Gå til innhold

Sveits sier ja til begrenset innvandring

Anbefalte innlegg

og det faller overhodet ikke i smak hos EU. Nå blir det bråk.

http://www.dagbladet.no/2014/02/09/nyheter/utenriks/innvandring/sveits/31721246/

Før noen av innvandrings- og EU-motstandere begynner å juble og feire; dere bør heller føle synd på Sveits. For dette vil også bety at

• sveitsisk næringsliv som er avhengig av adgangen til EUs indre marked kommer til å lide katastrofalt
  • sveitsiske statsborgere selv får begrenset reise inn i EU i og med at avtalen om fri flyt av arbeidskraft kommer til å ramme dem også
  • Fri bevegelighet er en av de viktige søylene i de bilaterale avtalene, og med denne "guillotine-klausulen" vil dette få fatale konsekvenser for de avtalene Sveits har med EU.

Og ikke minst vil det også bety at nordmenn heller ikke får etablere seg fritt i Sveits

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært greit å vite lit om hvem som evt. vil bli rammet i Sveits dersom de innfører noe slikt, og som er bakgrunnen for dette. Om Sveits ikke tillater fri ferdsel fra EU i forhold til gjeldende avtaler så er det jo forsåvidt naturlig at Sveitsernes ferdsel innenfor EU også blir begrenset. Ellers er det vel ingenting som hindrer Norge i å inngå nye avtaler direkte med Sveits dersom det er veldig viktig for Nordmenn å kunne bosette seg i Sveits.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Gratulerer Sveits :)

Når det gjelder EU - så er det ikke annet enn bråkmakere.

Kanskje EU vil invadere Sveits?

Ehmmmm hva var målsetningen bak dannelsen av EU? :omg:

Var det ikke noe med fredelig sameksistens og handel, og, og... så er de bare ute etter bråk slik GRO var i sin tid.

Men han Kåre satte GRO på plass - så ettertrykkelig.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit å vite lit om hvem som evt. vil bli rammet i Sveits dersom de innfører noe slikt, og som er bakgrunnen for dette. Om Sveits ikke tillater fri ferdsel fra EU i forhold til gjeldende avtaler så er det jo forsåvidt naturlig at Sveitsernes ferdsel innenfor EU også blir begrenset. Ellers er det vel ingenting som hindrer Norge i å inngå nye avtaler direkte med Sveits dersom det er veldig viktig for Nordmenn å kunne bosette seg i Sveits.

Så vidt jeg kunne se så er hovedvekten av innvandring i Sveits fra Italia, Tyskland og Portugal. Så vidt jeg kunne se av et kjapt overblikk så er deler av årsaken til begrensingen at utdannet arbeidskraft flytter til Sveits og slåss om lokale jobber og presser prisene oppover.

Lenke til kommentar

Det er da på ingen måte "demokratikvelende" av EU å reagere på at Sveits bryter avtalene sine. På samme måte som det ikke er et angrep på din selvråderett at jeg forventer at du holder avtaler du har inngått med meg.

Det vil være galt av EU å benytte militær makt ellr andre utilbørlige maktmidler for å tvinge Sveits til å gå tilbake på vedtaket. Demokrati er retten for et folk til å ta egne valg, men det innebærer på ingen måte retten til å ta egne valg uten at det får konsekvenser.

Tøvete vedtak fra Sveits sin side.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Det er da på ingen måte "demokratikvelende" av EU å reagere på at Sveits bryter avtalene sine. På samme måte som det ikke er et angrep på din selvråderett at jeg forventer at du holder avtaler du har inngått med meg.

Det vil være galt av EU å benytte militær makt ellr andre utilbørlige maktmidler for å tvinge Sveits til å gå tilbake på vedtaket. Demokrati er retten for et folk til å ta egne valg, men det innebærer på ingen måte retten til å ta egne valg uten at det får konsekvenser.

Det kommer strengt tatt helt an på hva EU gjør. Om de velger å bruke økonomiske eller andre pressmidler for å tvinge gjennom en politikk flertallet i Sveits ikke støtter er det klart at det undergraver demokratiet.

Lenke til kommentar

Det kommer strengt tatt helt an på hva EU gjør. Om de velger å bruke økonomiske eller andre pressmidler for å tvinge gjennom en politikk flertallet i Sveits ikke støtter er det klart at det undergraver demokratiet.

