Heiqwe Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Hei jeg er bare 17 år men har lyst til å flytte til Usa/california da jeg er ferdig med utdannelsen min. Går bygg og anlegg vg1 nå og har tenkt til å utdanne meg som rørlegger. Så jeg lurte på om det er mulig å flytte og jobbe som rørlegger i USA etter jeg har tatt ferdig lærlingtiden i Norge? Eller blir det for vanskelig? Tenkte mest på å dra til California. Jeg har ikke så mye peiling på dette, så tar imot all tips på hvordan jeg kan få oppnådd det å flytte dit når jeg er ferdig utdanna. Jeg tror jeg har noen slektinger i USA, men er ikke sikker. Fetteren til bestefaren min ellerno sånt hvis det hjelper? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Det er vanskelig å få seg arbeidstillatelse med mindre rørleggere er svært ettertraktet for tiden. Uansett om du hadde fått jobb så hadde det mest sannsynlig vært på dårlige vilkår og lav lønn.- Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Du blir nok ikke noe høyere prioritert enn alle mexikanerene og latinamerikanerene som prøver å få seg green card hele tiden. Tror det er relativt håpløst å skaffe seg arbeidstillatelse der borte. De har neppe mangel på amerikanske rørleggere. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Med mindre (og altså bare muligens) han spesialiserer seg, f.eks som skipsrørlegger (men det forutsetter altså at spesialiseringen er på noe de har lite av...). Men er der noen som vet hvorvidt "green card lottery" fremdeles eksisterer ? Jeg synes å erindre at noe ble endret eller avsluttet i den sammenhengen, men jeg husker altså ingen detaljer... Lenke til kommentar
Heiqwe Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 (endret) Jeg går bygg og anlegg vg1 så har ikke helt bestemt meg enda, men hvilket yrke innafor bygg anlegg spørr dem mest etter? Hvilket som er enklest å komme inn i landet med? Og hva om jeg tar universiterte i usa etter jeg er ferdig på vgs her i norge, har jeg bedre mulighteter da? Endret 9. februar 2014 av Heiqwe Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Altså, problemet er at det er en haug av amerikanere som ikke har jobb, som vil ha en jobb. Med mindre du kan stille opp med utdanning/kunnskap de ikke har, vil du ikke få jobb. Hvorfor vil du bo i California, om jeg får spørre, og kanskje like viktig, hvor? Det er en viss forskjell på Napa Valley, Berkeley og LA. Det er ikke så mye å trakte etter der borte nå lenger. Lenke til kommentar
Heiqwe Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Så universitet utdanning vil hjelpe? Hvor lang utdanning er det? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Det du prøver er nærmest umulig. Arbeidsledigheten i USA er høy nok for amerikanere, de har ingen som helst grunn til å importere en nyutdanna rørlegger-nordmann. I tillegg er det tusenvis av mexicanere og andre latinamerikanere som er i landet på ulovlig grunnlag allerede som prøver å få arbeidstillatelse. Green card gis ikke bort uten videre. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Det du prøver er nærmest umulig. Arbeidsledigheten i USA er høy nok for amerikanere, de har ingen som helst grunn til å importere en nyutdanna rørlegger-nordmann. I tillegg er det tusenvis av mexicanere og andre latinamerikanere som er i landet på ulovlig grunnlag allerede som prøver å få arbeidstillatelse. Green card gis ikke bort uten videre. Kan heller ikke se at de har behov for å importere nyutdannede ingeniører, mastere, BI-kandidater eller doktorer (doktorgrad) for den del. Etter det jeg skjønner må en kunne noe en på forhånd avalt arbeidsgiver trenger for å sikre seg arbeidstillatelse. Dermed ser jeg firma og bransje som viktgere enn fag. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 En markedssjef jeg snakket med, tror han bodde i London, dro til USA på noen ukers reise for å besøke flere selskaper hvor han skulle prøve å promotere produktet firmaet hadde. Først tok betjentene ham til side og han måtte gå gjennom nesten hele salgspresentasjonen før de trodde han var den han sa. Så begynte de å klage på hvorfor ikke noen i USA kunne gjøre den jobben. De kunne ikke se at han hadde noen unik kunnskap eller ferdighet. Han slapp til slutt inn, men det var ingen morsom opplevelse. For å gjøre det lettere å komme inn, for å få skikkelig betalt og for å få ordnet arbeidskontrakt er det sikreste å bli utplassert i USA for en norsk selskap du jobber for der. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Det du prøver er nærmest umulig. Arbeidsledigheten i USA er høy nok for amerikanere, de har ingen som helst grunn til å importere en nyutdanna rørlegger-nordmann. I tillegg er det tusenvis av mexicanere og andre latinamerikanere som er i landet på ulovlig grunnlag allerede som prøver å få arbeidstillatelse. Green card gis ikke bort uten videre. Kan heller ikke se at de har behov for å importere nyutdannede ingeniører, mastere, BI-kandidater eller doktorer (doktorgrad) for den del. Etter det jeg skjønner må en kunne noe en på forhånd avalt arbeidsgiver trenger for å sikre seg arbeidstillatelse. Dermed ser jeg firma og bransje som viktgere enn fag. Her i Cincinnati mer enn 25 prosent av forskerne jeg jobber med er innvandrere som fikk sine PhD på amerikanske universiteter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå