Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov mot å kutte strømmen til folk


MadOx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tenker du at fremmede kommer inn og tar sikringene i huset ditt? Det er garantert ikke lov. Men jeg overlater til noen andre å spessifisere hvilken lov som regulerer dette.

 

Strømleverandøren din har dog lov til å ta strømmen om du f.eks ikke betaler for deg.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Spørsmålet om hvorvidt leverandøren din kan stenge av strømmen reguleres av forbrukerkjøpsloven § 48 a.

 

Spørsmålet om andre kan gjøre det reguleres av ulovfestede, alminnelige rettsgrunnsetninger: Man kan ikke gjøre noe som helst med andres ting med andre sin eiendom uten deres tilatelse. Jeg er usikker på om det er straffbart, men det er definitivt ikke lovlig. Du kan nekte dem å gjøre det, og ikke minst: Om du lider tap på grunn av at noen fikler med sikringsskapet ditt så skal vedkommende erstatte det.

Lenke til kommentar

Hvorfor demper du bare ikke musikken etter klokken 23?

Haha, nøyaktig det samme jeg tenkte (dog vet jeg ikke om det er tilfellet i denne saken).

 

Jeg har hatt lyst til å gå til det felles hovedsikringsskapet her i bygget og ta sikringen til en tidligere nabo en gang i blant, men jeg gjorde det aldri (hadde jo bare hjulpet noen få minutter uansett). Ikke vet jeg hvilken sikring som er til den leiligheten heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du vet noen gjør det og at den ikke bare detter ned selv, hvorfor ikke lage et slags plast-deksel som du kan låse rundt sikringen?

Eventuelt annmeld folholdet, det bude da være fingeravtrykk på sikringen, men om politiet tar saken vet jeg jo ikke.

Men til dels alvorlig kan det jo være, ting kan fort gå i stykker om strømmen bare går helt uten videre, ødela den ene strømforsyningen min på den måten.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener personer i huset som tar av sikring med vilje. Sikringsskapene til her leilighet står i fellesgang, så det er ikke noe innbrudd på personlig areal, men tukling i "personlig" sikringsskap.

 

Poenget her er jo korfor de gjør det. Blir det gjort uten videre, uten noen forhistorie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmen til huset ditt kan bli tatt om du ikke betaler eller om det elektriske anlegget ditt ikke blir godtkjent, f.eks brannfarlig anlegg som følge av mye hobbymekking.

 

Før strømmen blir tatt sendes det ut varsler og uten at jeg skal si noe helt sikkert så vil jeg tippe det tar et par måneder fra første advarsel til det faktisk blir tatt noe strøm. Det er heller ikke lov til å ta strømmen hvis det er for kaldt, tror det var -10 elns.

Lenke til kommentar

Strømmen til huset ditt kan bli tatt om du ikke betaler eller om det elektriske anlegget ditt ikke blir godtkjent, f.eks brannfarlig anlegg som følge av mye hobbymekking.

 

Før strømmen blir tatt sendes det ut varsler og uten at jeg skal si noe helt sikkert så vil jeg tippe det tar et par måneder fra første advarsel til det faktisk blir tatt noe strøm. Det er heller ikke lov til å ta strømmen hvis det er for kaldt, tror det var -10 elns.

 

 

Her blander du to forskjellige ting. Dersom du ikkje betaler straumrekninga så kan kraftselskapet kutte straumen i henhold til forbrukerkjøpslova:

 

 

§ 48 a.Stenging på grunn av forbrukerens kontraktsbrudd ved avtaler om overføring av elektrisk energi

Nettselskapet kan avbryte (stenge) overføringen av elektrisk energi dersom det foreligger vesentlig kontraktsbrudd fra forbrukerens side i en avtale som nevnt i § 2 første ledd bokstav d. Stenging kan likevel ikke skje hvis

a) det er fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller b) forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for stengingen, som ikke er åpenbart grunnløse.

Før stenging kan skje, skal nettselskapet sende forbrukeren et skriftlig varsel om stenging. Varselet skal angi

a) at stenging ikke vil skje dersom forbrukeren betaler innen fire uker regnet fra den dato varselet ble sendt, b) at forbrukeren bør ta snarlig kontakt med nettselskapet dersom stenging kan medføre fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller dersom forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for stengingen, c) at forbrukeren kan bli pålagt å dekke nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning av forbrukerens anlegg, d) at forbrukeren kan ta kontakt med sosialtjenesten i den kommunen forbrukeren har fast bosted, for å avklare om lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen gir rett til økonomisk stønad for å avhjelpe situasjonen.

Dersom sosialtjenesten innen fristen i annet ledd annet punktum bokstav a har meddelt skriftlig at den tar på seg ansvaret for å oppfylle forbrukerens forpliktelse, kan stenging ikke skje.

Nettselskapet kan kreve at forbrukeren dekker nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning av forbrukerens anlegg. Nødvendige kostnader knyttet til utarbeiding og sending av varsel etter annet ledd kan kreves dekket selv om stenging ikke finner sted. Nettselskapet kan ikke kreve å få dekket sine kostnader etter første og annet punktum dersom det har opptrådt i strid med bestemmelsene i første til tredje ledd.

Bestemmelsene i § 45 om heving ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side gjelder ikke. Bestemmelsen i § 55 om forventet kontraktsbrudd gjelder ikke ved forventet kontraktsbrudd fra forbrukerens side.

 

Men som du ser så er lovteksta lite spesifikk med tanke på når det vil være fare for liv og helse. Så i tillegg har kraftselskapa laga sine eigne interne instrukser for stenging. Der er hovedpunkta at ein tidligast stenger straumen 9 veker etter forfall, at ein ikkje stenger straumen når det er kaldare enn -5°C, at ein ikkje stenger dersom det bur mindreårige i boligen, at ein ikkje stenger på fredager eller før ferier og helligdager og at ein sender bekymringsmelding til kommunen.

 

Når det gjeld stenging p.g.a. hobbyelektrikkere som har gjort det elektriske anlegget brannfarlig så nedlegger ein vedtak om umiddelbar bruksnekt (stenging) av bygninga. Når bygninga ikkje lenger er lov å bruke så kan ein stenge av straumen utan særlig tanke på dei øvrige bestemmelsane.

Dersom boligen er ei brannfelle så kan ein sjølvsagt ikkje tillate at straumen får stå på berre fordi det er vinter, då tvangsflytter/evakuerer ein dei som bur i boligen til ein anna middlertidig og sikker bolig.

 

 

Når straumen blir stengt av andre så er det sjølvsagt ikkje lov, og sjølv om det kanskje er vanskelig å finne lovhjemmel for kva straff ein risikerer ved å gjere dette så er det klart at den som slår av straumen utan grunn vil gjere seg erstattningsplikt for eventuelle skader som oppstår. Dersom ein skal bruke ein hjemmel så rekner eg med at dette faller under skadeverk då ein i alle fall midlertidig gjer ein annen persons eigendom ubrukelig.

 

Dersom dette blir gjort i samband med høg musikk om natta (som enkelte har antyda kan være tilfellet) så vil det være eit oppvegningsforhold om kven som har gjort det mest alvorlige lovbruddet, men normalt sett så er det ikkje lov med sjølvtekt, så dersom ei slik sak går til retten så blir nok resultatet at det blir bøter til begge partane.

Lenke til kommentar

Hvorfor demper du bare ikke musikken etter klokken 23?

Du antar rett - det har med støy å gjøre. Tingen er at det er en nabo som er ekstremt sensitiv for "høy" musikk. Dersom musikken er noe vedkommende synes er for høy etter 23:00 (klokken kan være 23:00:10), så tar personen sikringen. Jeg synes det er helt ok at en skal forholde seg til naboer og deres ønsker/behov - men samtidig synes jeg det er ekstremt å ta sikringen. Døren vår er 2 cm fra sikringsskapet, og dersom vedkommende spør oss (eller sender en sms/ringer), så er dette svært mye mer ønskelig enn at hovedsikringen til leiligheten vår blir tatt. Hva om en har på en PC med ulagrede dokumenter idet sikringen blir tatt, eller noe annet som gjør at det å miste strømmen ødelegger?

 

Poenget her, er om det er lov å ta sikringen til folk med vilje eller ikke (det kan vel ikke være sånn at det skal være lov å gjøre det dersom klokken er 23:00:10 og vedkommende synes at musikken er for høy (selv om den er dempet) og uten forvarsel)

Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfal svart med samme mynt, ta strømmen til naboen uregelmessig, gjerne rett etter han har lagt seg slik at det ikke er varmtvann på morgenen, mens han ser på OL, rett før målstreken osv.

I tilegg ville jeg når han var borte stått en time og bare tatt sikringen hans opp og ned i håp om å ødelegge mest mulig at det eletriske utstyret hans.

 

 

Alternativt, om dere er mange som bor der kan du starte å ta samtlige av naboene dine's sikring, med unntak av han som tok din, dette altid rett etter at din er tatt, da vil han bli misstengt for å ta alt av strøm og få hele boretslaget i mot seg.

 

Hvis bilen hans bråker utenfor svar med å ta alle sikringene i bilen hans.

Endret av Evelen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor demper du bare ikke musikken etter klokken 23?

Du antar rett - det har med støy å gjøre. Tingen er at det er en nabo som er ekstremt sensitiv for "høy" musikk. Dersom musikken er noe vedkommende synes er for høy etter 23:00 (klokken kan være 23:00:10), så tar personen sikringen. Jeg synes det er helt ok at en skal forholde seg til naboer og deres ønsker/behov - men samtidig synes jeg det er ekstremt å ta sikringen. Døren vår er 2 cm fra sikringsskapet, og dersom vedkommende spør oss (eller sender en sms/ringer), så er dette svært mye mer ønskelig enn at hovedsikringen til leiligheten vår blir tatt. Hva om en har på en PC med ulagrede dokumenter idet sikringen blir tatt, eller noe annet som gjør at det å miste strømmen ødelegger?

 

Poenget her, er om det er lov å ta sikringen til folk med vilje eller ikke (det kan vel ikke være sånn at det skal være lov å gjøre det dersom klokken er 23:00:10 og vedkommende synes at musikken er for høy (selv om den er dempet) og uten forvarsel)

 

I de fleste fellesboliger er reglene slik at det skal være stille etter kl. 23. Dette betyr at det skal være stille etter kl. 23 (no shit). Det betyr ikke at det skal være "dempet" musikk som du skrur ned litt (men likevel så mye at det fortsatt høres) når han klager, og deretter "glemmer du deg" og skrur litt og litt opp igjen dag for dag.

 

Det er ekstremt å ta sikringen, men hvis han tar sikringen så ofte at dette er et stort problem for deg så burde dette virkelig si deg noe om at du selv bryter reglene like ofte.

 

Om du har noen ulagrede dokumenter som forsvinner så er vel det værste som kan skje at du blir så rasende at du ikke får sove, eller må sitte oppe hele natta og skrive dem på nytt så du ikke får sove. Altså det samme som du vil påføre naboen din, nemlig at han ikke får sove. Pluss at du sikker har plagt ham hele dagen allerede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...