shozo Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Hei Min bror sendte inn en bærbar pc etter jul for feilsøking pga den starter på nytt når man legger hånda på den, dikk nå en email at de sender den tilbake hit for at han skal sende den til acer. Er det ikke sånn at når det gjelder garanti og reklamasjon så skal han forholde seg til mpx siden det var dem som solgte bærbaren? Da er det vell dem som må ta det opp med acer? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Den blir uansett sendt til Acer sitt verksted, så det er enklere for begge parter samt at du sparer en del dager i postgang hvis du tar kontakt med Acer selv. Men ja du har rett i at du som kunde kan velge å kun forholde deg til den selgende part, men dette resulterer som regel i at reparasjonen tar lengre tid. Lenke til kommentar
shozo Skrevet 9. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2014 Aha, da skjønner jeg, det er bare det at de hjemme de har ikke peiling hva de skal gjøre ang dette og jeg bor langt unna Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 MPX etterkommer ikke kundens ønske om at de skal stå for avhjelp, noe de har plikt til om kunden ønsker det. Broren din har klart og tydelig sagt fra om at han ønsker de skal gjøre dette, da han har sendt det inn til de. I tillegg, hvis den ble sendt inn til MPX rett etter jul, og de sender den tilbake først nå kun med beskjed om at kunden selv må sende den inn til Acer, så vil jeg påstå at dette såkalte avhjelpsforsøket har tatt urimelig lang tid uten at feilen er rettet. Det betyr at broren din kan kreve å få kjøpet hevet. Og det er et krav han retter mot MPX. Skal MPX være drittsekker og ikke følge lovverket, så kan broren din være litt "drittsekk" tilbake og kreve at lovverket følges. Og det sier at han nå har rett på heving av kjøp. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Forbrukerrådet har uttalt at 4-6 uker er å regne som ''rimelig tid'' forhandler har på å yte avhjelp. I dette tilfellet virker det som MPX prøver å vri seg unna ansvaret ved å be kunden selv sende inn maskinen. Ikke godta dette, krev heller heving av avtalen basert på: Forbrukerkjøpsdirektivet artikkel 3 Retting eller omlevering skal fullføres innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, idet det tas hensyn til varens art og forbrukerens formål med å anskaffe varen. Det er heller ingen åpenbar grunn til at MPX skal sende maskinen til broren din, for at han skal sende den inn selv. De burde selv ha sendt den til produsent for mange uker siden hvis de var i tvil om hva som skulle gjøres med den Endret 10. februar 2014 av JonasPB Lenke til kommentar
shozo Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 Takk for svar:) var slik jeg trodde, mn ringte til min bror idag og fikk vite at pc'n aldri hadde blitt sendt, omg.. jeg trodde den ble sendt etter jul, mn det er fortsatt mpx? Eller best og ta det via acer? Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Takk for svar:) var slik jeg trodde, mn ringte til min bror idag og fikk vite at pc'n aldri hadde blitt sendt, omg.. jeg trodde den ble sendt etter jul, mn det er fortsatt mpx? Eller best og ta det via acer? Som kunde ville jeg helt klart forhold meg til forhandler., altså MPX. Det at de ønsker noe annet kan det være flere grunner til, men som kunde har du fint lite å hente på det. Dette er fordi jeg personlig foretrekker å ha kun en bedrift å forholde meg til, sånn i forhold til regelverk er det såvidt ingenting jeg vet om som sier at MPX ikke har lov å be deg sende produktet rett til Acer. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Det kan nok i mange tilfeller være bedre å gå direkte til produsent, både med tanke på tid og enkelhet. Lenke til kommentar
darket Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 ta kontakt med acer direkte, går fortere Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Enkelt og greit: Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og det er selger som pålegges plikter til å rette mangler, svare erstatning osv. Det betyr at kjøper har rett til å forholde seg til de han har inngått avtale med. Hvordan mpx velger å få mangelen rettet er opp til dem, men de kan ikke be kjøper om å forholde seg til noen andre. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Enkelt og greit: Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og det er selger som pålegges plikter til å rette mangler, svare erstatning osv. Det betyr at kjøper har rett til å forholde seg til de han har inngått avtale med. Hvordan mpx velger å få mangelen rettet er opp til dem, men de kan ikke be kjøper om å forholde seg til noen andre. De kan imidlertid gi kunden et tips om det, da saksgangen som oftest går mye raskere på den måten. Selger er likevel ansvarlig overfor kunde. Endret 11. februar 2014 av Schwarzwald Lenke til kommentar
shozo Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Må vel ha med kjøpsbevis fra mpx og sende med til acer da sikkert? Tenkte vis min far skal gjøre dette så må dette være så enkelt som mulig:) Takker alle for svar:) Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Må vel ha med kjøpsbevis fra mpx og sende med til acer da sikkert? Tenkte vis min far skal gjøre dette så må dette være så enkelt som mulig:) Takker alle for svar:) Kvittering som kom med PC'en når han mottok den. Eventuelt kan du skrive ut ny kvittering fra hjemmesidene deres tipper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå