Gå til innhold

– Dette er latterleg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dungeon Keeper er nok død og begravet for godt, men i det minste har vi jo War of the Overworld. Om jeg ikke tar feil mener selv Peter Molyneux at det er bra. Det sier jo sitt. :) Holder meg til det, i stedet for denne mobildriten.

 

Btw, har ikke prøvd Godus, men er interessert. Er det noe bra?

Lenke til kommentar

Dungeon Keeper er nok død og begravet for godt, men i det minste har vi jo War of the Overworld. Om jeg ikke tar feil mener selv Peter Molyneux at det er bra. Det sier jo sitt. :) Holder meg til det, i stedet for denne mobildriten.

 

Btw, har ikke prøvd Godus, men er interessert. Er det noe bra?

 

Det får deg hekta, og det er moro å sjå sivilisasjonen utvide seg, men det er mykje som må fiksast. Spelet krev alt for mykje klikking på ting som burde gå automatisk. 22cans jobbar med ei omfattande oppdatering som vil endre på svært mykje, så det er nesten best å vente med å seie noko sikkert før den er på plass.

 

Men det lovar i alle fall bra så snart brikkene fell meir på plass.

Lenke til kommentar

Dette spillet skulle aldri vært gitt ut, og foruten å være en totalt forkastelig misbruk av en klassisk tittel, er det i tillegg nok en heftig ripe i en godt oppskrapet EA-lakk. Dette dreier seg ikke om å spille og prestere noe lenger, det handler om ren og skjær svindel, og det å legge inn en grunnleggende mekanikk som nødvendiggjør at man må jukse seg til et bedre og raskere resultat. Og det for å utelukkende åpne opp elementer av et spill som allerede er på plass. Det er ikke snakk om dlc med nytt innhold engang.

Lenke til kommentar

Eier Godus selv.. Var veldig gøy i starten, men ble etterhvert ganske kjedelig. Grunnen er vel at man repeterer det samme inn i det uendelige.

 

Tanken med spillet er vel såvidt jeg har skjønt, at man utvikler folket sitt gjennom iherdig klikking (som Øystein påpeker) fra steinalderen helt til space age. Her har jeg personlig har lagt bortimot 20 timer, og er ikke i slutten av steinalderen engang (hvor jeg da har i god civ stil mange ledd igjen).

Lenke til kommentar

Jeg testet også DK på Androiden min og etter ca 1 uke så ble det slettet, lot det komme tvilen sin til gode, men fikk en dårlig magefølelse fra dag 1. Man får lett 2 stk imper i starter, og endel "gems", men skal man ha en 3de imp så koster den 800gems og når man har 4-500 så sier det seg selv at det tar en evighet å "grave ut" mer gems når man får ca 5 gems for 1 gem rute som tar 1 døgn å grave ut..... Så ja, er er det "du må kjøpe om du skal spille" og største gems pakken kostet 700kr for tror det var 14000gems, som sikkert blir "brukt opp" på 123.

 

Jeg gir spillet 1 av 10 i karakter, hadde det ikke vært for "kjøpe presset" så hadde det fått 4 av 10, lav karakter pga tregt og mye mas i notification baren om at "nå er imp boost" brukt opp bla bla bla.

 

Så glad for å bli kvitt det!

Lenke til kommentar

Dette spillet er et fint eksempel på hvor vi er på vei om folk fortsetter å spytte penger inn i mikrotransaksjoner og haugevis med unødvendig DLC. Og ikke minst forvente at stadig flere spill skal være F2P.

 

Det er spillere selv en kan skylde på at vi har fått en spill industri som er helt råtten. Slutt å kjøp unødvendig DLC. Ikke bruk penger i spill som har mikrotransaksjoner og ikke be om at stadig flere spill skal være "gratis" eller F2P som det kalles.

 

Nå er det jo klart at med dette spillet så er strikken blitt dratt alt for langt. Men jeg peker faktisk ikke noen finger på utviklerne eller EA.

 

Jeg peker på dere!

Endret av _LarZen_
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette spillet er et fint eksempel på hvor vi er på vei om folk fortsetter å spytte penger inn i mikrotransaksjoner og haugevis med unødvendig DLC. Og ikke minst forvente at stadig flere spill skal være F2P.

 

Det er spillere selv en kan skylde på at vi har fått en spill industri som er helt råtten. Slutt å kjøp unødvendig DLC. Ikke bruk penger i spill som har mikrotransaksjoner og ikke be om at stadig flere spill skal være "gratis" eller F2P som det kalles.

