer med unntak av hvilket belegg som er på LCD panelet. Blanke skjermer kan gi en følelse av å være skarpere, selv om dette ikke er tilfellet, blank skjermoverflate ble introdusert for at billige/dårlige skjermer skulle føles bedre ut enn de egentlig var. "back in the days" så hadde alle bærbare matte skjermer. Endret 9. februar 2014 av OC-Freak Lenke til kommentar
I am not a bird Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Per i dag syns jeg du får best totalpakke med denne: http://www.expert.no/baerbarpc/asusn56jrs4032hlaptop/p/10659/?q=n56jr (prisen er 7499,- ihvertfall i butikkene, da den er i tilbudsavisen for uke 7 (se side 7 i tilbudsavisen)). Støynivået er akseptabelt, tastaturet er bra, skjermen bra, ytelsen er bra. Totalpakken er alt i alt meget bra. -skal jeg trekke frem noe negativt så er det at høyttalerene kan skape litt resonans i kabinettet/tastaturet som forstyrrer lydbildet litt (utenom dette er høyttalerene meget bra og langt bedre enn i clevo/multicom sine alternativer). Den var jo helt fantastisk. Visste ikke at expert solgte så gode varer til så gode priser. http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Asus-N56JR-S4080H-Notebook.109631.0.html Disse går virkelig i dybden - støynivå, varme + + + Asusen har jo mye bedre grafikk-kort, mens multicomen har plass til SSD. Noe jeg mener er en stor fordel. (Hvis du ikke bryter garantien)? Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Men denne maskinen som ble linket til lenger opp i denne tråden, asus n56jr. http://www.expert.no/baerbarpc/asusn56jrs4032hlaptop/p/10659/ Vil den klare og dra Battlefield 4 f.eks? Å er den bedre enn Multicom maskina? Er det touch skjerm på asus'en? Leste også at det var mulighet for å sette inn SSD i Asus'en. Stemmer dette? SSD vil si at man datan får en mye raskere start up og kan gå rett inn programmer uten og vente nesten? Mulig jeg er litt "gammeldags" men liker og forholde meg til en butikk. Slik som f.eks elkjøp og expert. Litt enklere om det skjer noe med maskina å reiste tilbake og levere den i butikken. Hvordan gjør asus det med service osv? Noen som vet dette? Falt litt for asus maskina jeg altså Endret 10. februar 2014 av Japse-racing Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
HardGround Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Asus har heilt grei service. Med ssd er den asus maskina på expert blir da ein god og rask pc Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Men hvilken SSD er det som passer denne Asus maskinen? Trenger en med god lagringsplass iallefall, ettersom HDD er på 750Gb så er de greit med en stor SSD også Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Asus N56JR drar BF4 rundt medium grafikk. Den har MATT skjerm (dvs ikke touch, touch skjermer er blanke/reflektive). Du kan bytte harddisken med en SSD (jeg har en 512GB SSD i min), den har ikke plass til både SSD og HDD, med mindre du bytter ut det optiske drevet med en skuff for HDD. Alle 2.5" SSD'er skal passe. Samsung 840 EVO serien er et godt valg. Tror det er infocare som har service for asus. Har svært blanda erfaringer med infocre, mest negative erfaringer dessverre. Flere store merker har dog infocare som partner (samsung også). Totalt sett syns jeg N56JR er bedre enn multicom sine maskiner i samme prisklasse. Ytelsesmessig vil det dog ikke være store forskjeller, så fremt CPU og GPU er samme. Endret 11. februar 2014 av OC-Freak Lenke til kommentar
HardGround Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Trur da skal vera sånn mSata ssd. http://www.komplett.no/crucial-m500-ssd-240gb-msata-30/780541 Endret 11. februar 2014 av HardGround Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Trur da skal vera sånn mSata ssd. http://www.komplett.no/crucial-m500-ssd-240gb-msata-30/780541 NEI. Asus N56JR har ikke msata slot. Den har kun en diskslot for vanlig 2.5" Harddisk/SSD, eks: http://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-500gb-bk-oem/791621 Endret 11. februar 2014 av OC-Freak Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Asus N56JR drar BF4 rundt medium grafikk. Den har MATT skjerm (dvs ikke touch, touch skjermer er blanke/reflektive). Du kan bytte harddisken med en SSD (jeg har en 512GB SSD i min), den har ikke plass til både SSD og HDD, med mindre du bytter ut det optiske drevet med en skuff for HDD. Alle 2.5" SSD'er skal passe. Samsung 840 EVO serien er et godt valg. Tror det er infocare som har service for asus. Har svært blanda erfaringer med infocre, mest negative erfaringer dessverre. Flere store merker har dog infocare som partner (samsung også). Totalt sett syns jeg N56JR er bedre enn multicom sine maskiner i samme prisklasse. Ytelsesmessig vil det dog ikke være store forskjeller, så fremt CPU og GPU er samme. Okei:) Å det vil sikkert være helt ok grafikk likevel på medium grafikk:) Vil nå uansett bli en stor forskjell fra den maskinen jeg har idag vil jeg tro. Ja, da lærte jeg noe nytt idag også mtp. skjermene. Trenger jo forsåvidt ikke touch heller da. Men Win 8 er vel beregnet for touch er det vel? Det visste jeg, at man ikke får brukt SSD og HDD sammen. Men en 512GB SSD duger nok det altså Da skal jeg sjekke litt dette med SSD jeg. Takk:) Men om jeg kjøper maskina fra Expert, så er det vel dem jeg leverer den til om det skjer noe. Så det er vel expert det første ledde jeg forholder meg til skulle jeg tro. Da er det nok Asusen jeg går for tror jeg:) Har hørt mere om det merket også. Uten at jeg skal si noe som helst negativt om Multicom:) Jeg takker så mye for svar:) Greit og få hjelp til dette synes jeg, før jeg evnt kjøper maskin:) Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Også har jeg et spørsmål ang dette med kjerner. Asusen har en firekjerner's prosessor. Hva vil dette og si, og hva er best? Også blir den levert med Win8 ser jeg, dette vil bli en stoor overgang tror jeg. Har hatt vista i alle år. Er win8 vansklig i bruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå