Gå til innhold

Hvordan er våre muligheter for boliglån?

Filosofen1

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og søsteren min vurderer å søke om et boliglån for å investere i en leilighet, så kan man jo stille spørsmålet om hvorvidt det er lurt å kjøpe nå eller ikke, men vi ønsker kun å vite om våre muligheter.

Situasjon:

Jeg er 20 år gammel. Førsteårsstudent ved BI - studerer bachelor i ØK/AD. Fullført graden i juni 2016. Per dags dato jobber jeg deltid i butikk.

Søsteren min er 19 år gammel. Hun går siste året på videregående (allmenfag). I juni 2014 er hun ferdig der. Høsten 2014 starter hun på førstegangstjenesten. Høsten 2015 begynner hun på en bachelorgrad i sykepleie og kommer da til å finne seg en deltidsjobb ved siden av.

Vi bor begge hjemme hos våre foreldre, og har planer om å gjøre det til vi begge er ferdige med utdannelsene og for fullt er i arbeid.

Mine oppsparte midler:

BSU. 1 = 100.000,-

BSU. 2 = 100.000,-

Totalt = 200.000,- i egenkapital

Over mine tre studieår har jeg fått tildelt et rent lån på totalt 270.000,-. 180.000,- går til semesteravgiftene ved BI. 20.000 har allerede gått til BSU. Regner med å sitte igjen med en studiegjeld på i underkant av 200.000,-, når jeg er ferdig med bachelorgraden.

Hennes oppsparte midler:

Sparekonto / BSU = 200.000,-

Totalt = 200.000,- i egenkapital

Hun vil, når hun påbegynner bachelorgraden i sykepleie, også søke om full lån. Hun vil da få det samme lånet som meg, på totalt 270.000,-. Dette studielånet trenger hun ikke benytte seg av, men kan eventuelt brukes på å nedbetale leiligheten / hjelpe til litt med det.

Til sammen har vi altså 400.000,- i egenkapital.

Inntekt:

Planen vil være å kjøpe leiligheten, for så å leie den ut igjen, slik at leieinntektene kan dekke en månedlig annuitet som da bidrar til å betjene boliglånet. Helst bør vel da leieinntektene dekke så mye som overhodet mulig av vår månedlige annuitet (?).

(Man må vel også skatte 28 % av leieinntektene, da man ikke bor i boligen selv?)

Annen "inntekt" fra min side vil være: 4.000,- i måneden + litt fra studielån.

Annen "inntekt" fra min søsters side vil være: 2.000,- i måneden. Når hun er i militæret vil hun få dagpenger som utgjør totalt 4.500,- i måneden. Hun vil også få en dimisjonsgodtgjørelse ved endt tjeneste på 30.000,-.

(En liten mulighet for å få ørlite med hjelp fra foreldre, mtp. inntekt, men vil helst klare oss uten)

Noen tanker? Hvordan er mulighetene for et eventuelt boliglån?

Tar mer enn gjerne i mot tips og råd. :-)

Tipper forresten det vil være inntekten som det ene og alene står og faller på her? Hmm...

Endret av Filosofen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst vitner planene dine og det du skriver om at du har god økonomisk teft. Det var nettopp det som gjorde at jeg fikk et mye høyere lån enn det jeg normalt ville fått da jeg tok opp boliglån for noen år siden. Derfor kan det være smart å informere banken om disse planene i et møte med de.

Men jeg tror de fleste banker er forsiktige til å låne ut til folk som ikke er i en fast stilling, og da helst fulltid. Jeg tror imidlertid at det taler til deres fordel at dere ønsker å leie ut. Om dere i tillegg kan stille med foreldre som kausjonist kan dere være et godt stykke på vei.

Best mulig svar tror jeg du får om du tar kontakt med banken. Dere behøver ikke å sette i gang hele snøballen nå, men bare en telefon med en rådgiver kan gi dere en pekepinn på deres sjanser. Og ikke gi deg om første banken sier nei, da prøver dere bare en annen aktuell bank.

Lenke til kommentar

Først og fremst vitner planene dine og det du skriver om at du har god økonomisk teft.

Tusen takk! Faktisk årets kompliment til nå det!! ;-) Hjelper på selvtilliten! Hehe. :)

Men også, tusen, tusen takk for et kjempeflott innlegg!

Du har nok helt rett i hva du skriver. Å stille med foreldre som kausjonist er så absolutt en mulighet, eventuelt at en stiller opp som medlåntaker. Det bør ikke ha noe å si for foreldrene mine om de står som medlåntaker/kausjonist her, med mindre det for eksempel kommer tidenes finanskrise som skrur boligslånsrenten skyhøyt! I så fall vil vi alle sitte noe dårlig i det. Det er naturligvis ulempen ved å stille som kausjonist for foreldre, da det utgjør en viss risiko for å ødelegge også for seg selv hvis uhellet skulle skje. Det ser riktignok ikke ut til at det bør være så stor fare for så mye dårligere tider fremover, men vil så langt det er mulig unngå å blande inn foreldre. Fremtiden kan være vanskelige å forutse, selv om det ikke ser bekmørkt ut for øyeblikket. Tror likevel jeg neppe tør ta sjansen på den type hjelp fra foreldre. Hmm... Når det er sagt, kan det være at det er siste mulighet, for å få innvilget et boliglån for oss (per dags dato).

Mens vi er inne på det, må jeg bare si det er viktig å være likvid, ha en god betalingsevne, for å kunne betjene et lån også i dårligere tider. Hvis ikke, hadde man nok heller neppe fått lån. Har et lite inntrykk av at noen går på en smell og låner opp til pipen, og når renten stiger, har de ikke nok til salt i grøten.

Og ja, best svar vil nok banken kunne gi. Er det noen som har tips i møte med en bank, annet enn det grunnleggende, skal jeg takke og bukke!

Og igjen, takker så mye for et flott innlegg til deg, Schwarzald. Har du en utdannelse innen økonomi, kanskje? :)

Endret av Filosofen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom foreldrene har økonomisk rom for det vil det sannsynligvis være en bedre løsning at de refinansierer for å få ut fri egenkapital, og låner dere disse pengene. Dette er å foretrekke over kausjon fordi deres risiko da er begrenset, slik at de i alle fall ikke ender opp med å tape eget hus i tillegg.

Hvor det er snakk om å finne bolig til poden kan i enkelte situasjoner kausjon være en akseptabel løsning, men som oftest er lån fra foreldre en bedre ide. I denne situasjonen, hvor dere så vidt jeg skjønner skal gjøre dette som en ren finansiell investering, så er den løsningen i mine øyne den eneste fornuftige om man først skal dra inn foreldrene. Hvis de ikke har økonomi til å gjennomføre det så bør de ikke bidra overhodet, da bør dere ta risikoen for investeringen selv (eller la være).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men skal dere ikke ha leilighet/hus etter studie tiden da, eller skal dere bo hjemme til dere er gammelå grå?

For du får neppe lån for en leilighet til når du først har lån på flere millioner.

Dere bor begge hjemme, men skal investere i utleie leilighet istedenfor og kjøpe noe eget? Hmm. Høres ikke ut som en god investering.

Lenke til kommentar

Men skal dere ikke ha leilighet/hus etter studie tiden da, eller skal dere bo hjemme til dere er gammelå grå?

For du får neppe lån for en leilighet til når du først har lån på flere millioner.

Dere bor begge hjemme, men skal investere i utleie leilighet istedenfor og kjøpe noe eget? Hmm. Høres ikke ut som en god investering.

Under studietiden leier man. På ett eller annet tidspunkt sier man opp leieboerne og flytter inn selv, evt. selger.

Edit: Selv er jeg forsåvidt enig med deg i at dette ikke er en kjempeplan, det innebærer mye arbeid og en viss risiko. Men den som intet våger intet vinner, og mange har tjent mye på tilsvarende tidligere.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha.. Men da er det jo mye bedre og spare 3år istedenfor og ta en riskio. Du vet aldri hvor du ender opp etter studietiden. Kan risikere i salg.. Og tap objekt. Det er også stor forskjell i og kjøpe en leilighet for og ha den som utleie. Da kjøper man stortsett smarte kjøp.. skal man kjøpe for og bo der senere så kan der hende man kjøper litt med hjerte pga man vil bo et fint sted og ha en fin leilighet.. Noe som kan hende med bud over takst. Men som sagt.. dem som ikke våger vinner intet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at hvis man har bolig før man går inn i førstegangstjeneste så dekkes lånet av staten frem til du kommer ut igjen?

Da kan vel hun "bo" der i 3 måneder før hun reiser inn, så leier dere leiligheten ut etterpå, og eventuelt beholder et "rom" til hun der.

Lovligheten på dette vet jeg ikke noe om, men det kan sikkert Herr Brun kommentere :)

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at hvis man har bolig før man går inn i førstegangstjeneste så dekkes lånet av staten frem til du kommer ut igjen?

Da kan vel hun "bo" der i 3 måneder før hun reiser inn, så leier dere leiligheten ut etterpå, og eventuelt beholder et "rom" til hun der.

Lovligheten på dette vet jeg ikke noe om, men det kan sikkert Herr Brun kommentere :)

Sånn er det garantert IKKE!

Lenke til kommentar

Sånn er det garantert IKKE!

Det kommer an på hva du legger i "dekkes lånet av staten". For det første betjener forsvaret i så fall bare renter, ikke avdrag. For det andre er det et visst nødvendighetskrav her: De dekker ikke utgifter som du får dekket på andre måter, så om dere leier ut blir ikke utgiftene dekket.

Ja, dere må skatte 28% av inntekter fra Leietager. Men har foreldrene deres mulighet til å stille som kausjonister?

Se mitt innlegg over: Kausjon er her en dårlig ide.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ok :)

http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/okonomi/Sider/stonader.aspx

Bare jeg som missforstod dette da :)

• Utgifter du kan søkje om å få dekt
- Husleige
- Renter og kostnader på bustadlån
- Renter og kostnader på lån til depositum, innbu eller oppussing
- Straum eller andre utgifter til brensel
- Kommunale avgifter
- Bustad-/innbuforsikring
- Abonnementsavgift for telefon/mobiltelefon, maksimum 200,- kroner per månad
- Abonnementsavgift for Internett, maksimum 350 kroner per månad
- NRK-lisens
- Kabel-TV-avgift dersom det ikkje er integrert i husleiga
- Fellesutgifter/husleige til burettslag eller sameige

Søknaden din blir behovsprøvd. Det vil seie at du kan få heil, delvis eller inga støtte til buutgifter du har under førstegongstenesta. Forsvaret overtek ikkje økonomiske forpliktingar som du frivillig har teke på deg.
Lenke til kommentar

Regnet nedbetaling som en kostnad, men du har nok rett.

Når det gjelder søknaden så mente jeg at h*n kunne leie ut etter at søknaden ble godkjent under forutsetning om at hun behold en del av leiligheten selv, og trodde da man kanskje kom inn i et gråområde som gjorde at man ikke mistet støtten :)

Men skal gi meg, erkjenner feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...