 

Nå er det jo klart at med dette spillet så er strikken blitt dratt alt for langt. Men jeg peker faktisk ikke noen finger på utviklerne eller EA.

 

Jeg peker på dere!

Det er litt feil synes jeg, Larzen, dette spillet er det perfekte eksempel med alt som er feil med mobil spill.

Endret av Sirius Cobra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette spillet er et fint eksempel på hvor vi er på vei om folk fortsetter å spytte penger inn i mikrotransaksjoner og haugevis med unødvendig DLC. Og ikke minst forvente at stadig flere spill skal være F2P.

 

Det er spillere selv en kan skylde på at vi har fått en spill industri som er helt råtten. Slutt å kjøp unødvendig DLC. Ikke bruk penger i spill som har mikrotransaksjoner og ikke be om at stadig flere spill skal være "gratis" eller F2P som det kalles.

 

Nå er det jo klart at med dette spillet så er strikken blitt dratt alt for langt. Men jeg peker faktisk ikke noen finger på utviklerne eller EA.

 

Jeg peker på dere!

Det er litt feil synes jeg, Larzen, dette spillet er det perfekte eksempel med alt som er feil med mobil spill.

 

 

Skulle ønske jeg kunne si meg enig med deg og at det var kun et problem på mobil spill. Men det er dessverre ikke situasjonen idag :(

Lenke til kommentar

For meg virker det som hele "Free-To-Play" konseptet begynne å bli fullstendig grøftekjørt. Det hele starter jo enkelt og greit med at flere mobilspill gjerne kom i to varianter;

 

#1: "Free" versjon hvor du hadde mye reklame osv så utvikler og utgiver tjente inn pengene på annonser i spillet. Dette fungerer vell ikke så alt for bra lenger da spillmarkedet for mobil har eksplodert såpass at du kan ikke legge inntjeningsmodellen 100% basert på annonser da det krever at spillet ditt må igjennom et temmelig lite nåløyet for å i det hele tatt klare å bli oppdaget og populært nok til at dette skal være en forsvarlig og tilstrekkelig businessmodell. Det fungerte i starten da alle halvveis gode spill ble lastet ned i hopetall, spesielt om det var gratis. Derfor begynte man å supplementære med litt in-game ting og tang som kostet penger for å øke den potensielle inntjeningen. Dette var for så vidt greit for de fleste spill kunne jo spilles temmelig greit uten å måtte betale for noe som helst så spillet holdt deg sjeldent igjen og satt å tvang deg til å betale for in-game ting uten at du selv ønsket eller måtte det for å kunne spille og nyte innholdet.

 

#2: En eller annen PAID gjerne kalt HD, Pro, Full av samme spillet hvor du har null reklame i spillet og hvor 99% innholdet er tilgjengelig så ingenting skjuler seg bak en betalbarvegg. Det var ikke sånn at om du spilte det i mer enn 10 min per dag så måtte du betale for å kunne få spilt mer. Du kjøpte mer eller mindre hele spillet og fikk alt uten reklame for de som ønsket det.

 

 

Dette fungerte fint, du hadde da et valg mellom en gratis versjon med mye reklame og med en del betalbart innhold men som fremdeles var fult mulig å spille og nyte uten at du ble tvunget til å betale for en masse dilldall samtidig som man hadde muligheten til å bare betal en liten slant i utgangspunktet og da få det som var å se på som en fullversjon, med et minimalt innhold av betalbart materiale og null reklame. Perfekt for alle involverte.

 

 

 

I dag så har jo de griske jævlene som sitter bak selvsagt forstått hvordan man kan tyne mest mulig penger.. Så i dag har vi gjerne et scenario hvor samtlige spill har bøttevis med betalbart materiale i spillet hvor av du i 9 av 10 tilfeller faktisk er pent nødt til å betale en slump penger hver dag om du har lyst til å spille mer enn 30 min for da møter du en usynlig vegg som er satt opp sånn at du må kjøpe et eller annet in-game for å komme deg videre uten å måtte vente x-antall timer. Ikke bare det men spill kan gjerne faktisk koste penger, altså ikke være free-to-play i utgangspunktet samtidig som du fremdeles vil møte disse veggene. Massevis av spill blir delt inn i forskjellige små moduler å du innbiller deg at du faktisk kjøper et helt spill men i realiteten så kjøper du kanskje 10% og for å få låst opp de neste 10% av spille så må de kjøpes in-game. Dette kombineres gjerne med at det utrolig faktisk er blandet inn litt reklame i spillet, og at du møter et uttal av vegger som vil kreve penger om du ikke ønsker å måtte sitte å vente et par timer for å få spille mer.

