Gå til innhold

noen spm om forsvaret

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har nå fått bekreftet at jeg blir innkalt til sesjon del 2, og jeg vil gjerne ha en utdannelse og evt en karriere i forsvaret! :)
men jeg har noen spørsmål om forsvaret:
Sånn ca når er sesjon del 2?

Hvordan bør jeg trene for å komme i militærform? trener 3-4 ganger i uken, styrke, bedre form en de fleste :p

hvilken del av hæren burde jeg søke meg til? vil ha en spennende, fartsfylt og nyttig fgtj :)

Tenker befalskolen etter endt fgtj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Sesjon kan komme omtrent når som helst.

- Det pleier å være ganske lang tid fra du er på del 2 til du har innrykk. Selv ville jeg begynt å mixe både styrke og utholdenhetstrening ganske lang tid før innrykk.

Tenkte å begynne å trene spesifikt for forsvaret fremover nå, men hvordan burde jeg legge opp styrke og kondis?

hvordan styrke burde jeg trene? (trener nå for muskelmasse), og hvordan burde jeg trene kondis for å få den på topp?

Lenke til kommentar

Du kan begynne med intervaller. Søk opp 4x4 intervaller. Veldig smart måte å bygge opp kondisjon og utholdenhet.

I tillegg vil det være en fordel at du orker å gå langt. Gjerne med sekk.

Videre så kan du trene på 3 km, 5 km, osv.

Styrke ville jeg gått for mye baseløft. Markløft, knebøy, roing, militærpress, osv.

Lenke til kommentar

Ut ifra egne erfaringer er det et stort tidspenn sesjon del 2 foregår over, men man skal i teorien få vite det en måned før (varierer litt, jeg fikk vite det tre uker før og en kamerat fikk vite det fem/seks uker før) og de første av de jeg kjenner kom på del 2 i september, mens mange har enda ikke vært, så der er det nok bare å smøre seg med tålmodighet :hm:

De tester deg både i styrke og utholdenhet, så du trenger ikke være kongegod i begge, det er ofte sånn at de som er flinke i styrke ikke er så gode på løping og omvendt, men det finnes mange unntak og det er alltid en god ting å være god i begge så tren alt, er vertfall det jeg gjør :) (men jeg fokuserer mest på utholdenhet) Virka som Vertical^ har noen bedre tips der enn meg :wee:

Det er ofte "forskjell" på spennende, fartsfylt og nyttig fgtj, mye ut ifra hva man liker å drive med og hva slags person man er. Fortell litt mer så kanskje jeg kan ha noen pointers. :wee:

Lenke til kommentar

Hvordan burde jeg legge opp styrkeøktene og kondisøktene? :)
liker å ha en plan! :p

Er en aktiv gutt, liker å være ute, liker å være i fysisk aktivitet og er veldig glad i adrenalin :p
har drevet med kampsport, twintip, sykling og driver med styrketrening nå. var det det jeg skulle skrive, rollerpoke? :)

Lenke til kommentar

Tja, hvordan du legger opp treningsøkter burde du ta med noen andre, jeg trener for det meste utholdenhet, mye intervaller ute, men nå da det er så mye snø som det er er her jeg bor så løper jeg en til to mil hver dag ute i kupert terreng i løs og mindre løs snø :wee:

2.Bataljon er en infanteriavdeling oppe på skjold (indre Troms) Jeg ba om "vått, kaldt og j**la slitsomt" da jeg var på sesjon og ble plassert der :)2. bataljon er en kampavdeling, og er en del av den spisse enden i Hæren og Forsvaret. Tjenesten er utfordrende og siktes inn mot oppdrag fra rene kampsituasjoner til håndtering av oppdrag i fredsstøtteoperasjoner. Soldatene og avdelingene utdannes og trenes for oppdrag som for eksempel strid i bebygde områder, angreps- og forsvarsstrid til fots og med beltevogner og snøscootere, innsetting med helikopter og båter samt nærstrid og patruljetjeneste. Alle disse operasjonsmåtene understøttes med etterretning, artilleri, sanitet og logistikk.

En dimmefilm fra 2.Bataljon (ps. de bruker ikke sisu lenger, men har gått over til Bv mener jeg å huske)

Panserbataljon er det endel moro i, den er også i indre Troms. Panserbataljonen er en av kampavdelingene i Hæren, og er en tung mekanisert avdeling. Det vil si at de benytter seg av flere typer tungt pansrede kjøretøy, som Leopard 2A4 (stridsvogn) og CV9030N (stormpanservogn). Disse kjøretøyene bemannes av et befal, og flere vernepliktige. Soldatene i avdelingen utdannes og trenes for å kunne løse en stor rekke av forskjellige oppdrag. De trenes opp i disipliner som strid i bebygde områder, angreps- og forsvarsstrid til fots og med pansrede kjøretøy, innsetting med helikopter og båter, samt nærstrid og patruljetjeneste. Avdelingen utdanner også soldater til å bli skarpskyttere, sanitetssoldater og bombekastersoldater.

Promotionfilm til Panserbataljonen.

http://

Grensejegerene: Grensejegerene vokter den norsk-russiske grense 365 dager i året, 24 timer i døgnet. Enten til fots, eller ved hjelp av ulike kjøretøy som sekshjuling, snøscooter og båt. Å være grensejeger er en krevende tjeneste, både fysisk og psykisk. Derfor må derfor du være veldig motivert og klar for tjenesten når du søker deg ut til grensen.

Reklamefilm for grensejeger.

[utl]

[/url]

Vist du søker deg inn i artilleriet kan du prøve å bli artillerijeger: Artillerijegertjenesten består av små patruljer som er spesielt utrustet og utdannet for å operere alene over tid inne på fiendens områder. Deres oppdrag er å finne fiendens høyverdige mål i den hensikt å bekjempe dem med ild fra land- og sjøbaserte plattformer. Tjenesten som artillerijeger er svært varierende samtidig som du får gode soldatferdigheter. Personellet selekteres blant motiverte soldater som ønsker seg en unik og intens førstegangstjeneste med kontinuerlig fokus på fysiske egenskaper som styrke og kondisjon.

No filmsnut fra Artjeger (ps. denna er sånn tre år gammel da, så er sikkert litt annerledes nå)

http://

Det finnes jo flere også, men det er de jeg kom på fra toppen av hue. Jeg kan sikket dra frem litt info fra E.Bat og sånn også men skal du ha no info fra eks. Kesk så må du spørre noen andre en meg. :wee:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan også anbefale å ta befalsskole som førstegangstjeneste, hvis du vil gå den karriereveien. Jeg hadde hvertfall lyst til å søke befalsskole etter fgtj, men hadde ikke lyst på enda et år med romvask, ominspeksjoner osv som hører til. Satset heller da på grenaderutdanning også mulighet for GBK, i en jobb hvor befalet er mer kollegaer enn sjefene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...