Så lenge pressmidlene ikke er utilbørlige så er det ikke det. Som sagt, retten til selvbestemmelse innebærer ikke en rett til å bestemme hva man vil uten konsekvenser. Hvis Sveits ikke ønsker fri innvandring så får de heller ikke ta del i resten av det frie markedet. Det er på ingen måte udemokratisk.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Må ikke blande kortene her, det er den frie arbedeidkraft bevegeligheten (arbeidsinnvandring) innen EU de nå vil ha unntak fra. All annen tradisjonell innvandring og kvoter bestemmer de selv.

Hvordan EU vil reagere gjenstår å se, men fri bevegelighet var ett av punktene i en totalpakke som sveitsere stemte ja til i folkeavstemning for noen år tilbake.

Hvis EU setter hardt mot hardt og f.eks. konkluderer, at nå er hele den tidligere avtalen dermed ugyldig, så spørs det om ikke sveitserne "kommer på bedre tanker", siden et bortfall av samarbeidsavtalen vil få store økonomiske konsekvenser for sveitsisk industri, finans, eksport etc.

Lenke til kommentar

Vel det viser vel defektene i demokratiet fortsatt eksisterer i de utgavene som er bedre enn det norske.

Vel, kanskje sveitserne egentlig burde hatt to spørsmål på stemmeseddelen:

a) Vi vil ha stopp på den frie arbeidsinnvandringen JA - NEI

b) Fastholder du fortsatt JA på ovenstående selv om konsekvensen er at Sveits blir utestengt fra EU's indre marked?

Så kan man spekulere over hvorvidt søndagens valgresultat hadde blitt det samme, i en slik setting?

Lenke til kommentar

Dette overrasker ingen. Selvsagt vil folket bestemme i eget land og selvsagt ønsker et fåtall av folket sitt land ødelagt av masseinnvandring. Masseinnvandring er ødeleggende, samme hvor den kommer fra.

Det virkelig skremmende i denne saken er at igjen viser Den europeiske union hvor farlig den er for et land, dets identitet og fremtidige levesett.

Ikke før lokaldemokratiet i Sveits hadde talt er den meget suspekte EU-kommissæren Cecilia Malmström ute å truer Sveits med "konsekvensene" av at de har hatt en lovlig, demokratisk folkeavstemning,

Den skjulte agendaen blir bare tydeligere og tydeligere.

(http://is.gd/iup4Bf)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at sveitserne kan uten videre nekte EU-borgere å etablere seg, mens de selv krever fri adgang inn i EU? Det høres i så fall ganske arrogant ut.

Sveitserne kan gjerne stenge grensene sine for innvandring, men da må de også forvente at det kommer til å bli gjensidig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge pressmidlene ikke er utilbørlige så er det ikke det. Som sagt, retten til selvbestemmelse innebærer ikke en rett til å bestemme hva man vil uten konsekvenser. Hvis Sveits ikke ønsker fri innvandring så får de heller ikke ta del i resten av det frie markedet. Det er på ingen måte udemokratisk.

Nå vet jeg ikke hva som regnes som utilbørlig, men om svaret blir en form for handelsembargo (som det mest bombastiske gjerne skisserer, men som antagelig er mindre sannsynlig), blir nødvendigvis konsekvensen av det at Brüssel får uforholdsvis stor makt, mens det sveitsiske folket får mindre å si, på samme måte som når Russland stenger av gassen vestover i de kaldeste vintermånedene, fordi landene ikke gjør som de vil.

Lenke til kommentar

Handelsembargo blir det nok ikke, men opp med tollmur innenfor rammen av wto-regelverket og slutt på fri flyt av kapital og forskjellsbehandling av sveitsiske selskaper er uproblematisk: slutt på tilgangen til det indre markedet enkelt og greit. Sveits kan ikke cherrypicke deler av avtaleverket.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

EU's fire friheter, som Sveits ved tidligere anledning godtok

* fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer.

Å slå strek over sistnevnte kan fort bli oppfattet som proteksjonisme for eget arbeidsmarked.

Men rent praktisk tror jeg ikke Sveits greier å besette alle jobber med egen innenlands arbeidskraft, like lite som Norge hadde maktet det, hvis man f.eks. pælmet ut 60 000 polakker og 30 000 svensker.

Sånn sett kan det siste folkeavstemning-vedtaket vise seg lite nyttig i den praktiske hverdag, mens eneste man i verste fall oppnår, er sanksjoner fra EU for brudd på avtale.

Men hvis sveitserne mener det er verdt det, så er det jo opptil dem til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...