 

 

Dungeon Keeper er vell et perfekt eksempel på hvor jævlig det går an å gjøre det, et spill som er mer eller mindre helt umulig å spille på noen som helst logisk eller effektiv måte uten at er pent nødt til å betale en masse penger in-game. Og ikke bare legges det opp til at du må betale masse in-game men summene det er snakk om er jo helt absurde. Det eneste som kunne vært verre var om EA faktisk tok type 5-20 kr for spillet i utgangspunktet, men det velger de vell bevist å la være for da er jo sjansen større for at flere laster det ned, de får mer penger fra reklame og ikke minst er sjansen større for at folk kaster bort helt absurde summer i spillet enn om det var et betalbart spill i utgangspunktet.

 

 

Dette er jo rene definisjon på svindel spør du meg, og at såpass store utgivere som EA faktisk får lov til å holde på sånn er jo smått utrolig og understreker jo bare hvor korrupt og pill råttent hele systemet er. Det verste er jo at spillet i seg selv faktisk ikke er det verste jeg har sett, hadde de fjernet alle de usynlige veggene som er satt opp for å melke penger og bare solgt spillet for 15 kr så kunne jeg nok hatt det veldig mye gøy med det.

 

 

Dette er en urovekkende trend vi ser i markedet, og alle de utgiverne som måtte påstå at dette må til for at de skal kunne tjene penger og støtte utviklingen av spill så kan de ta seg en bolle. Gode spill tjener godt med penger uten at markedet må melkes til tusen som det blir i dag med pre-order DLC, day-one DLC, mikrotranskasjoner og det hele. Dette er og blir ren griskhet hvor utgivere bare hever det de selv kaller "minimumskravet" for inntjening per spill fordi de ser det er mulig å melke markedet til tusen. Det er ikke sånn at de ikke vil tjene mer enn nok penger "på det vanlige måten", det handler om at de nå har innsett at potensiale for inntjening via disse metodene er såpass mye større at de forsøker å manipulere markedet til å tro at dette er ting som må til for at industrien skal overleve, noe som selvsagt er renspikka løgn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette spillet er et fint eksempel på hvor vi er på vei om folk fortsetter å spytte penger inn i mikrotransaksjoner og haugevis med unødvendig DLC. Og ikke minst forvente at stadig flere spill skal være F2P.

 

Det er spillere selv en kan skylde på at vi har fått en spill industri som er helt råtten. Slutt å kjøp unødvendig DLC. Ikke bruk penger i spill som har mikrotransaksjoner og ikke be om at stadig flere spill skal være "gratis" eller F2P som det kalles.

 

Nå er det jo klart at med dette spillet så er strikken blitt dratt alt for langt. Men jeg peker faktisk ikke noen finger på utviklerne eller EA.

 

Jeg peker på dere!

 

Pek så mye du vil, men du overser fullstendig at det er flere typer F2P. Noen er av typen "betalt, betal, betal!", mens mange er av typen "Her er et gratis spill. Hadde vært fint om du kunne støttes oss litt." Forskjellen er at noen spill, som dette DK-mølet, så godt som utelukkende er laget for å få deg til å betale så mye som mulig på så kort tid som mulig. Selve spillet gir de blaffen i. Andre spill, som f.eks Path of Exile og Neverwinter, gir deg hele spillet gratis, fullstendig uten noen som helst form for hindringer. Det eneste de tjener penger på er ved å ha noen småting i en cash-shop du aldri trenger røre. Neverwinter har for eksempel nye companions og mounts, nye klær og så videre. Det eneste "nødvendige" er mer plass i inventory og bank, men også dette er frivillig. Man får stort nok inventory ved å spille kampanjen at ekstra kan droppes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da irrelevant om det finnes "snille" former for "free to play". Poenget er at EA og andre kjører på med de "slemme" typene fordi det er innbringende. Dette er jo helt åpenbart kundenes feil.

 

Spørsmålet videre bir jo da om disse stakkarene som hiver penger etter dette har blitt "lurt", eller om de faktisk synes dette er en ålreit forretningsmodell. Personlig vil jeg ikke bruke en krone på slikt, men hvem vet, kanskje de fleste finner det problemfritt.

Lenke til kommentar

 

Dette spillet er et fint eksempel på hvor vi er på vei om folk fortsetter å spytte penger inn i mikrotransaksjoner og haugevis med unødvendig DLC. Og ikke minst forvente at stadig flere spill skal være F2P.

 

Det er spillere selv en kan skylde på at vi har fått en spill industri som er helt råtten. Slutt å kjøp unødvendig DLC. Ikke bruk penger i spill som har mikrotransaksjoner og ikke be om at stadig flere spill skal være "gratis" eller F2P som det kalles.

 

Nå er det jo klart at med dette spillet så er strikken blitt dratt alt for langt. Men jeg peker faktisk ikke noen finger på utviklerne eller EA.

 

Jeg peker på dere!

 

Pek så mye du vil, men du overser fullstendig at det er flere typer F2P. Noen er av typen "betalt, betal, betal!", mens mange er av typen "Her er et gratis spill. Hadde vært fint om du kunne støttes oss litt." Forskjellen er at noen spill, som dette DK-mølet, så godt som utelukkende er laget for å få deg til å betale så mye som mulig på så kort tid som mulig. Selve spillet gir de blaffen i. Andre spill, som f.eks Path of Exile og Neverwinter, gir deg hele spillet gratis, fullstendig uten noen som helst form for hindringer. Det eneste de tjener penger på er ved å ha noen småting i en cash-shop du aldri trenger røre. Neverwinter har for eksempel nye companions og mounts, nye klær og så videre. Det eneste "nødvendige" er mer plass i inventory og bank, men også dette er frivillig. Man får stort nok inventory ved å spille kampanjen at ekstra kan droppes.

 

 

Det er ingen utvikler som bruker tusenvis av arbeidstimer på gi deg et spill gratis. Da er du naiv som faen.

Men ja det er spill som har gjort det på en bra måte og som gir deg en mulighet til å spille spillet uten å måtte betale noen ting....og du kan snylte deg igjennom hele spillet.

 

Path of Exiles som du nevner er et spill som har gjort det bra og hvor en kan ha en bra spill opplevelse uten å bruke en krone og snylte deg igjennom. Men det er mye rykter om at dem tjener så lite penger at det snart er kroken på døra...og da blir det nok fort forandringer fort.

 

 

Poenget mitt er at folk må slutte å støtte denne form for spill. F2P er ikke gratis spill, dem er designet for å få deg til å betale. Ja det er noen spill som lar deg snylte deg igjennom uten å bruke en krone...og da kan en spørre seg selv om utviklerne er dårlig på å forme F2P plattformen sin..

 

Men folk må slutte å se på F2P som gratis. "Å se et F2P spill, et gratis spill" Ikke en dritt i den verden her er gratis, ihvertfall ikke spill av en viss kvalitet.

 

Så ja, jeg peker og kommer fortsette til å peke til det går inn hode på folk at F2P er ikke gratis. Og at dem som støtter det er med på å forme spill markedet til å bli infistert av F2P eller "gratis",dyngevis med ubrukelig DLC som allerede ligger på plata eller i spillet. Og mikrotransaksjoner på all mulig dritt og gjerne på ting som du må ha.

 

post-5372-0-99002600-1392037019_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan godt si at det er spillernes feil, altså de som faktisk velger å legge penger i søpla. Men da ser man bort ifra det faktum at det finnes en del personer som lett blir hektet og avhengige av spill - og som til en viss grad bør beskyttes mot seg selv, i hvert fall når konsekvensen blir et meningsløst pengesluk. Samtidig finner jeg det sterkt ironisk at det er de aller mest "casual" av spillene som nettopp gjør folk avhengige. Jeg har førstehåndserfaring på at enkelte blir helt skrullete - av f.eks Candy crush, og det er også opprettet hjelpetelefoner til de som er ikke klarer å slutte å spille! I alle år har man fått høre at det er så barnslig å spille, men hvem er det som faktisk sitter og spiller i "sosiale" lag, som plukker spillet opp flere ganger daglig og totalt sett bruker mer tid på slike spill enn "hardcore"-gameren?

 

"Pay to win" er jo for øvrig et ødelagt konsept i utgangspunktet, fordi man ødelegger meningen med spillet med å kjøpe seg fordeler/gjøre spillet lettere; man betaler rett og slett for en enklere vanskelighetsgrad....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...